Mercedes satser på å kunne utstyre bilene med bremser som aldri skal skiftes før 2040. Bremsene skal vare bilens levetid.
Hvis du ikke akkurat brenner dekk, kan clutchen i en bil lett følge bilen fra samlebånd til skrot. Nå vil Mercedes gjøre det samme med bremsene.
Det som kan høres ut som science fiction er ekte nok. Uansett tester Mercedes sine ingeniører et sett med bremser som aldri må skiftes.
Tanken er å flytte bremsene fra hjulene og inn i selve motoren. Sånt kan av helt naturlige årsaker kun gjøres på elbiler. Derfor utfører Mercedes også kun testarbeidet på elbiler.
Mer konkret er tanken å la elmotoren selv klare det meste av bremsingen. På forhånd tror fabrikkfolket i Stuttgart at regenereringen av energi, som i dag bremser de aller fleste elbiler, kan håndtere 98 prosent av alle behov for å bremse.
Det nye er at Mercedes skal sette inn et sikkerhetssystem som tar seg av den gjenværende og mer akutte bremsingen. Altså der føreren virkelig står på bremsen for å holde seg i ro.
LES OGSÅ: Bilkirkegård med 17.000 biler oppsto spontant
Mercedes-Benz har utviklet et nytt bremsesystem for elbiler som potensielt kan eliminere behovet for å bytte bremser. Systemet bruker en sirkulær skive som er plassert mellom to bremseklosser.
For å møte utfordringen med bremsestøv som kan samle seg i motoren, er det implementert mindre skiver. Bremsevæske kan potensielt føre til funksjonsfeil i motoren.
En potensiell ulempe med systemet er risikoen for overoppheting. Ettersom bremsene er integrert i motoren, kan det genereres betydelige mengder varme. Mercedes-Benz ingeniører undersøker muligheten for å bruke vannkarbonisering som en løsning på dette problemet.
Det nye bremsesystemet reduserer vekten på hjulene med nesten 100 kg. Denne vektreduksjonen muliggjør også produksjon av hjul med lukket design. Denne designendringen kan forbedre bilens aerodynamikk, noe som kan resultere i lavere energiforbruk og økt rekkevidde.
At de nye bremsene kun utvikles for elbiler betyr imidlertid ikke at merket utelukkende satser på elbiler. Faktisk har merket i år måttet innrømme at du tross alt ikke klarer deg uten forbrenningsmotoren.
Direktøren for det hele, svensk-tyskeren Sten Ola Källenius, skal ha stoppet utviklingen av flere elbiler. Akkurat som han har bevilget midler til utvikling av 'hypereffektive forbrenningsmotorer'. Les mer om det her .