Et team av kinesiske forskere er ikke i tvil. De har laget elbilbatteriet som varer evig. I hvert fall i prinsippet. Lรธsningen er visstnok aluminium.
Kinesiske forskere hevder รฅ ha utviklet et elbilbatteri som i prinsippet varer evig. Det nye elbilbatteriet, et aluminium-ion-batteri, har gjennomgรฅtt 10 000 lade-/utladingssykluser med et tap pรฅ mindre enn รฉn prosent av den opprinnelige kapasiteten.
Kineserne har oppnรฅdd dette resultatet ved รฅ legge et belegg pรฅ elektrodene som hindrer dannelsen av aluminiumskrystaller. Dette belegget er avgjรธrende for batteriets lange levetid.
Forskere har jobbet med รฅ forbedre ytelsen og levetiden til aluminium-ion-batterier.
Tidligere versjoner av samme batteritype har alvorlige problemer fordi det dannes "krystaller" som legger seg pรฅ batteriet og reduserer levetiden.
Dette skriver de i en oppgave publisert pรฅ ACS Publications .
Aluminium er et materiale som er rikelig tilgjengelig og billigere enn litium. Noe som ellers er det dominerende materialet i de fleste elbilbatterier i dag.
Hvis aluminium-ion-batterier er sรฅ levedyktige som kineserne sier, kan det bety mye billigere batteripakker.
I tillegg er aluminium lettere รฅ resirkulere enn litium. Noe som kan fรฅ prisen ytterligere ned.
Sammenlignet med litium-ion-batterier, som vanligvis varer rundt 1000 sykluser fรธr kapasiteten reduseres, er det nye batteriet en betydelig forbedring.
Forskerne pรฅpeker at det fortsatt er behov for videre forskning og utvikling av teknologien fรธr batteriet kan sendes til markedet.
Blรฅ. Kineserne jobber med รฅ รธke energitettheten til batteriet. En hรธyere energitetthet vil bety at batteriet kan lagre mer energi pรฅ samme plass. Dette er avgjรธrende for hvor langt elbiler vil nรฅ.
Forskerne jobber ogsรฅ med รฅ forbedre batterilevetiden ytterligere. Selv om 10 000 sykluser er et godt resultat, er mรฅlet รฅ utvikle et batteri som kan vare enda lenger.
Ifรธlge Wei Wang, som leder forskerteamet bak prototypen, mรฅ det flere forbedringer til selve batteripakken for at den skal vรฆre kommersielt levedyktig.
โ Ytterligere forbedringer i energitetthet og livssyklus er nรธdvendig, skriver Wei Wang.
Til tross for disse utfordringene er forskerne optimistiske. Og de mener at aluminium-ion-batterier har potensial til รฅ revolusjonere elbilmarkedet.
Utviklingen av elbilbatterier med lengre levetid og lavere kostnader er avgjรธrende for รฅ gjรธre elbilene mer konkurransedyktige.
Ikke alle bilmerker kan tjene pรฅ รฅ lage elbiler.
Ford er et av bilmerkene som registrerer utrolig store tap pรฅ elbiler hver eneste dag. Les mer om det her.