Hjemme i Kina er den lille Volvo EX30 en gigantisk flopp for merket. Nå prøver de seg under kodenavnet V446 med ny SUV og spesialteknologi.
Volvos elbil EX30 har ikke klart seg godt hjemme i Kina. Så nå prøver bilmerket å snu trenden med en ny modell utviklet spesielt for det kinesiske markedet.
Den nye SUV-en, internt kjent som V446, er designet og konstruert i Kina i samarbeid mellom Volvos lokale utviklingsteam og morkonsernet Geely, samt teknologiselskapene EcarX og Meizu. Produksjonen vil foregå ved Volvos fabrikk i Taizhou.
V446 skiller seg fra andre Volvo-modeller ved å ha unik programvare og maskinvare. Selv om de eksakte detaljene om drivverket ennå ikke er offentliggjort, er det mye som tyder på at bilen blir utstyrt med en liten bensinmotor.
Så forstått på den måten at bensinmotoren fungerer som en rekkeviddeforlenger som hjelper selve batteripakken på vei.
Volvo foretrekker å bruke begrepet "plug-in hybrid". Men i Kina kaller man vanligvis denne typen biler for EREVs (Extended Range Electric Vehicle).
LES OGSÅ: Helt ny Tesla mistet lakken etter første vask
Bensinmotoren i en EREV driver ikke hjulene direkte, men lader i stedet batteriet, noe som muliggjør en mindre, men effektiv forbrenningsmotor.
Programvaren i V446 er basert på Meizus Flyme Auto-system, som allerede brukes i flere Geely-modeller. Systemet vil imidlertid være tilpasset for å sikre en brukeropplevelse som er i samsvar med Volvos modellutvalg.
Volvos strategi om å introdusere en rekkeviddeforlengermodell i Kina reflekterer en erkjennelse av at overgangen til elbiler tar lengre tid i dette markedet.
Erik Severinson i Volvo har uttalt at disse hybridene vil spille en viktig rolle for å lette overgangen til elbiler, både globalt og i Kina.
Med V446 håper Volvo å appellere til kinesiske forbrukere som ønsker en bil med lengre rekkevidde enn en ren elbil. Volvo er ikke det eneste bilmerket som har kommet til den erkjennelsen at elbiler ikke klarer det alene på dette tidspunktet.
Faktisk har det ene bilmerket etter det andre nærmest stått i kø for å annonsere at de ikke bare skal selge elbiler i 2030 eller i årene frem til. Senest har Ford annonsert at de sparker 4000 mennesker i Europa fordi de ikke kan selge nok elbiler i landet vårt. Les mer om det her .