21. februar, 2025

Forskere: Vi har laget elbilbatteriet som varer evig

Et team av kinesiske forskere er ikke i tvil. De har laget elbilbatteriet som varer evig. I hvert fall i prinsippet. Løsningen er visstnok aluminium.

Kinesiske forskere hevder å ha utviklet et elbilbatteri som i prinsippet varer evig. Det nye elbilbatteriet, et aluminium-ion-batteri, har gjennomgått 10 000 lade-/utladingssykluser med et tap på mindre enn én prosent av den opprinnelige kapasiteten.

Kineserne har oppnådd dette resultatet ved å legge et belegg på elektrodene som hindrer dannelsen av aluminiumskrystaller. Dette belegget er avgjørende for batteriets lange levetid.

Forskere har jobbet med å forbedre ytelsen og levetiden til aluminium-ion-batterier.

Tidligere versjoner av samme batteritype har alvorlige problemer fordi det dannes "krystaller" som legger seg på batteriet og reduserer levetiden.

Dette skriver de i en oppgave publisert på ACS Publications .

Aluminium er et materiale som er rikelig tilgjengelig og billigere enn litium. Noe som ellers er det dominerende materialet i de fleste elbilbatterier i dag.

Hvis aluminium-ion-batterier er så levedyktige som kineserne sier, kan det bety mye billigere batteripakker.

I tillegg er aluminium lettere å resirkulere enn litium. Noe som kan få prisen ytterligere ned.

Sammenlignet med litium-ion-batterier, som vanligvis varer rundt 1000 sykluser før kapasiteten reduseres, er det nye batteriet en betydelig forbedring.

Forskerne påpeker at det fortsatt er behov for videre forskning og utvikling av teknologien før batteriet kan sendes til markedet.

Blå. Kineserne jobber med å øke energitettheten til batteriet. En høyere energitetthet vil bety at batteriet kan lagre mer energi på samme plass. Dette er avgjørende for hvor langt elbiler vil nå.

Forskerne jobber også med å forbedre batterilevetiden ytterligere. Selv om 10 000 sykluser er et godt resultat, er målet å utvikle et batteri som kan vare enda lenger.

Ifølge Wei Wang, som leder forskerteamet bak prototypen, må det flere forbedringer til selve batteripakken for at den skal være kommersielt levedyktig.

– Ytterligere forbedringer i energitetthet og livssyklus er nødvendig, skriver Wei Wang.

Til tross for disse utfordringene er forskerne optimistiske. Og de mener at aluminium-ion-batterier har potensial til å revolusjonere elbilmarkedet.

Utviklingen av elbilbatterier med lengre levetid og lavere kostnader er avgjørende for å gjøre elbilene mer konkurransedyktige.

Ikke alle bilmerker kan tjene på å lage elbiler.

Ford er et av bilmerkene som registrerer utrolig store tap på elbiler hver eneste dag. Les mer om det her.

Latest

Don't miss

Bilfabrikk forlatt – 600 ansatte går ut i sinne

Ansatte ved BMWs Mini-fabrikk i Birmingham har blitt sinte...

100 % elbiler tilsvarer at alle bileiere blir vegetarianere

BMW holder liv i V8. Volkswagen vil fortsette med...

Giant avviser blankt: Vil ikke overta Nissan

Det taiwanske selskapet Foxconn, som bl.a bygger alle Apples...

Kinesiske elbiler blir skrotet – delene er for dyre

Når en plaststøtfanger koster på feil side av 21.000...

Glem nøkkelen – nå kan biler startes med et håndleddsgrep

Med et hardt, raskt slag mellom tommelen og pekefingeren,...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Bilgiganten tilbakekaller 33.000 brennbare elbiler

Tilbakekallingen av elektriske Mercedes-modeller har vist seg å være mye større enn først forventet. Nå sprer det brannfarlige problemet seg til 33.000 biler i...

Nå skal bilutslipp lade batteriet

Varmen fra eksosrøret er sløsing med energi. Nå har imidlertid forskere funnet en måte å bruke den energien på. Nemlig som strøm til batteriet....

Polestar 3 rammet av dyr defekt – eiere får erstatning

Polestar har utviklet biler så lenge at datamaskinene i dem har blitt for gamle. Den har mange feil, som nå må fikses med nye...

Haas smeller til Kevin Magnussen i nytt intervju

Haas og Kevin Magnussen er ikke et avsluttet kapittel. Likevel, i et nytt intervju, sender teamets teamleder bemerkninger til den danske racingtreneren. Haas og...

FDM slår alarm igjen: «Det er ulovlig»

FDM er igjen på jakt etter kommuner som bruker betalingsparkering som unnskyldning for å få mer penger i kassa. Nå er det galskap i...

Nye biler er sjokkerende dårlige – de verste på 16 år

Nye biler har rekordmange feil. Faktisk er ting så ille at de ikke har vært verre på 16 år. Det viser nå en undersøkelse...

Nytt baksete koster 600 000 kr. – Bilen er verdt 150.000

Bilimportøren krevde 600.000 kroner for et baksete. Altså for en bil verdt 150.000 kroner. Sjåførens forsikringsselskap er i sjokk. Det er ikke bare støtfangere,...

Tesla innrømmer: Kanskje vi fjernet for mye

Svært få mennesker var fornøyd med at Tesla fjernet blinklysarmen. Og nå innrømmer bilmerket at det 'kanskje' har gått for langt. Tesla innrømmer at...

Politiet advarer sjåfører: Du mister førerkortet

14 sjåfører har allerede mistet førerkortet betinget fordi de har passert politiet med begrenset sikt ut av frontruten. Nå advarer rettshåndhevelse andre. Politiet advarer...

Stockholm må fortsatt forby alle diesel- og bensinbiler

En klage fra blant annet næringslivet hjalp uansett ikke. I hvert fall ikke med det første. Stockholm har lov til å forby alle bensin-...

Kjendiskokk betaler 15 000 000 DKK. for nye Ferrari

Det må være godt å kunne lage mat. I hvert fall når du heter Gordon Ramsay. På Instagram viser kjendiskokken frem sin nye Ferrari...

Bilgiganten forlater fabrikken for elbiler – ingen vil ha dem

På en ny fabrikk i Termoli, Italia, skulle verdens fjerde største bilkonsern, Stellantis, utelukkende bygge batterier for elbiler. Men etterspørselen er ikke der. Et...