13. mai, 2025

Gateracer i forkledning: Davids ville Toyota Celica TA22

En klassisk Toyota Celica TA22 fra 1971 har blitt forvandlet til en kompromissløs japansk restaureringsmodell – bygget med blod, svette – og en vinkelsliper.

I Fredericia står en helt spesiell bil og skinner – bokstavelig talt. 43 år gamle David har utøvd sin magi med en Toyota Celica TA22 ST fra 1971 og skapt en bil som både er den ultimate showstopperen og klar for banen. Det startet med en noe spontan transaksjon – og endte i et kompromissløst prosjekt som nå vekker oppsikt overalt.

«Jeg kjøpte den rett og slett fordi det første bildet i salgsannonsen var et bilde av motorrommet, hvor man kunne se fire åpne trakter ned i forgasserne … og det var en kul modell», sier David.

Gateracer i forkledning: Davids ville Toyota Celica TA22
Kreditt: Peter Falk Photofactory

En bil med sjel og historie

Den gamle Celica har hatt et turbulent liv. Fra å kjøre rally med bur og være nær ved å dø av rust, til nå å leve videre som en 70-tallsinspirert restaurert bil med respekt for originalen.

«Den startet som en original rotbil, satt på taket og var en veteranbil – og nå har den fått et nytt liv som en klassisk, restaurert racerbil. Den gir karakter.»

Gateracer i forkledning: Davids ville Toyota Celica TA22
Kreditt: Peter Falk Photofactory

Et motorrom med skjult teknologi

David er spesielt stolt av det veldesignede motorrommet, hvor moderne teknologi er gjemt i et klassisk utseende.

«Jeg har laget et helt nytt ledningsnett og moderne elektronikk, som en ny dynamo og elektrisk servostyring fra en Yaris. Alt er usynlig integrert.»

Under panseret finner du en 2T-G twincam fra Toyota/Yamaha – med skarpe kammer, doble Mikuni-forgassere og massevis av attitude.

Gateracer i forkledning: Davids ville Toyota Celica TA22
Kreditt: Peter Falk Photofactory

Klassisk hytte med en moderne vri

Innvendig er kupeen fylt med originale detaljer og en håndfull nøye utvalgte oppgraderinger.

«Jeg har funnet originaldeler over hele verden – som nytt teppe, originale klokker og seter trukket om i ekte skinn i original stil. Pluss 4-punktsseler og en selestang.»

David understreker at alt fungerer – og at kupeen er utformet som et sted hvor du både kan nyte hverdagskjøringen og få litt racingfølelse.

Gateracer i forkledning: Davids ville Toyota Celica TA22
Kreditt: Peter Falk Photofactory

Ville chassis og hjemmebygde løsninger

En av de største humpene på veien var understellet. Bilen var utslitt, og alt måtte bygges opp fra bunnen av.

«Jeg bygde meg en coilover-oppheng, justerbare armer og støpte nye polyuretanforinger. Bilen er senket 12–14 cm og gjort tilsvarende bredere – og alt fungerer.»

Gateracer i forkledning: Davids ville Toyota Celica TA22
Kreditt: Peter Falk Photofactory

Eksteriør: Japansk 70-tallsstil til fingerspissene

Celicaen ser ut som noe som kunne ha rullet rett ut av en japansk touringbilparkering på 70-tallet. Og det er nettopp poenget.

«Jeg har satset alt på utseendet med brede skjermer, ducktail-vinge, liten frontleppe og reklame fra blant annet Tokyo Rubber Company – akkurat som den gang.»

Gateracer i forkledning: Davids ville Toyota Celica TA22
Kreditt: Peter Falk Photofactory

Ikke for familiekos

Hvordan vil omgivelsene motta den kompromissløse klassikeren?

«Ungdommene hater det … Kona sier det er en velholdt gammel ting. Men det bekrefter bare for meg at jeg gjorde det rette.»

Gateracer i forkledning: Davids ville Toyota Celica TA22
Kreditt: Peter Falk Photofactory

Hvis penger ikke var et problem?

«Da ville jeg kanskje hatt front- og bakrutene laget av laminert glass. Akkurat nå er det ikke akkurat vanntett …»

Ellers er bilen akkurat slik David ønsker seg den – en funksjonell blanding av nytt og gammelt som både respekterer historien og fungerer til daglig bruk.

Gateracer i forkledning: Davids ville Toyota Celica TA22
Kreditt: Peter Falk Photofactory

Hva bringer fremtiden?

