Flere bilforhandlere velger å se nøye på vedtak fra Klagenemnda for bil, selv om forhandlerne havner i det såkalte 'hengeskapet', viser en ny anmeldelse.
Heldigvis ender de aller fleste bilavtaler i Danmark med både en fornøyd kjøper og selger. Men det er de som ikke kan finne ut av det.
Og for både bilforhandlerne og bilmerkene betyr det at de kan havne i Klagenemnda for bilers såkalte «oppsøkende».
Nå viser en gjennomgang av kjennelsene som Autoparts24 har foretatt at flere bilforhandlere imidlertid ser bort fra konsekvensene når kjennelsene går dem imot.
Dette kommer frem av en pressemelding .
LES OGSÅ: Helt ny BMW er ulovlig på alle veier i Danmark
Hensikten med overhenget er ellers å gjøre forbrukerne – i dette tilfellet bilistene – oppmerksomme på at det er noe her som ikke er som det skal.
Noe tyder bare på at konsekvensen er så uviktig at bilforhandlerne og bilimportørene ikke bryr seg.
Bare i år har det skjedd 14 ganger at en bilforhandler ikke har fulgt klagenemndas vedtak. Sakene fjernes fra Udhængsskapet etter 12 måneder. Det kan derfor lett bli flere saker – også mot samme bilforhandler – enn det som fremgår av den offentlige listen.
Direktør i AutoParts24, Troels Meier, mener likevel at klagenemnda er viktig for bilistene. Særlig fordi styrets vedtak kan brukes i en eventuell rettssak.
– Selv om det åpenbart i bunn og grunn handler om å beskytte forbrukeren, handler det minst like mye om å beskytte alle de rettferdige og ærlige selskapene som risikerer å bli satt i bås med de mer tvilsomme aktørene.
– Derfor mener jeg at styret spiller en viktig rolle, sier direktøren.
Det er imidlertid ikke bare bilforhandlere hvis oppførsel risikerer å bli offentlig hengt. Som det eneste bilmerket med tilstedeværelse i Danmark er Tesla også på Ankenævn for Bilers svarteliste. Les mer om det her .
Les flere nyheter fra og om bilindustrien her!