25. april, 2025

Forskere: Vi har laget elbilbatteriet som varer evig

Et team av kinesiske forskere er ikke i tvil. De har laget elbilbatteriet som varer evig. I hvert fall i prinsippet. Løsningen er visstnok aluminium.

Kinesiske forskere hevder å ha utviklet et elbilbatteri som i prinsippet varer evig. Det nye elbilbatteriet, et aluminium-ion-batteri, har gjennomgått 10 000 lade-/utladingssykluser med et tap på mindre enn én prosent av den opprinnelige kapasiteten.

Kineserne har oppnådd dette resultatet ved å legge et belegg på elektrodene som hindrer dannelsen av aluminiumskrystaller. Dette belegget er avgjørende for batteriets lange levetid.

Forskere har jobbet med å forbedre ytelsen og levetiden til aluminium-ion-batterier.

Tidligere versjoner av samme batteritype har alvorlige problemer fordi det dannes "krystaller" som legger seg på batteriet og reduserer levetiden.

Dette skriver de i en oppgave publisert på ACS Publications .

Aluminium er et materiale som er rikelig tilgjengelig og billigere enn litium. Noe som ellers er det dominerende materialet i de fleste elbilbatterier i dag.

Hvis aluminium-ion-batterier er så levedyktige som kineserne sier, kan det bety mye billigere batteripakker.

I tillegg er aluminium lettere å resirkulere enn litium. Noe som kan få prisen ytterligere ned.

Sammenlignet med litium-ion-batterier, som vanligvis varer rundt 1000 sykluser før kapasiteten reduseres, er det nye batteriet en betydelig forbedring.

Forskerne påpeker at det fortsatt er behov for videre forskning og utvikling av teknologien før batteriet kan sendes til markedet.

Blå. Kineserne jobber med å øke energitettheten til batteriet. En høyere energitetthet vil bety at batteriet kan lagre mer energi på samme plass. Dette er avgjørende for hvor langt elbiler vil nå.

Forskerne jobber også med å forbedre batterilevetiden ytterligere. Selv om 10 000 sykluser er et godt resultat, er målet å utvikle et batteri som kan vare enda lenger.

Ifølge Wei Wang, som leder forskerteamet bak prototypen, må det flere forbedringer til selve batteripakken for at den skal være kommersielt levedyktig.

– Ytterligere forbedringer i energitetthet og livssyklus er nødvendig, skriver Wei Wang.

Til tross for disse utfordringene er forskerne optimistiske. Og de mener at aluminium-ion-batterier har potensial til å revolusjonere elbilmarkedet.

Utviklingen av elbilbatterier med lengre levetid og lavere kostnader er avgjørende for å gjøre elbilene mer konkurransedyktige.

Ikke alle bilmerker kan tjene på å lage elbiler.

Ford er et av bilmerkene som registrerer utrolig store tap på elbiler hver eneste dag. Les mer om det her.

Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Selskapet kritiserer Tesla-forbudet: "Det var en feil"

Tesla har raskt åpnet 36 nye Superchargers i Södertälje...

Oops – kunde "glemte" 175 burgere i en taxi

Skyttetjenesten Uber løfter nå sløret for det sjåførene har...

Hongqi SUV overrasker med toppkarakter: Sikkerheten er på topp

Den store elektriske SUV-en E-HS9 får 5 stjerner i...

52 prosent av disse sjåførene kjører alltid for fort

Mer enn annenhver sjåfør kjører for fort. Men det...

Er bilen din på listen? Disse elbilene sliter mest på dekkene

Elbiler er tyngre enn bensin- og dieselalternativer. Derfor slites...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Er bilen din på listen? Disse elbilene sliter mest på dekkene

Elbiler er tyngre enn bensin- og dieselalternativer. Derfor slites også elbiler raskere ut dekkene. Men noen er mye verre enn. En stor britisk undersøkelse...

Porsche-sjef anklaget for hatytringer – vil sprenge fjellet

Wolfgang Porsche, styreformann i Porsche SE, ønsker å bygge en 500 meter lang tunnel og garasje under hjemmet sitt i Salzburg, men det krever...

Nye Mazda kommer til Danmark med 100-tommers skjerm

Mazda EZ-60, som kalles CX-5e i Europa, er egentlig en kinesisk Changan Deepal S07. Bilen kommer til Danmark med en 100" skjerm for head...

Fremtidens asfalt løser et økende problem nå

Farget asfalt testes for tiden over hele verden. Blå asfalt reflekterer sollys bedre, senker temperaturen med opptil 10 grader og forbedrer trafikksikkerheten. Blå asfalt...

Ikonisk racingspill fra 1986 blir gjort til en spillefilm

Need for Speed fikk det. Det gjorde også Gran Turismo, og nå kommer 1986-klassikeren OutRun til det store lerretet. Den anerkjente filmregissøren Michael Bay...

Å lukke panseret ødelegger Dodges nye elbil

Eiere av den nye elektriske Dodge Charger Daytona risikerer en kostbar reparasjon hvis de ikke lukker panseret ordentlig. Eiere av den nye Dodge Charger...

Bilmerker i nød – «Vi går konkurs»

Store bilprodusenter som GM og Ford frykter konkurser og permitteringer på grunn av Donald Trumps toll på 25 prosent. I et nytt brev advarer...

Klarer du veitrafikkens teoriprøve? Prøv det her

Trafikktilsynet har gitt ut en teoriprøve som alle vordende sjåfører – og nysgjerrige sjeler – kan øve seg på. Men kan du bestå? Prøv...

BYD Dolphin Surf kan bli Danmarks billigste elbil

Den danske importøren er ikke klar med prisen ennå. Men de fleste store medier skriver at BYD Dolphin Surf utenfor Danmark koster bare 100.000...

California i panikk – i ferd med å gå tom for bilskilt

Det nåværende nummerskiltsystemet i California utløper snart. Myndighetene forventer å åpne døren for kombinasjoner i 2025 og ha et nytt system klart. California nærmer...

Tesla-ansatt vinner – truet av Elon Musk

Den sparkede Tesla-ingeniøren Cristina Balan vinner foreløpig seier over Elon Musk. Hun hevder å ha blitt truet til taushet etter et problem med Model...

Den avgjørende ulempen med elbiler som ingen snakker om

Populære elbiler som Tesla Model 3 og VW ID.7 sliter med lav nyttelast på grunn av vekten på batteriet. Det begrenser bagasje og passasjerer....