I to รฅr har en rekke elbiler stรฅtt stille uten at noen har vist interesse for dem. Det hjelper heller ikke รฅ senke prisen med 110 000 kr.
Flere elbiler fra 2022 og 2023 kan ikke selges, selv med en rabatt pรฅ 110.000 kroner. Det viser en analyse av den svenske salgsportalen Blocket, der nesten 800 fabrikknye elbiler har stรฅtt stille i mer enn to รฅr.
Til tross for betydelige priskutt ser kjรธperne ut til รฅ vรฆre motvillige. En MG 5 Luxury fra 2023 kan for eksempel kjรธpes for ca DKK 220.000 inkludert gratis lading til en verdi av DKK 11.000.
En BYD ATTO 3 Design er redusert med hele 120.000 kroner og koster nรฅ 270.000 kroner. Selv elbiler fra Mercedes-Benz som nรฆrmer seg to รฅr sliter med รฅ finne kjรธpere.
Flertallet av usolgte elbiler er fra kinesiske merker, spesielt MG, som stรฅr for over 200 av annonsene.
Ifรธlge Klaus Silfvenius, leder for bilsalg i Motorbransjens Landsforbund, skyldes manglende interesse endret forbrukeradferd.
I รธkonomisk usikre tider henvender folk seg til kjente og etablerte merkevarer.
Nyere bilmerker, som de kinesiske, har derfor vanskeligere for รฅ tiltrekke seg kjรธpere. Den raske teknologiske utviklingen innen elbiler kan ogsรฅ spille inn.
Nyere modeller kan fort fremstรฅ som utdaterte, noe som kan avskrekke potensielle kjรธpere.
Selv om det tilbys rabatter og kampanjer, er det fortsatt et stort antall usolgte elbiler fra 2022 og 2023 pรฅ Blocket.
En fjerdedel av disse er MG-modeller.
Den manglende etterspรธrselen etter elbiler kan skyldes flere faktorer, blant annet dagens รธkonomiske situasjon og den raske teknologiske utviklingen.
Det er imidlertid รฅ forvente at bilene etter hvert selges, eventuelt med ytterligere prisavslag.
Klaus Silfvenius spรฅr at bilene etter hvert vil finne kjรธpere nรฅr prisene nรฅr et nivรฅ som matcher forbrukernes forventninger.