I dag samler Tesla så å si alle funksjoner i bilens infotainmentskjerm. Men det er faktisk mulig å få bilen i gir hvis skjermen dør.
Det er kanskje litt langt inne å snakke om girskift i en elbil. For en slik har enormt mye bare forovergir, nøytralgir og revers. Men hva om skjermen blir svart?
Hvis den store berøringsskjermen i midten av hytta ikke reagerer, vil de fleste tro at det er umulig å komme seg videre. Men nei – i hvert fall ikke i den nyeste Model 3.
For Tesla vet godt at skjermen risikerer å gå i stykker. Av samme grunn dukker girvelgeren opp over deg. Ja, det er faktisk tilfelle.
"I situasjoner der berøringsskjermen ikke er tilgjengelig (for eksempel på grunn av et teknisk problem) eller hvis Model 3 er i betjent modus eller transportmodus, aktiveres kormodusvelgeren på overheadkonsollen automatisk og det er ikke nødvendig å trykke på det», opplyser Tesla i Danmark.
LES OGSÅ: Citroën C3 får 0 stjerner i kjent sikkerhetstest
Det finnes også en betafunksjon kalt 'Automatisk skift fra posisjon P', hvor din Tesla selv velger D eller R. Som sjåfør kan du imidlertid gripe inn når som helst og kansellere bilens valg av gir.
Du kan fortelle optikeren din at den første gangen din Tesla Model 3 skal på inspeksjon. Da kan du håpe at Tesla har fått bedre grep om teknologien i modellen.
De siste tallene fra tyske Tüv viser at Tesla Model 3 er den bilen som oftest dumper det periodiske synet. Forklaringen, sier tyskerne, er en blanding av Teslas egen servicepolitikk og eiernes likegyldighet til bilen.
På den annen side er det nå andre året på rad at Tesla Model 3 er den dårligste bilen som ruller gjennom visningshallene. Les mer om det her .
Apropos tyske forhold, så henger salget i Europas største bilmarked voldsomt for Tesla. Faktisk så mye at bilmerket nå drastisk reduserer prisen på Danmarks mest populære bil, Model Y, for å lokke kunder.