Det burde være vanskeligere for en bil å bestå en periodisk kjøretøykontroll. Det mener i hvert fall EU, og det vil nå ha skjerpet kravene i hele unionen.
Ifølge regjeringen i Brussel bør nye EU-regler for bilkontroll øke trafikksikkerheten betraktelig. Forslaget omfatter eldre biler, elbiler, utslipp fra diesel- og bensinbiler, pluss en rekke digitale løsninger.
EU-kommisjonen har lagt frem et forslag til en omfattende oppdatering av EUs regler om trafikksikkerhet og kjøretøykontroll.
De nye standardene skal forbedre trafikksikkerheten og luftkvaliteten. Den tar også hensyn til det økende antallet elbiler på veiene.
Forslaget kommer fordi kommisjonen mener at dagens standarder er utdaterte. De kan ikke lenger holde tritt med den raske utviklingen innen bilteknologi.
Det er også økende bekymring for forurensning og pågående problemer med trafikksikkerhet.
De nye reglene vil omfatte periodiske kontroller av kjøretøy. Dette gjelder også bilregistrering og veikontroll av nyttekjøretøy. Tre direktiver må oppdateres for å implementere endringene.
Det skriver EU-kommisjonen selv på sine nettsider .
Kommisjonen foreslår nye periodiske kontroller for elbiler. Det skal også innføres nye tester for elektroniske sikkerhetssystemer i biler. Dette gjelder for eksempel avanserte førerassistentsystemer.
I tillegg utvikles avanserte metoder for utslippstesting. De skal bidra til å identifisere kjøretøy som forurenser mye. Dette skal bidra til bedre luftkvalitet.
Strengere krav til eldre biler og elbiler
Et vesentlig punkt i forslaget er innføring av årlige tilsyn. Dette må gjelde person- og varebiler som er eldre enn ti år.
Kommisjonen viser til at eldre kjøretøy står for en uforholdsmessig stor andel av de skadelige utslippene.
Bileiere vil også måtte betale for strengere kjørelengdekrav for alle biler. På denne måten vil EU legalisere kilometersvindel.
Forslaget vil også gjøre det enklere å gjennomføre periodiske tekniske kontroller av alle biler. Dette gjelder også for borgere som er midlertidig bosatt i et annet EU-land.
Kommisjonen ønsker også å innføre digitale registreringsbevis. Dette bør bli den nye standarden i hele EU. Dette vil forenkle prosessene rundt bilregistrering.
Samtidig må deling av data på tvers av landegrenser forenkles. Dette må gjøres ved å forbedre elektronisk utveksling av registreringsdata mellom medlemslandene. Dette kan hjelpe myndigheter til å samarbeide bedre.
Digitalisering og bekjempelse av svindel
De foreslåtte endringene forventes å ha en betydelig positiv effekt på trafikksikkerheten. Kommisjonen mener at endringene kan utgjøre en stor forskjell.
– Det vil forhindre rundt 65.000 alvorlige skader og redde rundt 7.000 liv i løpet av de neste 25 årene, sier kommisjonen.
Gjennomføringen av reglene krever imidlertid nærmere vurdering. Europaparlamentet og rådet må nå vurdere kommisjonens forslag. Først da kan de endelige reglene vedtas og tre i kraft.
Mens vi venter på den endelige avgjørelsen, er EU allerede godt i gang med å stramme løkka rundt sjåførene på andre måter. Les mer om det her .