21. april, 2025

Hyundai lover enda flere knapper i nye biler

Hyundai mener alvor når de sier at knapper gjør comeback i nye biler. Nå trenger vi enda flere fysiske berøringsflater, sier designsjefen.

Hyundai og Genesis' sjefsdesigner SangYup Lee prioriterer funksjonalitet fremfor design. Spesielt hvis det involverer de fysiske knappene.

Mange nye biler er utstyrt med trykkfølsomme skjermer. Men Hyundai og Genesis går en annen retning.

Merkenes sjefdesigner, SangYup Lee, holder seg til fysiske knapper. Dette sees tydelig i den nye 2026 Hyundai Palisade. En modell som kun markedsføres i Nord-Amerika.

SangYup Lee mener at design bør hjelpe sjåfører. Ikke gjør dem mer frustrerte.

Han skiller mellom designere og stylister. En stylist pynter opp ingeniørenes arbeid. En designer tenker på bruken av produktet.

Det handler om estetikk, men også om funksjonalitet. Lee har stor tro på ekte knapper i bilkabiner. Han ser på dem som mer enn bare en gammeldags løsning.

Lee fortalte Motor1 under New York Auto Show.

"Haptics (knapper) ser kule ut," sa Lee.

– Men hvis de ikke hjelper andre, har de ingen funksjon. Design er der for å hjelpe andre, det har jeg stor tro på.

Funksjonell design hos Hyundai og Genesis

Den nye 2026 Palisade har mange fysiske knapper. Det er en skjerm for sekundær klimakontroll. Men det er knotter for temperatur.

Det finnes også snarveisknapper for mange infotainmentfunksjoner. Innstillinger velges også med fysiske knapper. Rattet har også ekte knapper.

Speilene justeres med fysiske knapper. Midtkonsollen i nye Palisade er også formet på en måte som ifølge Hyundai gir støtte til hånden som trykker på knappene.

Tanken er klar. Du trenger ikke løfte skulderen for å endre innstillinger. Det viktigste er å holde øynene på veien.

Fysiske knapper gjør det mulig å betjene funksjoner uten å se bort. Dette øker sikkerheten og komforten under overfarten.

SangYup Lees inspirasjon og visjon

Lee understreker bilens formål for familier.

"Det er viktig fordi den bilen er for familier," sier han. Designet tar hensyn til hverdagen til en aktiv familie.

Hyundai mener de har kommet frem til den rette løsningen etter å ha studert en rekke familiers daglige bruk av biler.

"Vi studerer virkelig hva du gjør med en familie," forklarer Lee. Bilen skal være lettkjørt og ikke komplisert.

Brukerfokus påvirker også det ytre designet. Den tradisjonelle SUV-formen maksimerer innvendig plass. Men designteamet justerte også krumningen til vinduene.

Den subtile endringen gir mer takhøyde. Det er kanskje ikke noe du legger merke til ved første øyekast. Men det er en detalj som forbedrer opplevelsen.

SangYup Lee ble en gang inspirert av bildesignikonet Giorgetto Giugiaro. Lee spurte Giugiaro om favorittdesignet hans. Lee forventet en sporty respons som Lotus Esprit.

Giugiaro overrasket Lee og svarte; Den originale Fiat Panda.

Giugiaro mente at den bilen hadde den største positive innvirkningen på folks liv. Den leksjonen har påvirket Lee dypt.

Fokuset hans er på hvordan design kan forbedre hverdagen. Det handler ikke bare om utseende. Funksjonalitet og brukervennlighet er avgjørende.

SangYup Lees designfilosofi og fokus på brukervennlighet kan finne veien til andre merker utenfor Hyundai-gruppen.

Uansett har flere – inkludert europeiske merker – lovet å utstyre nye biler med flere knapper. Faktisk vil de snart bli tvunget til det. Les mer om det her .

Latest

Don't miss

Ford fortsetter farlig rekord: verst av alle bilmerker

Ingen andre merker i bilindustrien starter så mange tilbakekallinger...

Tesla Model Y har allerede falt 75.000 kroner i pris

Den er helt ny. Men i USA er den...

Første bilmerke stopper produksjonen til USA

Det er ikke bare i USA det legges toll...

Et annet bilmerke forbyr all eksport til USA

Mitsubishi har et enormt lager av biler i USA....

Tesla måtte betale for feil på 100 000 biler

Direktøren for det hele, Elon Musk, har allerede sagt...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Tesla ble skadet for 40.000 kroner før levering

En ny Tesla Model S Plaid til over 1 million kr. ble levert med så mye skjulte malings- og panelskader at det offentlige tar...

Bilsalget i Russland kollapser – 46 prosent er borte

Kinesiske bilmerker som Haval, Chery og Geely Auto lider under Putins nye avgifter i Russland. Salget faller drastisk, og selv store rabatter kan ikke...

Ford fortsetter farlig rekord: verst av alle bilmerker

Ingen andre merker i bilindustrien starter så mange tilbakekallinger som Ford har. Det har vært 40 av dem på 4 måneder. Ford fortsetter å...

Smasher ID.1 – her er prisen på Danmarks billigste elbil

Volkswagen kan enkelt pakke prisen på 150.000 kroner for en ID.1 sammen. Den lille elbilen Firefly fra kinesiske Nio er enda billigere. Nios nye...

Et annet land hever fartsgrensen på motorveien

Tsjekkia vil heve fartsgrensen på motorveier til 150 km/t fra i år. Nederland gir den mindre gass og tillater igjen 130 km/t. Nederland har...

Nissan lover GT-R gjenoppliving

Nissan vil faktisk gjerne fortsette med dagens GT-R. Men stadig strengere utslippskrav gjør det for vanskelig. Men modellen kommer tilbake. Nissan lover at den...

Renault vil gjøre om elbiler til hybrider

Motorprodusenten Horse, et samarbeid mellom kinesiske Geely og franske Renault, skal nå gjøre om rene elbiler til hybridbiler. Motorprodusenten Horse har utviklet en hybridløsning...

Molotov og hærverk: Det globale sinnet mot Tesla fortsetter

Hærverk mot Tesla vokser – nå ruller bølgen globalt og rammer både biler og forhandlere, skriver Forbes. Tesla og administrerende direktør Elon Musk fortsetter...

Ny lov forbyr brann i alle elbiler fra 2026

Fra juli 2026 vil Kina innføre en banebrytende lov. Den forbyr brann i elbilbatterier, selv ved termisk løping, og stiller strenge sikkerhetskrav. Kina innfører...

Polestar gir opp – stenger 2 av 3 forhandlere

Det er vanskelig å selge biler i Kina. Så nå trapper Polestar betydelig ned i hjemlandet for å fokusere på Europa og USA. To...

Sjåførene har skylden – dreper rekkevidden til elbiler

En ny test fra tyske Aviloo viser forskjell i rekkevidde. Taklast øker luftmotstanden mer enn tilhengerlast på motorveien. En ny test av en Volkswagen...

Du bør aldri si dette når politiet stopper deg i bilen din.

Som sjåfør bør du alltid la politiet styre samtalen dersom du blir stoppet. Videre bør du aldri svare på flere spørsmål enn loven krever....