Siden årsskiftet har elbileiere på Island gravd i lommen for å betale en spesiell kilometerbasert avgift. Enkelte hybridbiler straffes på samme måte.
Her hjemme er elbiler nærmest fredet. En politisk avtale i fjor utvidet biltypens avgiftsfritak i de aller fleste tilfellene. Samtidig er den periodiske avgiften svært lav.
Da ser det umiddelbart annerledes ut på Island. Siden årsskiftet har islandske elbileiere betalt 6 islandske kroner, tilsvarende 0,30 øre per kjøretøy. kilometer.
Hele tiden kan plug-in hybrider slippe å betale 2 islandske kroner – 0,10 danske kroner – kroner pr. kilometer på Islands 13 000 kilometer lange veinett.
Dette er skrevet av islandske RUV .
LES OGSÅ: Nye Volvo EX30 er så mangelfull at Martin måtte jukse den
Basert på islendingers gjennomsnittlige trafikkbehov er det ventet at den nye avgiften vil innbringe 7.000 islandske kroner – 347 danske kroner – per måned.
Islands regjering sier at avgiften blir innført på grunn av det økende antallet elbiler i landet. Dette har raskt ført til fall i inntektene fra diesel- og bensinbiler. Penger som ellers er brukt på f.eks. å vedlikeholde landets veier.
Her hjemme er det først og fremst vogntogene som må betale kilometerbasert bompenger. Regjeringen forventer en snittpris på 1,30 kr pr kort kilometer.
Til tross for store protester fra både næringslivet, lastebilister og sjåfører, nekter den ansvarlige statsråden å trekke loven tilbake. Tvert imot er skatteminister Jeppe Buus (S) 'stolt av ordningen'. Les mer om det her .
En spesiell veiavgift kan også være på vei i retning personbiler. Uansett vil den første danske byen innføre det den daværende sosialdemokratiske regjeringen måtte droppe i 2012. Les mer om det her.
Tilbake på Island regner regjeringen med å innføre tilsvarende avgift for bensin- og dieselbiler allerede neste år. Regjeringen anslår at det vil bli godt 160.000 islandske kroner dyrere å kjøre diesel/bensinbil i landet enn elbil. Det tilsvarer i underkant av 8.000 danske kroner.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her