Det er ikke forbrenningsmotoren det er gal etter. Det er drivstoffet det handler om, sier tidligere Top Gear-programleder Richard Hammond.
Tidligere Top Gear-programleder Richard mener selve forbrenningsmotoren er ufarlig. Ifølge den britiske motorjournalisten er det ikke motoren, men heller drivstoffet som har skylden for CO2-utslippene.
Etter å ha forlatt Top Gear, og med The Grand Tour på samme måte mot slutten, fokuserer Hammond nå på selskapet sitt, The Smallest Cog, som restaurerer veteranbiler.
Til tross for sin lidenskap for klassiske biler, innser Hammond behovet for endring i bilindustrien. Han tror imidlertid ikke at elbiler er eneste løsning.
– Vi må ønske fremtiden velkommen. Ting må endres, og det blir teknologi som redder oss, sier Hammond til Autocar .
Hammond argumenterer for en åpen tilnærming til ulike teknologier, inkludert resirkulering av eksisterende biler, hydrogen brenselceller, hybrider og elbiler.
Han påpeker at det ikke er nok litium til å produsere batterier til alle fremtidens biler. I stedet for å fokusere utelukkende på elbiler, mener Hammond at forbrenningsmotoren kan spares ved å bruke bærekraftig drivstoff.
– Forbrenningsmotoren har aldri noen skade. Det er drivstoffet (det er gale med det, red.), sier Hammond.
Han ser potensiale i utviklingen av bærekraftig drivstoff som kan forlenge levetiden til de eksisterende 1,4 milliarder forbrenningsmotorbilene verden over.
– Hvis det kan gjøres bærekraftig og skalerbart – og tegnene er at det kan bli bedre enn for et år siden – så kan en anstendig del av verdens 1,4 milliarder biler forbli på veien, og gutter som meg kan restaurere dem,» han avslutter Richard Hammond.
Hammonds uttalelser har skapt debatt om fremtiden til bilteknologi og behovet for et bredt spekter av løsninger.
Men han er langt fra den eneste som heller ikke kan se svindelen i å ekskludere alt annet enn elbiler. Toyota mener for eksempel at de aller fleste ikke tør å uttale seg kritisk om elbiler. Les mer om det her .