Elbil er en flopp – spesiell teknologi må redde Volvo

Hjemme i Kina er den lille Volvo EX30 en gigantisk flopp for merket. Nå prøver de seg under kodenavnet V446 med ny SUV og spesialteknologi.

Volvos elbil EX30 har ikke klart seg godt hjemme i Kina. Så nå prøver bilmerket å snu trenden med en ny modell utviklet spesielt for det kinesiske markedet.

Den nye SUV-en, internt kjent som V446, er designet og konstruert i Kina i samarbeid mellom Volvos lokale utviklingsteam og morkonsernet Geely, samt teknologiselskapene EcarX og Meizu. Produksjonen vil foregå ved Volvos fabrikk i Taizhou.

V446 skiller seg fra andre Volvo-modeller ved å ha unik programvare og maskinvare. Selv om de eksakte detaljene om drivverket ennå ikke er offentliggjort, er det mye som tyder på at bilen blir utstyrt med en liten bensinmotor.

Så forstått på den måten at bensinmotoren fungerer som en rekkeviddeforlenger som hjelper selve batteripakken på vei.

Volvo foretrekker å bruke begrepet "plug-in hybrid". Men i Kina kaller man vanligvis denne typen biler for EREVs (Extended Range Electric Vehicle).

LES OGSÅ: Helt ny Tesla mistet lakken etter første vask

Bensinmotoren i en EREV driver ikke hjulene direkte, men lader i stedet batteriet, noe som muliggjør en mindre, men effektiv forbrenningsmotor.

Programvaren i V446 er basert på Meizus Flyme Auto-system, som allerede brukes i flere Geely-modeller. Systemet vil imidlertid være tilpasset for å sikre en brukeropplevelse som er i samsvar med Volvos modellutvalg.

Volvos strategi om å introdusere en rekkeviddeforlengermodell i Kina reflekterer en erkjennelse av at overgangen til elbiler tar lengre tid i dette markedet.

Erik Severinson i Volvo har uttalt at disse hybridene vil spille en viktig rolle for å lette overgangen til elbiler, både globalt og i Kina.

Med V446 håper Volvo å appellere til kinesiske forbrukere som ønsker en bil med lengre rekkevidde enn en ren elbil. Volvo er ikke det eneste bilmerket som har kommet til den erkjennelsen at elbiler ikke klarer det alene på dette tidspunktet.

Faktisk har det ene bilmerket etter det andre nærmest stått i kø for å annonsere at de ikke bare skal selge elbiler i 2030 eller i årene frem til. Senest har Ford annonsert at de sparker 4000 mennesker i Europa fordi de ikke kan selge nok elbiler i landet vårt. Les mer om det her .



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Mercedes kaller den elektriske G-klassen en fiasko

Den kan rotere av seg selv og leveres med...

Fire av ti danske biler har alvorlige mangler

Nye data viser at 4 av 10 biler i...

Tesla tilbakekaller nye Model Y: Programvareretting utelukket

En produksjonsfeil fra Malaysia påvirker nå 172 Tesla Model...

Strøm til elbiler har blitt 75 prosent dyrere i Norge

En studie viser at 53 prosent av elbilførere mener...

Volvos salg av elbiler stuper: 27 prosent er borte

Volvo har nettopp offentliggjort salgstallene sine for mai 2025....

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Ny nedtur for Tesla – taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen har falt betydelig, og salget av populære modeller som Model Y har halvert seg. Teslas...

Én av fire sjåfører hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt førerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervåking gjør mange bileiere misfornøyde med både bilmerker og forhandlere. Én av fire sjåfører er misfornøyd med teknologien...

Kinesisk bilmerke nekter å bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo Cars, avviser planer om nye fabrikker i Europa og USA. Det er for mange bilfabrikker,...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler – men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktøren uttaler: «Vi selger bilene som kundene etterspør – ikke de vi ønsker å selge.» Og en av de klare årsakene til etterspørselen er...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatløst investorsøk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems gått konkurs. Gundersen-familien er nå helt ute av selskapet. Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Alle bilmerker i panikk – får ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter – så bilmerker frykter fabrikknedstengninger og massive forsinkelser som påvirker elbiler. Flere europeiske bilprodusenter som Volkswagen og Mercedes-Benz...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari Enzo er tilbake på markedet. Superbilen med bare 2000 km på telleren ser etter en...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert år

Europakommisjonens forslag om årlige kjøretøykontroller for biler over 10 år møter hard kritikk fra danske politikere i flere partier, som vil stemme nei til...

Skip med 3159 biler om bord brenner fortsatt ut av kontroll

Lasteskipet Morning Midas brenner ut av kontroll utenfor kysten av Alaska. Med tusenvis av biler, inkludert elbiler og hybrider, er det nå frykt for...

Bugattis nyeste modell koster «bare» 1,7 millioner kroner

Den nye Bugatti Calandre er en klokke til 1,7 millioner kroner. Klokken, inspirert av Type 41 Royale, er kun produsert i 99 eksemplarer. Hvis...

Hellas innfører fartsbøter på 52 000 kroner

Greske myndigheter har innført strenge nye trafikkregler med massive bøter. Turister risikerer nå å miste førerkortet etter bare tre overtredelser. En ferie i Hellas...

Lamborghini står for 60 prosent av Audis fortjeneste

Lamborghini lager langt færre biler, men er en langt bedre forretning enn morselskapet Audi AG. Sammen med Bentley står italienerne for 60 prosent av...