I en ny annonse for Mercedes-importøren i Bangladesh får Audi beskjed om at konkurrenten fra Tyskland «bare er 4 ringer».
I en nylig reklamekampanje har Mercedes valgt å komme med en spydig bemerkning mot sine konkurrenter fra Ingolstadt – nemlig Audi.
Kampanjen, som for tiden sirkulerer på sosiale medier , viser en Mercedes G580 som forlater fire tydelige dekkspor på en parkeringsplass i Dhaka, Bangladesh.
Hjulsporene er laget på en måte som minner oss om Audis karakteristiske logo med de fire ringene. Mercedes sin intensjon er klar: å antyde at Audi ikke er mer enn fire ringer.
Audi Bangladesh svarte raskt på Mercedes sin provokasjon med et humoristisk svar på Facebook.
Importøren takket Mercedes for «å la logoen sin i Gulshan», et distrikt i Dhaka, og delte et bilde av hjulsporene.
Mercedes: Audi er bare fire ringer
Innlegget fra Audis asiatiske markedsføringsteam spredte seg raskt og ble en viral hit. Det er ikke første gang to konkurrerende bilmerker har brukt penger på å erte hverandre. Les mer om det her .
Mercedes valgte å ikke la Audis respons stå uimotsagt. De svarte like etterpå med en kommentar om at de var glade for å ha bidratt til den store oppmerksomheten rundt Audis oppslag.
Stuttgart-merket utfordret også Audi til å inkludere to Mercedes-biler i deres neste innlegg for å øke engasjementet ytterligere. Ordkrigen har skapt betydelig oppmerksomhet i sosiale medier.
Audi forsøkte deretter å involvere BMW i den pågående konkurransen. Merket fra München har imidlertid ikke ønsket å involvere seg i 'spillet'.
Fakta: Hva betyr egentlig Audis fire ringer?
Gjennom årene har logoen gjennomgått mindre designendringer, men de fire ringene har forblitt et konstant og gjenkjennelig element i Audis identitet.
Audis logo består av fire sammenflettede ringer, som symboliserer sammenslåingen av fire uavhengige tyske bilprodusenter i 1932: Audi, DKW, Horch og Wanderer.
Sammenslåingen av disse fire selskapene resulterte i dannelsen av Auto Union AG.
De fire ringene representerer derfor samholdet og samarbeidet mellom de fire grunnleggerne.
Hver ring i logoen representerer ett av de fire merkene som utgjorde Auto Union AG. Så hver ring representerer et individuelt bilselskap.