Det er ikke forbrenningsmotoren det er gal etter. Det er drivstoffet det handler om, sier tidligere Top Gear-programleder Richard Hammond.
Tidligere Top Gear-programleder Richard mener selve forbrenningsmotoren er ufarlig. Ifรธlge den britiske motorjournalisten er det ikke motoren, men heller drivstoffet som har skylden for CO2-utslippene.
Etter รฅ ha forlatt Top Gear, og med The Grand Tour pรฅ samme mรฅte mot slutten, fokuserer Hammond nรฅ pรฅ selskapet sitt, The Smallest Cog, som restaurerer veteranbiler.
Til tross for sin lidenskap for klassiske biler, innser Hammond behovet for endring i bilindustrien. Han tror imidlertid ikke at elbiler er eneste lรธsning.
โ Vi mรฅ รธnske fremtiden velkommen. Ting mรฅ endres, og det blir teknologi som redder oss, sier Hammond til Autocar .
Hammond argumenterer for en รฅpen tilnรฆrming til ulike teknologier, inkludert resirkulering av eksisterende biler, hydrogen brenselceller, hybrider og elbiler.
Han pรฅpeker at det ikke er nok litium til รฅ produsere batterier til alle fremtidens biler. I stedet for รฅ fokusere utelukkende pรฅ elbiler, mener Hammond at forbrenningsmotoren kan spares ved รฅ bruke bรฆrekraftig drivstoff.
โ Forbrenningsmotoren har aldri noen skade. Det er drivstoffet (det er gale med det, red.), sier Hammond.
Han ser potensiale i utviklingen av bรฆrekraftig drivstoff som kan forlenge levetiden til de eksisterende 1,4 milliarder forbrenningsmotorbilene verden over.
โ Hvis det kan gjรธres bรฆrekraftig og skalerbart โ og tegnene er at det kan bli bedre enn for et รฅr siden โ sรฅ kan en anstendig del av verdens 1,4 milliarder biler forbli pรฅ veien, og gutter som meg kan restaurere dem,ยป han avslutter Richard Hammond.
Hammonds uttalelser har skapt debatt om fremtiden til bilteknologi og behovet for et bredt spekter av lรธsninger.
Men han er langt fra den eneste som heller ikke kan se svindelen i รฅ ekskludere alt annet enn elbiler. Toyota mener for eksempel at de aller fleste ikke tรธr รฅ uttale seg kritisk om elbiler. Les mer om det her .