Mercedes må spare milliarder – rammet av en spesiell krise

Mercedes er det siste tyske merket som anerkjenner at det er rammet av krisen i det kinesiske bilmarkedet. Merket fra Stuttgart må spare milliarder.

Mercedes står overfor omfattende nedskjæringer på grunn av betydelig nedgang i salget i det kinesiske markedet.

For å forstå alvoret i situasjonen og finne løsninger besøkte styret nylig spesielt Kina, hvor de analyserte utfordringene og vurderte konkurrentenes utvikling.

Mercedes har ifølge siste kvartalsregnskap måttet si farvel til en dramatisk stor del av konsernets overskudd de siste tre månedene.

Derfor tvinges også ledelsen til flere spareøvelser for å få ned kostnadene.

Denne utviklingen har ført til økt fokus på å redusere kostnader. Det tyske mediet Handelsblatt skriver at bilprodusenten ønsker å gjennomføre ytterligere sparetiltak for å lappe på økonomien.

LES OGSÅ: BMW fyller alle nye dieselbiler med syntetisk drivstoff

Allerede i 2020 satte Mercedes i gang et spareprogram som har som mål å redusere faste kostnader med 20 prosent innen 2025. Det vil si sammenlignet med nivået i 2019.

Til nå har det vært mulig å oppnå en reduksjon på mellom 15 og 16 prosent. Likevel mener Mercedes sin økonomidirektør, Harald Wilhelm, at det ikke er tilstrekkelig i lys av dagens utfordringer i Kina.

Under sitt nylige besøk i Kina, fokuserte Mercedes-ledelsen på å studere det lokale markedet og teknologiske fremskritt.

De undersøkte også bilene til kinesiske konkurrenter og bemerket teknologisk utvikling innen assistentsystemer og selvkjørende biler.

I tillegg ble det gjort avtaler med lokale bedrifter om samarbeid på områder som «intelligente sjåførløsninger».

På grunn av de vedvarende utfordringene i Kina, har Mercedes besluttet å utvide merkevarens spareprogram. Målet er å redusere kostnadene ytterligere, tilsvarende et tosifret milliardbeløp i danske kroner årlig i tillegg til de allerede planlagte besparelsene.

Ifølge Handelsblatt har Mercedes vanskelig for å oppnå en sterk posisjon på elbilmarkedet i Kina. Hvis markedsandelen fortsetter å synke, kan dagens tiltak vise seg å være utilstrekkelige.

De svake salgstallene i Kina kombinert med konkurranse fra lokale produsenter presser Mercedes til å tilpasse seg raskere. Situasjonen understreker behovet for å fortsette å effektivisere produksjonen og utvikle konkurransedyktige produkter i verdens største bilmarked.

Mercedes har det også vanskelig på det amerikanske markedet. Spesielt når det kommer til elbiler. Allerede i fjor kunne Boosted fortelle hvordan merkevarens forhandlere klager over at kundene drar. Les mer om det her .



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Oversett fotobil i 6 måneder – bøtelagt med 208 000 danske kroner

Andrea Ferretto overså en varebil med skjult kamera i...

Skip med 3159 biler om bord brenner fortsatt ut av kontroll

Lasteskipet Morning Midas brenner ut av kontroll utenfor kysten...

Disse bileierne trenger ikke å skru på bilskiltene

Siden 2015 har det vært et lovkrav for danske...

Toyota Celica er på vei – japanerne tester en prototype

Toyota sa at de skulle bygge den. Og de...

Antall ladestasjoner synker betraktelig – Trump har skylden

Antallet nye ladestasjoner i USA synker kraftig. Analytikere skylder...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Ny nedtur for Tesla – taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen har falt betydelig, og salget av populære modeller som Model Y har halvert seg. Teslas...

Én av fire sjåfører hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt førerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervåking gjør mange bileiere misfornøyde med både bilmerker og forhandlere. Én av fire sjåfører er misfornøyd med teknologien...

Kinesisk bilmerke nekter å bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo Cars, avviser planer om nye fabrikker i Europa og USA. Det er for mange bilfabrikker,...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler – men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktøren uttaler: «Vi selger bilene som kundene etterspør – ikke de vi ønsker å selge.» Og en av de klare årsakene til etterspørselen er...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatløst investorsøk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems gått konkurs. Gundersen-familien er nå helt ute av selskapet. Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Alle bilmerker i panikk – får ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter – så bilmerker frykter fabrikknedstengninger og massive forsinkelser som påvirker elbiler. Flere europeiske bilprodusenter som Volkswagen og Mercedes-Benz...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari Enzo er tilbake på markedet. Superbilen med bare 2000 km på telleren ser etter en...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert år

Europakommisjonens forslag om årlige kjøretøykontroller for biler over 10 år møter hard kritikk fra danske politikere i flere partier, som vil stemme nei til...

Skip med 3159 biler om bord brenner fortsatt ut av kontroll

Lasteskipet Morning Midas brenner ut av kontroll utenfor kysten av Alaska. Med tusenvis av biler, inkludert elbiler og hybrider, er det nå frykt for...

Bugattis nyeste modell koster «bare» 1,7 millioner kroner

Den nye Bugatti Calandre er en klokke til 1,7 millioner kroner. Klokken, inspirert av Type 41 Royale, er kun produsert i 99 eksemplarer. Hvis...

Hellas innfører fartsbøter på 52 000 kroner

Greske myndigheter har innført strenge nye trafikkregler med massive bøter. Turister risikerer nå å miste førerkortet etter bare tre overtredelser. En ferie i Hellas...

Lamborghini står for 60 prosent av Audis fortjeneste

Lamborghini lager langt færre biler, men er en langt bedre forretning enn morselskapet Audi AG. Sammen med Bentley står italienerne for 60 prosent av...