Den kinesiske teknologigiganten Xiaomi, som nå også bygger biler, har overtatt sponsorskapet til kanskje den mest berømte svingen på hele Nürburgring.
Den kinesiske produsenten Xiaomi, som først og fremst er kjent for å bygge telefoner og nå nylig elbilen SU 7, har inngått en avtale med eierne av Nürburgring.
Dette betyr at en velkjent S-kurve på Grand Prix-delen av banen nå blir omdøpt til «Xiaomi-kurven». Det er en del av en omfattende sponsoravtale. Som en annen del av avtalen vil Xiaomi også motta massiv reklame langs hele den berømte Nordslojfe. .
Reklameskiltene over den nå omdøpte «Xiaomi-kurven» er imidlertid den mest sentrale delen av avtalen. Under lobben vil alle tilskuere se navnet på den teknisk krevende svingen.
Svingen er beryktet og anerkjent for sin vanskelighetsgrad. For mange førere og motorsportsentusiaster er det et absolutt høydepunkt på banen.
Det markerer en av de største reklamekampanjene i Nürburgrings historie. Christian Stephani, administrerende direktør i Nürburgring, er åpenbart glad for pengene.
– Xiaomi er et sterkt merke som vi er stolte av å samarbeide med.
Xiaomi lanserte sin første elbilmodell, SU 7, i fjor. Bilen har siden fått mye oppmerksomhet, selv om den har blitt møtt med kritikk. Senest, fordi merket har fjernet nesten 700 hestekrefter fra toppmodellen. Les mer om det her.
Kineserne sikter mot en europeisk lansering – og dermed en dansk tilstedeværelse – senest innen 2027.
«Vårt hovedfokus er å skape en sterk base i det kinesiske markedet og deretter ekspandere til resten av verden», sier selskapets administrerende direktør William Lu.
For tyske Porsche må imidlertid avtalen med kineserne bli en suksess. Porsche har brukt Nürburgring i flere tiår til å teste og forbedre modellene sine. Nå vil de bli møtt av Xiaomis merkevarebygging under prøvekjøringer.
Xiaomi utfordrer Porsche med SU 7
Xiaomi legger ikke skjul på at de tar opp kampen mot Porsche. Kineserne vil ha tyskernes kunder både nå og i fremtiden.
Faktisk tror kineserne allerede at de faktisk kan true Porsche som merke.
Xiaomis nye toppmodell, SU 7 Ultra, er utstyrt med en motor på 1548 hestekrefter. Men det vil koste «bare» 500 000 kroner.
Dette er en betydelig lavere pris enn Porsches Taycan Turbo GT, som også har mindre hestekrefter.
Xiaomis SU 7 har allerede satt rekord for firedørsbiler på Nürburgring.
I fjor rundet bilen den over 20 kilometer lange Nordschleife-ruten på seks minutter og 46 sekunder. Det har imidlertid blitt sådd tvil om denne prestasjonen flere ganger. Les mer om det her .