Mercedes sin nye elbil får en bensinmotor som er så spesiell at den nærmer seg ytelsen til en dieselmotor med tanke på effektivitet, sier overingeniøren.
Mercedes introduserer en ny generasjon av modellen CLA, som inkluderer både bensinmotor og helelektrisk variant.
Selv om modellen er basert på Mercedes sin MMA-plattform, som er designet for elbiler, har de valgt å utvikle en ny bensinmotor til bilen. Dette er fordi kundenes behov varierer fra region til region.
Den nye bensinmotoren er en kompakt 1,5-liters firesylindret motor integrert i et mildhybridsystem.
Mercedes har bevisst valgt en firesylindret konstruksjon fremfor tre sylindre for å minimere vibrasjoner. For å spare plass er motorens komponenter utformet tett sammen, og elmotor, girkasse og omformer er kombinert i en enhet. Starteren er fjernet og elmotoren brukes i stedet.
Motoren kommer i tre forskjellige versjoner med ytelser på henholdsvis 136, 163 og 190 hestekrefter.
LES OGSÅ: Kommune kan legge ned dansk motorfest helt
Til tross for fremtidige EU-regler som vil forby salg av nye biler med forbrenningsmotorer, ser Mercedes fortsatt en rolle for bensinmotorer i modellutvalget.
Ifølge sjefsingeniør for drivlinjer hos Mercedes, Karsten Krebs, har hybridteknologien med den nye motoren potensial til å oppnå effektivitet som nærmer seg nivået til dieselmotorer. De eksakte tallene for drivstofføkonomi er ennå ikke offentliggjort.
Det skriver Autocar .
– Vi føler at vi nærmer oss effektivitetsnivået til dieselmotorer med denne hybriddrivlinjen, sier Karsten Krebs
Den elektriske versjonen av CLA kommer med flere avanserte teknologier. Inkludert et 800-volts system som muliggjør raskere lading. Porsche var blant de første som brukte systemet i Taycan-modellen.
Lading kan gjøres med en effekt på opptil 320 kW, og modellen vil være tilgjengelig med to forskjellige batteristørrelser. Den største batteripakken gir en rekkevidde på over 750 kilometer, mens Mercedes jobber med å optimalisere energieffektiviteten til et nivå på 12 kWh/100 km.
Et særtrekk ved den elektriske varianten er bilens to-trinns girkasse, som skiller seg fra de fleste andre elbiler.
Det skal bidra til å øke bilens effektivitet i høyere hastigheter. Første gir brukes ved normal bytrafikk, mens andre gir aktiveres ved motorveitrafikk eller når det er behov for mer akselerasjon.
Med CLA-modellen prøver Mercedes å kombinere bensinmotorens velkjente egenskaper med en rekke teknologiske gjennombrudd i den delen av bransjen. Mercedes utvikler imidlertid ikke selve motoren. Les mer om det her .