General Motors har fått beskjed om at de i en periode på fem år ikke må selge bilistenes data videre til tredjeparter. Forbudet rammer flere bilmerker.
Bilkonsernet General Motors har fått forbud mot å selge bilistenes data på i en periode på fem år.
Det amerikanske forbrukervernbyrået, Federal Trade Commission (FTC), har konkludert med at bilkonsernet og dens såkalte OnStar-tjeneste bryter loven.
FTC har avgjort at General Motors samlet inn og solgte sensitive data om sjåførenes plassering og kjørestil uten å spørre om tillatelse først. Dataene skal nå ikke selges til forbrukerrapporteringsbyråer på fem år.
– GM overvåket og solgte sjåførenes nøyaktige plasseringsdata og informasjon om kjørestil. Noen ganger så ofte som hvert tredje sekund.
– Med dette forbudet beskytter FTC amerikanernes privatliv og beskytter folk mot uhemmet overvåking, sier FTC-formann Lina M. Khan i en pressemelding om forbudet.
General Motors har allerede gjort endringer i datapolitikken, ifølge en pressemelding utstedt av bilgruppen.
Gruppen har suspendert sitt Smart Driver-program og avsluttet abonnementet på alle kunder i april 2024, etter at avisen The New York Times skrev at GM delte det svært personlige med forsikringsselskaper.
General Motors avsluttet også samarbeidet med analysefirmaene LexisNexis og Verisk i fjor. I september konsoliderte de mange av personvernreglene sine til ett enkelt, mer håndterbart dokument.
Men ifølge FTC informerte GM aldri sjåfører om hvilke typer data som ble samlet inn om dem. General Motors sa for eksempel ikke at alt fra hard oppbremsing til fartsovertredelser ble loggført.
Alle data som kunne selges videre til for eksempel analysebyråer, hvis arbeid forsikringsselskapene brukte i neste trinn for å heve prisene.
Forbudet innebærer at GM nå må «innhente bekreftende samtykke fra alle sine kunder dersom bilkonsernet ønsker å samle inn, bruke eller avsløre visse typer data fra correo-kjøretøy, der slikt er mulig».
General Motors skal også gi kundene mulighet til å deaktivere innsamling av data slik at bilmerket til enhver tid kan se hvor de enkelte bilene befinner seg.
I tillegg må kunder til enhver tid kunne varsle General Motors for å slette data som er samlet inn. Akkurat som kundene alltid skal ha tilgang til dataene om dem. GM er nå underlagt regelen i alle 50 delstater.
Bilprodusenter er under økende gransking fra statlige og føderale myndigheter når det gjelder å samle inn data om sjåfører. Det har allerede utløst minst én rettssak.
Texas statsadvokat Ken Paxton saksøkte GM i august i fjor, med påstand om at bilgruppen lurte sjåfører til frivillig å overlevere dataene deres. Paxton har også saksøkt forsikringsselskapet Allstate Insurance for å ha gjort noe lignende.
Datainnsamling og bruk er et sentralt tema i den moderne bilindustrien, og General Motors-saken viser at det er behov for økt fokus på forbrukerbeskyttelse og åpenhet i håndteringen av data.