Misfornøyde Tesla-eiere kjøper klistremerker for å distansere seg fra Elon Musk. Matt Hiller fra Hawaii så muligheten og tjener nå penger på sin nettvirksomhet.
Matt Hiller fra Hawaii har tjent mye penger. Han selger klistremerker rettet mot Elon Musk og Tesla. Og dette selv om det hele egentlig bare startet som en liten sidebedrift på nett.
Hiller jobbet opprinnelig på et akvarium. Han ville tjene litt ekstra penger på toppen av jobben. Han solgte derfor klistremerker på nett via plattformen Etsy.
Situasjonen endret seg betydelig for ham. Det skjedde da Elon Musk tok over det sosiale mediet Twitter i 2023. Flere begynte å irritere seg over Tesla-sjefen.
Matt Hiller så en forretningsmulighet i den økende irritasjonen. Han reagerte raskt og designet nye klistremerker. De inneholdt kritiske meldinger mot Musk.
Dette skriver MotorBiscuit .
Klistremerkene ble raskt populære blant bilistene. De er nå sett på Tesla-biler over hele verden.
Populære anti-musk-klistremerker for Tesla
Et av de bestselgende klistremerkene har en bestemt tekst. Teksten lyder: "VI KJØPTE DEN FØR VI VISSTE at ELON VAR GAL".
Noen Tesla-eiere bruker klistremerket aktivt. Ifølge dem ønsker de å vise at de tar avstand fra regissøren, som er kontroversiell på mange måter.
Andre bruker det som en spøk på elbilen sin.
Hiller har laget flere forskjellige design for bilene. Et klistremerke sier bare "Elon suger". Et annet design ligner logoen til klesmerket Anti Social Social Club.
Det andre klistremerket har i stedet teksten "Anti Elon Tesla Club". Et tredje design vekker også oppsikt blant andre trafikanter. Den har teksten "Elon is a Dogebag".
Det siste er et bevisst ordspill fra Hillers side. Den viser til Musks rolle i regjeringens DOGE-program. Samtidig refererer det direkte til kryptovalutaen Dogecoin.
Protester og kontroverser rundt Tesla og Musk
Protester mot Elon Musk og Tesla har blitt mer vanlig. Aktivister har demonstrert ved flere av Teslas fabrikker. Elbiler fra merket har også vært utsatt for hærverk.
Noen Tesla-eiere reagerer på den negative oppmerksomheten. De har valgt å bytte ut logoene på bilene sine. Du ser biler med Mazda- eller Audi-emblem i stedet for Teslas egen logo.
De gjør dette for å unngå å bli mål for sinte protester. De vil ikke at bilen deres skal knyttes direkte til Tesla og Musk. De håper det kan avskrekke hærverk.
Mens noen Tesla-eiere prøver å skjule bilene sine, gjør Matt Hiller det motsatte. Han utnytter situasjonen kommersielt. Og det har vist seg å være svært lukrativt for ham.
Klistremerkene hans ble ekstremt populære på kort tid. I sin beste måned tjente han over en million danske kroner på salg. Det viser potensialet til den spesielle nisjen.
Noen dager er salget spesielt høyt for nettbutikken hans. Han kan selge klistremerker til en verdi av over 50.000 danske kroner på en enkelt dag.
Matt Hillers virksomhet viser en spesiell side av markedet. Misnøye kan også skape uventede forretningsmuligheter. Tesla og Elon Musk fortsetter å skape debatt og dele vannene.
Mens noen føler seg tråkket på av Elon Musk og Tesla, er det ikke alle hatmeldinger mot bilmerket som gir like god gjenklang.
Nylig kunne en planlagt demonstrasjon mot Teslas tyske fabrikk i utkanten av Berlin bare samle ti sinte aktivister, opplyser politiet. Les mer om det her .