Nordmenn: Bilmerkene lyver om elbiler

Flere nye elbiler klarer ikke ladekraften som bilmerkene lover. Forbrukerne mรฅ vรฆre bevisste for ikke รฅ bli lurt, sier nordmenn.

Den store norske elbiltesten, El Prix, starter snart igjen.

Testen undersรธker rekkevidden og ladehastigheten til 27 nye elbiler. NAF (Norges Bilforbund) advarer imidlertid allerede sjรฅfรธrer.

Syv av bilene i El Prix-testen vil ha problemer med รฅ nรฅ maksimal ladeeffekt. Dette er effekten som produsentene lover.

Onsdag 4. juni starter testen. NAF, som er det norske svaret pรฅ FDM, stรฅr bak den testen.

Resultatene er viktige for mange fremtidige elbilkjรธpere. De gir et bilde av bilenes virkelige ytelse.

Nils Sodal er senior kommunikasjonsrรฅdgiver i NAF. Han understreker alvoret i problemet.

โ€“ Bilkjรธpere bรธr vite dette nรฅr de kjรธper bilen, sier Nils Sodal i en pressemelding .

NAF har undersรธkt รฅrsakene til de lavere avgiftseffektene. Standard ladestasjoner i Norge leverer vanligvis en maksimal strรธm pรฅ 500 ampere. Mange elbiler har et innebygd ladesystem basert pรฅ 400 volt.

Kombinasjonen av volt (spenning) og ampere (strรธm) bestemmer ladeeffekten i kilowatt. Det er her avviket oppstรฅr for noen bilmodeller. Bilen klarer rett og slett ikke รฅ fรฅ full effekt.

Teknisk utfordring ved lading av elbiler

โ€“ Det hjelper ikke at bilmerker oppgir at bilen kan lade med for eksempel 250 kilowatt hvis kombinasjonen av spenning og strรธm ikke er hรธy nok, fortsetter Sodal.

Han mener at bilselgere har et ansvar. De mรฅ informere kundene bedre.

Kunder mรฅ vite om en bil ikke kan oppnรฅ den markedsfรธrte ladeeffekten. Det er en viktig del av kjรธpsbeslutningen. Uten den informasjonen er sjรฅfรธrene hjelpelรธse.

Lรธsningen bak krever flere trinn. Enten mรฅ ladestasjonene levere hรธyere strรธm. Eller bilfirmaene mรฅ installere systemer med hรธyere spenning i bilene.

Sodal retter derfor en oppfordring til bรฅde ladeoperatรธrer og bilmerker. Begge parter spiller en rolle i รฅ lรธse utfordringen.

Det handler om รฅ mรธte forbrukernes forventninger.

Nรฅr flere nye biler ikke kan utnytte ladestrรธmmen fullt ut, mรฅ ladeoperatรธrene reagere. ยซDet er viktig at ladeoperatรธrer kan levere den ladingen som bilene er spesifisert med, sรฅ de mรฅ fรธlge med pรฅ utviklingen herยป, sier Sodal.

Ansvar og forbrukerinformasjon om ladehastighet

I dag er det bare de nyeste Tesla-laderne, lastebilladere og noen fรฅ andre som kan levere over 500 ampere. Dette begrenser alternativene for mange elbileiere. De oppnรฅr ikke den raskeste ladingen.

Bilprodusenter mรฅ ogsรฅ oppgradere teknologien sin. Med hรธyere spenning i bilens system kunne flere modeller utnytte ladekraften bedre. De ville vรฆre i stand til รฅ oppnรