Et annet land hever fartsgrensen på motorveien

Tsjekkia vil heve fartsgrensen på motorveier til 150 km/t fra i år. Nederland gir den mindre gass og tillater igjen 130 km/t.

Nederland har hevet fartsgrensen på enkelte motorveier. Sjåførene har nå lov til å kjøre 130 km/t på dagtid på tre spesifikke ruter. Dette er en endring fra tidligere grense på 100 km/t.

De nye 130 km/t-skiltene er allerede satt opp. De finnes langs den berømte Afsluitdijk. De er også satt opp på motorveien A6 mellom Lelystad Noord og Ketelbrug.

Seksjonen av A7 mellom Winschoten og den tyske grensen er også inkludert. Her kan sjåførene nå lovlig kjøre raskere på dagtid.

Dette skriver Autovisie .

Planene stopper imidlertid ikke her. Det er ventet at A37 mellom Holsloot og Zwartemeer også vil få høyere fartsgrense senere.

Siden mars 2020 har hovedregelen vært annerledes. Da ble den maksimale dagshastigheten redusert til 100 km/t på de fleste nederlandske motorveier.

Minister ser potensiale i høyere hastighet

Men om kvelden og natten har det fortsatt vært tillatt å kjøre opp til 130 km/t. Denne regelen er ikke endret med de nye justeringene.

Minister for infrastruktur og vannforvaltning, Barry Madlener, er positiv til utviklingen. Han indikerer at de nåværende endringene bare er begynnelsen.

Myndighetene undersøker aktivt flere alternativer. De ser på om hastigheten kan økes på andre ruter rundt om i Nederland.

En sentral utfordring i prosessen er imidlertid miljøhensyn. Det skal sikres at fastsatte grenser for nitrogenutslipp opprettholdes.

Når makshastigheten økes, øker nitrogenavsetningen noe. En økning fra 100 km/t til 130 km/t har en målbar effekt.

Fartsgrenser i Nederland og Europa

Det krever derfor nøye vurdering av myndighetene. De må balansere ønsket om høyere hastighet med behovet for å beskytte miljøet.

Nederland har nå en mer differensiert tilnærming til fartsgrenser på motorveier. Noen spesifikke ruter tillater høyere hastigheter på dagtid enn det generelle nivået.

De nye nederlandske reglene markerer en justering av politikken som ble innført i 2020. Fokuset er på utvalgte ruter der høyere hastighet anses som mulig uten å overskride miljøgrensene.

For sjåfører betyr dette potensielle tidsbesparelser på de berørte rutene. Dette gjelder imidlertid kun på dagtid.

Er du interessert i regler om fartsgrenser og potensielle boder i inn- og utland? Du skal vite at denne typen ting rammer hardt. EU kunne imidlertid ikke gå med på å innføre en særskilt dansk lov i alle land. Les mer om det her .

Mens både nederlendere og tsjekkere setter opp fartsgrensen på motorveien, er det en debatt her hjemme om danskene skal ha forbud mot å kjøre fortere enn 90 km/t. Finn denne og mange andre spennende historier på Boosted hver dag.



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Disse bileierne trenger ikke å skru på bilskiltene

Siden 2015 har det vært et lovkrav for danske...

Verdens raskeste Tesla har en 9,3-liters V8-motor

Robert Freund har bygget en Tesla Model S med...

Den første Le Mans-dansken er død – Jens Winther ble 86 år gammel

Danmarks første Le Mans-fører, Jens Winther, som også kjørte...

Bransjedirektør advarer: Usikkerhet rundt skatter lammer markedet

Bransjedirektøren sier nå: «Tiden er inne for å gjøre...

Røyk på brennende skip kommer fra dekk med elbiler, sier rederi

Ifølge et rederi stiger røyk fra brannen som brøt...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Ny nedtur for Tesla – taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen har falt betydelig, og salget av populære modeller som Model Y har halvert seg. Teslas...

Én av fire sjåfører hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt førerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervåking gjør mange bileiere misfornøyde med både bilmerker og forhandlere. Én av fire sjåfører er misfornøyd med teknologien...

Kinesisk bilmerke nekter å bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo Cars, avviser planer om nye fabrikker i Europa og USA. Det er for mange bilfabrikker,...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler – men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktøren uttaler: «Vi selger bilene som kundene etterspør – ikke de vi ønsker å selge.» Og en av de klare årsakene til etterspørselen er...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatløst investorsøk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems gått konkurs. Gundersen-familien er nå helt ute av selskapet. Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Alle bilmerker i panikk – får ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter – så bilmerker frykter fabrikknedstengninger og massive forsinkelser som påvirker elbiler. Flere europeiske bilprodusenter som Volkswagen og Mercedes-Benz...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari Enzo er tilbake på markedet. Superbilen med bare 2000 km på telleren ser etter en...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert år

Europakommisjonens forslag om årlige kjøretøykontroller for biler over 10 år møter hard kritikk fra danske politikere i flere partier, som vil stemme nei til...

Skip med 3159 biler om bord brenner fortsatt ut av kontroll

Lasteskipet Morning Midas brenner ut av kontroll utenfor kysten av Alaska. Med tusenvis av biler, inkludert elbiler og hybrider, er det nå frykt for...

Bugattis nyeste modell koster «bare» 1,7 millioner kroner

Den nye Bugatti Calandre er en klokke til 1,7 millioner kroner. Klokken, inspirert av Type 41 Royale, er kun produsert i 99 eksemplarer. Hvis...

Hellas innfører fartsbøter på 52 000 kroner

Greske myndigheter har innført strenge nye trafikkregler med massive bøter. Turister risikerer nå å miste førerkortet etter bare tre overtredelser. En ferie i Hellas...

Lamborghini står for 60 prosent av Audis fortjeneste

Lamborghini lager langt færre biler, men er en langt bedre forretning enn morselskapet Audi AG. Sammen med Bentley står italienerne for 60 prosent av...