På et drøyt år har en Neta Aya, som er en kinesisk elbil, mistet 90 prosent av rekkevidden. Bilen kostet over 74.000 kr fra ny.
En kinesisk kvinne som kjøpte elbil i 2023 må nå leve med at den aldri vil få mer enn 40 kilometer i rekkevidde på et fulladet batteri.
Dette er skrevet av Carnewschina .
Bilen, en Neta Aya, ble kjøpt i mai 2023. Men nå – litt mer enn halvannet år senere – har bilen mistet nesten all verdi. I hvert fall hvis du gjør denne typen ting innen rekkevidde.
Ifølge Carnewschina kostet en Aya 10.400 dollar, tilsvarende 74.000 danske kroner fra ny. På det tidspunktet kunne den ifølge kinesiske anslag dekke 400 kilometer på en enkelt lading.
I dag går den ifølge eieren ikke mer enn 60 kilometer på en god dag, og 40 kilometer når det er som verst, fordi batteriet er tomt. Spesielt ille er det med rekkevidden når været er kaldt.
Det er imidlertid vanskelig å få hjelp noe sted. For ikke bare er forhandleren bilen ble kjøpt av lagt ned. Neta kan opplyse at batteriet er berørt av en feil og må skiftes fullstendig. Det er bare ingen nye batterier på lager, og neste forhandler i køen har ingen mulighet til å bytte batteripakke.
Problemene med bilen gjør at eieren ikke kan komme på jobb. Bilen kan tilbakelegge 40 kilometer på ladning, men eieren har 42 kilometer til jobb. Tidligere kunne batteripakken ellers holde strøm for en 3-4 dagers reise. Men det var lenge siden.
Hos forhandleren er det heller ingen tidshorisont å støtte seg på. Herfra er svaret at et batteri tidligst kan settes i bilen etter nyttår. Det er ikke kjent om forhandleren mener kinesisk nyttår (29. januar, red.).
Selv ikke fra Netas kundebehandler i Kina er det noe mer presist svar på når en ny batteripakke kan være klar.
Neta er også angivelig et merke i store problemer. Selskapet eies av det større konsernet Hozon Auto. Men kassen er tilsynelatende smalt, noe som betyr at Neta er på randen av konkurs.