4. desember, 2024

Elbil er en flopp – spesiell teknologi må redde Volvo

Hjemme i Kina er den lille Volvo EX30 en gigantisk flopp for merket. Nå prøver de seg under kodenavnet V446 med ny SUV og spesialteknologi.

Volvos elbil EX30 har ikke klart seg godt hjemme i Kina. Så nå prøver bilmerket å snu trenden med en ny modell utviklet spesielt for det kinesiske markedet.

Den nye SUV-en, internt kjent som V446, er designet og konstruert i Kina i samarbeid mellom Volvos lokale utviklingsteam og morkonsernet Geely, samt teknologiselskapene EcarX og Meizu. Produksjonen vil foregå ved Volvos fabrikk i Taizhou.

V446 skiller seg fra andre Volvo-modeller ved å ha unik programvare og maskinvare. Selv om de eksakte detaljene om drivverket ennå ikke er offentliggjort, er det mye som tyder på at bilen blir utstyrt med en liten bensinmotor.

Så forstått på den måten at bensinmotoren fungerer som en rekkeviddeforlenger som hjelper selve batteripakken på vei.

Volvo foretrekker å bruke begrepet "plug-in hybrid". Men i Kina kaller man vanligvis denne typen biler for EREVs (Extended Range Electric Vehicle).

LES OGSÅ: Helt ny Tesla mistet lakken etter første vask

Bensinmotoren i en EREV driver ikke hjulene direkte, men lader i stedet batteriet, noe som muliggjør en mindre, men effektiv forbrenningsmotor.

Programvaren i V446 er basert på Meizus Flyme Auto-system, som allerede brukes i flere Geely-modeller. Systemet vil imidlertid være tilpasset for å sikre en brukeropplevelse som er i samsvar med Volvos modellutvalg.

Volvos strategi om å introdusere en rekkeviddeforlengermodell i Kina reflekterer en erkjennelse av at overgangen til elbiler tar lengre tid i dette markedet.

Erik Severinson i Volvo har uttalt at disse hybridene vil spille en viktig rolle for å lette overgangen til elbiler, både globalt og i Kina.

Med V446 håper Volvo å appellere til kinesiske forbrukere som ønsker en bil med lengre rekkevidde enn en ren elbil. Volvo er ikke det eneste bilmerket som har kommet til den erkjennelsen at elbiler ikke klarer det alene på dette tidspunktet.

Faktisk har det ene bilmerket etter det andre nærmest stått i kø for å annonsere at de ikke bare skal selge elbiler i 2030 eller i årene frem til. Senest har Ford annonsert at de sparker 4000 mennesker i Europa fordi de ikke kan selge nok elbiler i landet vårt. Les mer om det her .

Latest

Don't miss

Får 275 millioner i lønn – bildirektør gikk av i natt

Som direktør i Stellantis var Carlos Tavares klar til...

Politiet må ikke sende ut stander til 10.000 bilister

10.000 bilister som har blitt blinket av fotokameraer i...

Alle Volkswagens bilmerker dropper den utskjelte modellen

Volkswagen kjemper mot en enorm gjeld, de ansatte har...

Bilmerke sparker 75 prosent av alle forhandlere

Jaguar, som håper å kunne selge biler igjen i...

Et annet land vil forby hastigheter over 80 km/t

Myndigheten bak et nytt lovforslag foreslår at bilister i...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Tidligere VW-direktør krever mye mer støtte til elbiler

Elbilene klarer seg ikke uten støtte. Omtrent slik kan den avgjørende direktøren i Volkswagen i England, Alex Smith, tolke teksten etter at regjeringen lemper...

Elbiler gikk amok i natt – politiet kan ikke gjøre noe

Natt til onsdag gikk det amok en oppdatering for en hel rekke av Volkswagens elbiler rundt om på Sjælland. Feilen utløste alarmene. En feil...

Tesla lukker Cybertruck-fabrik – ansatte sendt hjem

Fabrikkarbeiderne som bygger Tesla Cybertruck i Austin, Texas har blitt sendt hjem med lønn. Produksjonen er stengt frem til fredag. Tesla har midlertidig stengt...

Norge vil frita elbiler fra denne avgiften – igjen

Norge er ikke medlem av EU. Men landet har sluttet seg til EØS-samarbeidet og må derfor be om lov for å fjerne momsen på...

Kinesiske BYD er nå verdens 6. største bilmerke

Kinas BYD tar plassen som verdens 6. største bilmerke og er på vei til å overta Ford i rent volum hvis salget fortsetter. På...

Politiet må ikke sende ut stander til 10.000 bilister

10.000 bilister som har blitt blinket av fotokameraer i Tyskland slipper nå forelegget fordi politiet ikke kan behandle sakene innen fristen. 10.000 sjåfører i...

Problemer med elbilbatterier kan stenge flere bilmerker

Politisk har elbiler definitivt blitt big business. Men det er også ekstremt dyrt for bilmerkene når batteriene får problemer, viser en ny rapport. En...

Alle kommuner må nå innføre nullutslippssoner

Folketinget har nettopp vedtatt loven som gir alle Danmarks 98 kommuner rett til å innføre nullutslippssoner. Lover gjelder fra 1. januar 2025. Det danske...

Dansk bilgigant forsvinner, men lover ingen endringer

En av Danmarks eldste bilimportører ble tidligere i høst solgt til Global Auto Holdings Limited, som selv har levert et blodig regnskap. Nå skifter...

Formel 1-legenden ønsker å selge hele bilsamlingen sin

Den levende Formel 1-legenden Bernie Eccelstone ønsker å kvitte seg med hele bilsamlingen sin. Den 94 år gamle briten eier noen av verdens sjeldneste...

Clutchen i Nicklas' Skoda har holdt 1 million kilometer

Niklas Olssons Skoda Octavia har nesten en million kilometer. Og til og med med samme motor og clutch. – Jeg er veldig fornøyd. Niklas...

Ford Escort Mk.1 skal bygges igjen etter 49 år

Fans av Ford Escort Mk. Jeg kan godt begynne å finne både klapphatten og gleden. For 12. desember presenteres bilen igjen, 49 år etter...