Først sa de 2030, så 2035 og så igjen 2030. Og nå blir verken diesel- eller bensinbiler forbudt i England uansett. I hvert fall ikke helt.
Storbritannia strammer inn reglene for salg av nye bensin- og dieselbiler innen 2030. Men langdistanse plug-in hybrider og småbilprodusenter får en frist til 2035.
Noen bilmerker i Storbritannia kan fortsette å selge nye biler med forbrenningsmotor etter 2030.
Dette gjelder spesielt for mindre merker. Det kommende britiske forbudet mot bensin- og dieselbiler vil derfor ha unntak. Plug-in hybrider får også mer tid.
Bilprodusenter med en årlig registrering på 2500 biler eller færre skal få kjøre videre. De får selge nye biler med forbrenningsmotor frem til 2035. Dette gir små nisjeprodusenter en lang – eller i alle fall lengre – overgangsperiode.
Dersom et bilmerke selger over 1000 biler i året, gjelder spesielle krav. De må overholde visse utslippsnivåer. Regjeringen har blitt enige om disse nivåene med bilmerkene.
Det skriver blant annet: Auto Express og Reuters.
Nye plug-in hybrider med lang elektrisk rekkevidde er også unntatt fra 2030-forbudet. Salget av disse bilene kan fortsette frem til 2035. Dette krever imidlertid en viss spesifisert rekkevidde på strøm alene.
Vanlige hybridbiler, som ikke kan lades med ledning, vil også bli tillatt. Men milde hybrider ser ut til å være omfattet av det opprinnelige forbudet.
Unntak for hybridbiler og "småbilmerkene"
Selve hovedregelen som forbyr nysalg av bensin- og dieselbiler trer i kraft i 2030. Det er en del av Storbritannias plan for grønn omstilling. Målet er å fremme overgangen til nullutslippskjøretøy.
Den britiske regjeringen har justert planene underveis. Det var tidligere usikkerhet om mulige lempelser av forbudet. Arbeiderpartiets regjering har vurdert unntakene nøye.
Men fra 2035 skjerpes reglene ytterligere. Etter den datoen vil det kun være lov å selge splitter nye elbiler. Dette gjelder personbiler.
Nyttekjøretøy som varebiler vil også få utvidet frist. Nye varebiler med forbrenningsmotor kan bli solgt frem til 2035. Det gir transportsektoren mer tid til å tilpasse seg, er forklaringen.
Det er imidlertid knyttet vilkår til salg av nyttekjøretøyene. Produsentenes totale flåteutslipp må reduseres. Det må være under nivået fra 2021.
Regler for varebiler og en fremtid uten hybrider?
Storbritannias mål er en full overgang til elektrisk transport. De kommende årene vil vise hvordan markedet tilpasser seg de nye reglene. Bilprodusentene jobber allerede med nye elbilmodeller.
Overgangen påvirker i betydelig grad både forbrukere og bilindustrien. Det er massive investeringer i ladeinfrastruktur i Storbritannia. Dette for å støtte det økende antallet elbiler.
Mens Storbritannia setter tidsfrister, følger vi i Boosted.dk utviklingen nøye. Vi dekker også nyheter om elbiler og hybridteknologi. Blå. de som direkte påvirker oss hjemme.
Blå. På grunn av en rekke avgiftsreguleringer blir enkelte hybridbiler så dyre at de er umulige å selge. I alle fall hvis du spør FDM. Les mer om det her.
Du kan også finne artikler om små nisjeprodusenter på Boosted.dk. Vi ser ofte på de spesielle bilene som kan dra nytte av UK 2035-regelen. Hold deg oppdatert om bilverdenen med oss.