Bilen var den siste Enzo Ferrari så i live. Og etter 32 år er Ferrari klar til å gjenopplive den ikoniske F40 som en del av Icona-serien.
Ifølge Top Gear kan den neste bilen i Icona-serien bli en hyllest til F40. Mediene viser til anonyme, men «svært pålitelige» kilder.
Vanligvis bringer ikke Top Gear denne typen historier, noe som gjør denne mer troverdig. Det er også verdt å merke seg at historien er skrevet av sjefredaktørene for bladet og nettstedet.
Tidligere Icona-modeller er ikke bare retrotolkninger av eldre modeller. SP1, SP2 og SP3 refererer tydelig til fortiden, men med moderne design og teknologi.
Hver modell produseres i et begrenset antall. For eksempel var det 499 eksemplarer av Monza og 599 av Daytona – og hver koster over 7,5 millioner DKK. Uavhengig av SP4s design, som kanskje kan kalles F40, kan du forvente en tilsvarende begrenset produksjon og høy pris.
SP1 og SP2 var basert på 812 Superfast. Bilene brukte 812s chassis og motor. Mens SP3 var mye nærmere LaFerrari. Den største forskjellen var og er at hybriddelen mangler i SP3.
LES OGSÅ: Det er direkte dumt å kjøpe elbil nå, sier ekspert
Kanskje Ferrari i en F40-inspirert SP4 kombinerer et karbonfiberchassis med twin-turbo 4,0-liters V8-motoren fra SF90.
Biler som Icona-serien er ekstremt lønnsomme for Ferrari. Siden de er basert på eksisterende komponenter, er de billigere å utvikle.
Men fordi bilene er svært begrenset i antall, er det mange ekte sjåfører der ute som er villige til å betale enorme summer for bilene. Ferrari kan da også velge og vrake mellom personene på venteliste for en Icona-bil.
For å komme på venteliste for en Icona, må du være en mer enn gjennomsnittlig 'god' Ferrari-kunde, noe som betyr at de håpefulle sjelene allerede har bidratt betydelig til Maranello-merkets gigantiske omsetning.
Men som Top Gear påpeker, kan en gjenoppliving av F40 ha blitt sett på som helligbrøde av noen. Som en lyte på Ferraris historie.
Se bare på den nye tolkningen Lamborghini Countach. En bil som den originale Countach-designeren, Marcello Gandini, egentlig ikke brydde seg om i det hele tatt.
I tillegg kan man spekulere i om en ny F40 ville overskygge det nye flaggskipet F80 som er en direkte erstatning for LaFerrari.
Ferrari har imidlertid hatt suksess med Icona-serien så langt, så det er ingenting som tyder på at SP4 ikke vil være minst like vellykket. Uansett om den er inspirert av F40 eller ikke.