Til tross for rykter om at elbilen blir den eneste i modellprogrammet fra 2040, nekter Honda å la forbrenningsmotoren dø, så flere nye bensinbiler er på vei.
Honda har et ambisiøst mål om å fase ut bensinmotorer fullstendig innen 2040. Men inntil da nekter den japanske bilprodusenten å la forbrenningsmotoren dø.
I motsetning til Nissan , som har forlatt utviklingen av bensinmotorer, holder Honda fast ved teknologien. Honda følger dermed i fotsporene til Toyota, Mazda og Subaru, som alle for tiden investerer i hybridbiler.
Hondas strategi er basert på utviklingen av helt nye 1,5-liters og 2,0-liters firesylindrede bensinmotorer som er spesialdesignet for hybridbiler.
Det skriver Reuters .
Disse motorene har alle direkte innsprøytning og er konstruert for å oppnå den høyeste forbrenningseffektiviteten i sin klasse, spør du japanerne selv.
Ingeniørene i Honda er spesielt stolte av 1,5-liters bensinmotoren. Japanerne sier den har blitt 40 prosent mer effektiv enn forgjengeren.
Effektivitetsforbedringene er ikke bare begrenset til motoren. Hybridkomponenter vil nå deles mellom 1,5-liters og 2,0-liters motorer, noe som reduserer kostnadene og forenkler produksjonen. I tillegg reduserer Honda vekten med en lettere forhjulsdrift.
Japanerne vet også allerede hvor de nye motorene skal brukes. Nemlig for en ny generasjon plattformer for mellomstore biler. Altså biler på størrelse med Accord-modellen.
Honda forventer at plattformen vil redusere vekten med nesten 90 kilo. Men minst like betydelig vil det gjøre det femti prosent billigere å bygge en motor sammenlignet med kostnadene i 2018. Blant annet fordi merket vil bruke de samme delene til bilene på 60 prosent av samlebåndene.
På denne måten mener merket å kunne selge minst 1,3 millioner hybridbiler per år fra 2030 til 2040, da forbrenningsmotoren skal fases ut.