Selv om Celicaen er nesten ferdig, jobbes det fortsatt med både den og nye prosjekter.

«Jeg bygger på YouTube-kanalen min Roadworthyish , og Lexus GS300-en min med stor turbo og 8 hk girkasse går kjempebra.»

https://www.youtube.com/watch?v=1wWvFTZTSL4

Fakta om bilen

  • Modell : Toyota Celica TA22 ST
  • År : 1971
  • Motor : 1.6 8v twincam 2T-G
  • Modifikasjoner : Komplett restaurering med oppgradert chassis, interiør, motorrom og styling

Om eieren

  • Navn: David
  • Alder : 43
  • By : Fredericia
  • Jobb : Automatiseringstekniker / kommende YouTuber
  • Første bil : Opel Kadett 1.3 LS
  • Takk til : «De som alltid har et kakestykke når du trenger det.»

Bilder av: Peter Falk Photofactory

Gateracer i forkledning: Davids ville Toyota Celica TA22
Kreditt: Peter Falk Photofactory

Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Bilmerket Yugo gjenopplives – første bil klar i 2027

I disse dager viser det gjenfødte Yugo-merket frem en...

Tysk bilfabrikk nær kollaps – taper 32 milliarder

Northvolts tyske batterifabrikk i Heide, som var et prosjekt...

BMW vet at sjåfører ikke liker elbiler

I BMWs M-avdeling erkjenner nestleder Sylvia Neubauer at det...

Verdens første billand inngår tollavtale med USA

Donald Trump og den britiske statsministeren Keir Starmer har...

Vil til Danmark: Bilmerke svindler kunder for 58 000 danske kroner.

Eiere av elbilen Xiaomi SU7 Ultra krever refusjon for...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Parti: Folk uten førerkort bør automatisk havne i fengsel

Mai Mercado fra De konservative ønsker et register over gale sjåfører og fengsel for å kjøre uten førerkort. Målet er å stoppe hensynsløs oppførsel...

Bilmerke stenger – var verdt mer enn Volkswagen

I 2023 var vietnamesiske VinFast verdt mer enn Volkswagen i en kort periode. Nå legger merket ned sin europeiske virksomhet. De skjøt fremover med...

Formel 1-stjerne betaler tilbake gigantisk gjeld

Mercedes' George Russell takker faren sin, Steve, for hele karrieren. Familien solgte alt de eide for å finansiere sønnen. Nå er gjelden nedbetalt. George...

USA forbyr hatet start-stopp-knapp i biler

Trump-administrasjonen foreslår at den forhatte start-stopp-funksjonen forbys i USA. Bilmerker blir allerede oppfordret til å fase ut knappen. En betydelig endring kan være på...

XPENG-eiere får tilgang til 940 000 ladere over hele Europa

Et nytt samarbeid mellom XPENG og Plugsurfing gir danske elbilførere tilgang til nesten hele Europas offentlige ladenettverk – med én innlogging og ingen skjulte...

Bilgiganten blør – har tapt 9 milliarder på ett år

Nissan har lagt frem årsregnskapet for 2024, og det er dyster lesning. På ett år har japanerne tapt tilsvarende 9 milliarder danske kroner. Nissan...

Danmark åpner verdens største Power-to-X-anlegg

European Energys nye e-metanolanlegg i Kasso er nå i drift. Maersk, Novo Nordisk og Lego kjøper det nye drivstoffet, som produseres i Kasso nær...

Toyota advarer: Forvent at 21 prosent er helt borte

Toyota er, i hvert fall på papiret, ikke lenger en like god forretning som den japanske giganten pleide å være. Nå advarer ledelsen om...

Elbilmerke går konkurs – brant 10 milliarder

Elbilmerket Bollinger Motors har begjært seg konkurs etter store økonomiske tap. Fremtiden til B4-lastebilen er nå usikker, og forvalterne har overtatt ledelsen av selskapet....

Sverige forbyr felger som bilprodusenter ikke har godkjent

I Sverige jobber Transportstyrelsen for tiden med en lovpakke som i siste instans kan forby tredjepartsfelger til biler i landet. Dette er en skjerping...

Volkswagen-ulykken i København har skjedd flere ganger før

Først sendte Volkswagen uferdige biler ut på markedet. Og er det problemer med at eiere mister kontrollen over ID.3-elbilen? Det er ikke en isolert...

Slik sporer du telefonen din effektivt i en stjålet bil

Har du noen gang tenkt på hva du ville gjort hvis bilen og telefonen din ble stjålet samtidig? Det kan virke som en umulig...