En klassisk Toyota Celica TA22 fra 1971 har blitt forvandlet til en kompromissløs japansk restaureringsmodell – bygget med blod, svette – og en vinkelsliper.
I Fredericia står en helt spesiell bil og skinner – bokstavelig talt. 43 år gamle David har utøvd sin magi med en Toyota Celica TA22 ST fra 1971 og skapt en bil som både er den ultimate showstopperen og klar for banen. Det startet med en noe spontan transaksjon – og endte i et kompromissløst prosjekt som nå vekker oppsikt overalt.
«Jeg kjøpte den rett og slett fordi det første bildet i salgsannonsen var et bilde av motorrommet, hvor man kunne se fire åpne trakter ned i forgasserne … og det var en kul modell», sier David.

En bil med sjel og historie
Den gamle Celica har hatt et turbulent liv. Fra å kjøre rally med bur og være nær ved å dø av rust, til nå å leve videre som en 70-tallsinspirert restaurert bil med respekt for originalen.
«Den startet som en original rotbil, satt på taket og var en veteranbil – og nå har den fått et nytt liv som en klassisk, restaurert racerbil. Den gir karakter.»

Et motorrom med skjult teknologi
David er spesielt stolt av det veldesignede motorrommet, hvor moderne teknologi er gjemt i et klassisk utseende.
«Jeg har laget et helt nytt ledningsnett og moderne elektronikk, som en ny dynamo og elektrisk servostyring fra en Yaris. Alt er usynlig integrert.»
Under panseret finner du en 2T-G twincam fra Toyota/Yamaha – med skarpe kammer, doble Mikuni-forgassere og massevis av attitude.

Klassisk hytte med en moderne vri
Innvendig er kupeen fylt med originale detaljer og en håndfull nøye utvalgte oppgraderinger.
«Jeg har funnet originaldeler over hele verden – som nytt teppe, originale klokker og seter trukket om i ekte skinn i original stil. Pluss 4-punktsseler og en selestang.»
David understreker at alt fungerer – og at kupeen er utformet som et sted hvor du både kan nyte hverdagskjøringen og få litt racingfølelse.

Ville chassis og hjemmebygde løsninger
En av de største humpene på veien var understellet. Bilen var utslitt, og alt måtte bygges opp fra bunnen av.
«Jeg bygde meg en coilover-oppheng, justerbare armer og støpte nye polyuretanforinger. Bilen er senket 12–14 cm og gjort tilsvarende bredere – og alt fungerer.»

Eksteriør: Japansk 70-tallsstil til fingerspissene
Celicaen ser ut som noe som kunne ha rullet rett ut av en japansk touringbilparkering på 70-tallet. Og det er nettopp poenget.
«Jeg har satset alt på utseendet med brede skjermer, ducktail-vinge, liten frontleppe og reklame fra blant annet Tokyo Rubber Company – akkurat som den gang.»

Ikke for familiekos
Hvordan vil omgivelsene motta den kompromissløse klassikeren?
«Ungdommene hater det … Kona sier det er en velholdt gammel ting. Men det bekrefter bare for meg at jeg gjorde det rette.»

Hvis penger ikke var et problem?
«Da ville jeg kanskje hatt front- og bakrutene laget av laminert glass. Akkurat nå er det ikke akkurat vanntett …»
Ellers er bilen akkurat slik David ønsker seg den – en funksjonell blanding av nytt og gammelt som både respekterer historien og fungerer til daglig bruk.

Hva bringer fremtiden?
Selv om Celicaen er nesten ferdig, jobbes det fortsatt med både den og nye prosjekter.
«Jeg bygger på YouTube-kanalen min Roadworthyish , og Lexus GS300-en min med stor turbo og 8 hk girkasse går kjempebra.»
Fakta om bilen
- Modell : Toyota Celica TA22 ST
- År : 1971
- Motor : 1.6 8v twincam 2T-G
- Modifikasjoner : Komplett restaurering med oppgradert chassis, interiør, motorrom og styling
Om eieren
- Navn: David
- Alder : 43
- By : Fredericia
- Jobb : Automatiseringstekniker / kommende YouTuber
- Første bil : Opel Kadett 1.3 LS
- Takk til : «De som alltid har et kakestykke når du trenger det.»
Bilder av: Peter Falk Photofactory
