Et team av kinesiske forskere er ikke i tvil. De har laget elbilbatteriet som varer evig. I hvert fall i prinsippet. Løsningen er visstnok aluminium.
Kinesiske forskere hevder å ha utviklet et elbilbatteri som i prinsippet varer evig. Det nye elbilbatteriet, et aluminium-ion-batteri, har gjennomgått 10 000 lade-/utladingssykluser med et tap på mindre enn én prosent av den opprinnelige kapasiteten.
Kineserne har oppnådd dette resultatet ved å legge et belegg på elektrodene som hindrer dannelsen av aluminiumskrystaller. Dette belegget er avgjørende for batteriets lange levetid.
Forskere har jobbet med å forbedre ytelsen og levetiden til aluminium-ion-batterier.
Tidligere versjoner av samme batteritype har alvorlige problemer fordi det dannes "krystaller" som legger seg på batteriet og reduserer levetiden.
Dette skriver de i en oppgave publisert på ACS Publications .
Aluminium er et materiale som er rikelig tilgjengelig og billigere enn litium. Noe som ellers er det dominerende materialet i de fleste elbilbatterier i dag.
Hvis aluminium-ion-batterier er så levedyktige som kineserne sier, kan det bety mye billigere batteripakker.
I tillegg er aluminium lettere å resirkulere enn litium. Noe som kan få prisen ytterligere ned.
Sammenlignet med litium-ion-batterier, som vanligvis varer rundt 1000 sykluser før kapasiteten reduseres, er det nye batteriet en betydelig forbedring.
Forskerne påpeker at det fortsatt er behov for videre forskning og utvikling av teknologien før batteriet kan sendes til markedet.
Blå. Kineserne jobber med å øke energitettheten til batteriet. En høyere energitetthet vil bety at batteriet kan lagre mer energi på samme plass. Dette er avgjørende for hvor langt elbiler vil nå.
Forskerne jobber også med å forbedre batterilevetiden ytterligere. Selv om 10 000 sykluser er et godt resultat, er målet å utvikle et batteri som kan vare enda lenger.
Ifølge Wei Wang, som leder forskerteamet bak prototypen, må det flere forbedringer til selve batteripakken for at den skal være kommersielt levedyktig.
– Ytterligere forbedringer i energitetthet og livssyklus er nødvendig, skriver Wei Wang.
Til tross for disse utfordringene er forskerne optimistiske. Og de mener at aluminium-ion-batterier har potensial til å revolusjonere elbilmarkedet.
Utviklingen av elbilbatterier med lengre levetid og lavere kostnader er avgjørende for å gjøre elbilene mer konkurransedyktige.
Ikke alle bilmerker kan tjene på å lage elbiler.
Ford er et av bilmerkene som registrerer utrolig store tap på elbiler hver eneste dag. Les mer om det her.