Lamborghini lager langt færre biler, men er en langt bedre forretning enn morselskapet Audi AG. Sammen med Bentley står italienerne for 60 prosent av overskuddet.
Audi er kanskje ikke en dårlig bedrift, men konsernet ville vært en mye verre bedrift uten Lamborghini.
Og hvis man legger Bentley til i det regnestykket, står de to merkene til sammen for hele 60 prosent av overskuddet i Audi AG, som selv er en del av Volkswagen-gruppen.
– Det faktum at Lamborghini er konsernets profittmotor viser tydelig hvorfor bilprodusentene investerer i færre biler med høyere marginer, skriver bransjenettstedet SSO Report .
Audi har vært et datterselskap av Volkswagen siden 1966, mens Lamborghini først ble med sommeren 1998.
Bentley ble en del av samme gruppe i 2003. Egentlig skulle det ha skjedd så tidlig som i 1997.
At det ikke ble noe av, skyldtes en tautrekking med BMW, som faktisk hadde rettighetene til både Rolls-Royce og Bentley.
Tilbake hos Lamborghini henter den ene fabrikken i Italia 46 prosent av hele overskuddet inn i Audi AG. Dette skyldes at hver bil fra Sant'Agata bidrar med litt under 700 000 danske kroner til driftsresultatet.
Til sammenligning tjener resten av gruppen – når vi ser bort fra Bentley – bare 11 000 kroner i gjennomsnitt per bil.
Det Lamborghini tjener mest penger på er SUV-en Urus. En Audi SQ8 i en litt finere innpakning. Likevel solgte italienerne 2967 biler i fjor.
Av disse er 2088 Urus-modeller. Det betyr at Lamborghini som merke legger igjen et pluss på Audis bunnlinje på rundt 1,4 milliarder kroner.
Urus' suksess kan også leses slik: Den utgjør 70 prosent av Lamborghinis fortjeneste, 32 prosent av Audis og 6 prosent av Volkswagens totale inntekt.