Mercedes' revolusjonerende bremser trenger aldri å skiftes

Mercedes satser på å kunne utstyre bilene med bremser som aldri skal skiftes før 2040. Bremsene skal vare bilens levetid.

Hvis du ikke akkurat brenner dekk, kan clutchen i en bil lett følge bilen fra samlebånd til skrot. Nå vil Mercedes gjøre det samme med bremsene.

Det som kan høres ut som science fiction er ekte nok. Uansett tester Mercedes sine ingeniører et sett med bremser som aldri må skiftes.

Tanken er å flytte bremsene fra hjulene og inn i selve motoren. Sånt kan av helt naturlige årsaker kun gjøres på elbiler. Derfor utfører Mercedes også kun testarbeidet på elbiler.

Mer konkret er tanken å la elmotoren selv klare det meste av bremsingen. På forhånd tror fabrikkfolket i Stuttgart at regenereringen av energi, som i dag bremser de aller fleste elbiler, kan håndtere 98 prosent av alle behov for å bremse.

Det nye er at Mercedes skal sette inn et sikkerhetssystem som tar seg av den gjenværende og mer akutte bremsingen. Altså der føreren virkelig står på bremsen for å holde seg i ro.

LES OGSÅ: Bilkirkegård med 17.000 biler oppsto spontant

Mercedes-Benz har utviklet et nytt bremsesystem for elbiler som potensielt kan eliminere behovet for å bytte bremser. Systemet bruker en sirkulær skive som er plassert mellom to bremseklosser.

For å møte utfordringen med bremsestøv som kan samle seg i motoren, er det implementert mindre skiver. Bremsevæske kan potensielt føre til funksjonsfeil i motoren.

En potensiell ulempe med systemet er risikoen for overoppheting. Ettersom bremsene er integrert i motoren, kan det genereres betydelige mengder varme. Mercedes-Benz ingeniører undersøker muligheten for å bruke vannkarbonisering som en løsning på dette problemet.

Det nye bremsesystemet reduserer vekten på hjulene med nesten 100 kg. Denne vektreduksjonen muliggjør også produksjon av hjul med lukket design. Denne designendringen kan forbedre bilens aerodynamikk, noe som kan resultere i lavere energiforbruk og økt rekkevidde.

At de nye bremsene kun utvikles for elbiler betyr imidlertid ikke at merket utelukkende satser på elbiler. Faktisk har merket i år måttet innrømme at du tross alt ikke klarer deg uten forbrenningsmotoren.

Direktøren for det hele, svensk-tyskeren Sten Ola Källenius, skal ha stoppet utviklingen av flere elbiler. Akkurat som han har bevilget midler til utvikling av 'hypereffektive forbrenningsmotorer'. Les mer om det her .

https://youtu.be/iysMG2dVSko?si=n959DBusjvcRF0CK



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Til tross for elbilen – unge sjåfører vil ha diesel og bensin

Hvis du spør dem, forventer de aller fleste unge...

Mercedes kaller den elektriske G-klassen en fiasko

Den kan rotere av seg selv og leveres med...

Etter fartsbøter for 13 milliarder – nå endres reglene

Etter bøter på 13,3 milliarder danske kroner innfører Italia...

Hellas innfører fartsbøter på 52 000 kroner

Greske myndigheter har innført strenge nye trafikkregler med massive...

Elbilmerke reddet fra konkurs – brukte 10 milliarder

Til tross for at de har brukt 10 milliarder...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Ny nedtur for Tesla – taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen har falt betydelig, og salget av populære modeller som Model Y har halvert seg. Teslas...

Én av fire sjåfører hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt førerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervåking gjør mange bileiere misfornøyde med både bilmerker og forhandlere. Én av fire sjåfører er misfornøyd med teknologien...

Kinesisk bilmerke nekter å bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo Cars, avviser planer om nye fabrikker i Europa og USA. Det er for mange bilfabrikker,...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler – men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktøren uttaler: «Vi selger bilene som kundene etterspør – ikke de vi ønsker å selge.» Og en av de klare årsakene til etterspørselen er...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatløst investorsøk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems gått konkurs. Gundersen-familien er nå helt ute av selskapet. Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Alle bilmerker i panikk – får ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter – så bilmerker frykter fabrikknedstengninger og massive forsinkelser som påvirker elbiler. Flere europeiske bilprodusenter som Volkswagen og Mercedes-Benz...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari Enzo er tilbake på markedet. Superbilen med bare 2000 km på telleren ser etter en...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert år

Europakommisjonens forslag om årlige kjøretøykontroller for biler over 10 år møter hard kritikk fra danske politikere i flere partier, som vil stemme nei til...

Skip med 3159 biler om bord brenner fortsatt ut av kontroll

Lasteskipet Morning Midas brenner ut av kontroll utenfor kysten av Alaska. Med tusenvis av biler, inkludert elbiler og hybrider, er det nå frykt for...

Bugattis nyeste modell koster «bare» 1,7 millioner kroner

Den nye Bugatti Calandre er en klokke til 1,7 millioner kroner. Klokken, inspirert av Type 41 Royale, er kun produsert i 99 eksemplarer. Hvis...

Hellas innfører fartsbøter på 52 000 kroner

Greske myndigheter har innført strenge nye trafikkregler med massive bøter. Turister risikerer nå å miste førerkortet etter bare tre overtredelser. En ferie i Hellas...

Lamborghini står for 60 prosent av Audis fortjeneste

Lamborghini lager langt færre biler, men er en langt bedre forretning enn morselskapet Audi AG. Sammen med Bentley står italienerne for 60 prosent av...