Hyundai mener alvor når de sier at knapper gjør comeback i nye biler. Nå trenger vi enda flere fysiske berøringsflater, sier designsjefen.
Hyundai og Genesis' sjefsdesigner SangYup Lee prioriterer funksjonalitet fremfor design. Spesielt hvis det involverer de fysiske knappene.
Mange nye biler er utstyrt med trykkfølsomme skjermer. Men Hyundai og Genesis går en annen retning.
Merkenes sjefdesigner, SangYup Lee, holder seg til fysiske knapper. Dette sees tydelig i den nye 2026 Hyundai Palisade. En modell som kun markedsføres i Nord-Amerika.
SangYup Lee mener at design bør hjelpe sjåfører. Ikke gjør dem mer frustrerte.
Han skiller mellom designere og stylister. En stylist pynter opp ingeniørenes arbeid. En designer tenker på bruken av produktet.
Det handler om estetikk, men også om funksjonalitet. Lee har stor tro på ekte knapper i bilkabiner. Han ser på dem som mer enn bare en gammeldags løsning.
Lee fortalte Motor1 under New York Auto Show.
"Haptics (knapper) ser kule ut," sa Lee.
– Men hvis de ikke hjelper andre, har de ingen funksjon. Design er der for å hjelpe andre, det har jeg stor tro på.
Funksjonell design hos Hyundai og Genesis
Den nye 2026 Palisade har mange fysiske knapper. Det er en skjerm for sekundær klimakontroll. Men det er knotter for temperatur.
Det finnes også snarveisknapper for mange infotainmentfunksjoner. Innstillinger velges også med fysiske knapper. Rattet har også ekte knapper.
Speilene justeres med fysiske knapper. Midtkonsollen i nye Palisade er også formet på en måte som ifølge Hyundai gir støtte til hånden som trykker på knappene.
Tanken er klar. Du trenger ikke løfte skulderen for å endre innstillinger. Det viktigste er å holde øynene på veien.
Fysiske knapper gjør det mulig å betjene funksjoner uten å se bort. Dette øker sikkerheten og komforten under overfarten.
SangYup Lees inspirasjon og visjon
Lee understreker bilens formål for familier.
"Det er viktig fordi den bilen er for familier," sier han. Designet tar hensyn til hverdagen til en aktiv familie.
Hyundai mener de har kommet frem til den rette løsningen etter å ha studert en rekke familiers daglige bruk av biler.
"Vi studerer virkelig hva du gjør med en familie," forklarer Lee. Bilen skal være lettkjørt og ikke komplisert.
Brukerfokus påvirker også det ytre designet. Den tradisjonelle SUV-formen maksimerer innvendig plass. Men designteamet justerte også krumningen til vinduene.
Den subtile endringen gir mer takhøyde. Det er kanskje ikke noe du legger merke til ved første øyekast. Men det er en detalj som forbedrer opplevelsen.
SangYup Lee ble en gang inspirert av bildesignikonet Giorgetto Giugiaro. Lee spurte Giugiaro om favorittdesignet hans. Lee forventet en sporty respons som Lotus Esprit.
Giugiaro overrasket Lee og svarte; Den originale Fiat Panda.
Giugiaro mente at den bilen hadde den største positive innvirkningen på folks liv. Den leksjonen har påvirket Lee dypt.
Fokuset hans er på hvordan design kan forbedre hverdagen. Det handler ikke bare om utseende. Funksjonalitet og brukervennlighet er avgjørende.
SangYup Lees designfilosofi og fokus på brukervennlighet kan finne veien til andre merker utenfor Hyundai-gruppen.
Uansett har flere – inkludert europeiske merker – lovet å utstyre nye biler med flere knapper. Faktisk vil de snart bli tvunget til det. Les mer om det her .