Mercedes er det siste tyske merket som anerkjenner at det er rammet av krisen i det kinesiske bilmarkedet. Merket fra Stuttgart må spare milliarder.
Mercedes står overfor omfattende nedskjæringer på grunn av betydelig nedgang i salget i det kinesiske markedet.
For å forstå alvoret i situasjonen og finne løsninger besøkte styret nylig spesielt Kina, hvor de analyserte utfordringene og vurderte konkurrentenes utvikling.
Mercedes har ifølge siste kvartalsregnskap måttet si farvel til en dramatisk stor del av konsernets overskudd de siste tre månedene.
Derfor tvinges også ledelsen til flere spareøvelser for å få ned kostnadene.
Denne utviklingen har ført til økt fokus på å redusere kostnader. Det tyske mediet Handelsblatt skriver at bilprodusenten ønsker å gjennomføre ytterligere sparetiltak for å lappe på økonomien.
LES OGSÅ: BMW fyller alle nye dieselbiler med syntetisk drivstoff
Allerede i 2020 satte Mercedes i gang et spareprogram som har som mål å redusere faste kostnader med 20 prosent innen 2025. Det vil si sammenlignet med nivået i 2019.
Til nå har det vært mulig å oppnå en reduksjon på mellom 15 og 16 prosent. Likevel mener Mercedes sin økonomidirektør, Harald Wilhelm, at det ikke er tilstrekkelig i lys av dagens utfordringer i Kina.
Under sitt nylige besøk i Kina, fokuserte Mercedes-ledelsen på å studere det lokale markedet og teknologiske fremskritt.
De undersøkte også bilene til kinesiske konkurrenter og bemerket teknologisk utvikling innen assistentsystemer og selvkjørende biler.
I tillegg ble det gjort avtaler med lokale bedrifter om samarbeid på områder som «intelligente sjåførløsninger».
På grunn av de vedvarende utfordringene i Kina, har Mercedes besluttet å utvide merkevarens spareprogram. Målet er å redusere kostnadene ytterligere, tilsvarende et tosifret milliardbeløp i danske kroner årlig i tillegg til de allerede planlagte besparelsene.
Ifølge Handelsblatt har Mercedes vanskelig for å oppnå en sterk posisjon på elbilmarkedet i Kina. Hvis markedsandelen fortsetter å synke, kan dagens tiltak vise seg å være utilstrekkelige.
De svake salgstallene i Kina kombinert med konkurranse fra lokale produsenter presser Mercedes til å tilpasse seg raskere. Situasjonen understreker behovet for å fortsette å effektivisere produksjonen og utvikle konkurransedyktige produkter i verdens største bilmarked.
Mercedes har det også vanskelig på det amerikanske markedet. Spesielt når det kommer til elbiler. Allerede i fjor kunne Boosted fortelle hvordan merkevarens forhandlere klager over at kundene drar. Les mer om det her .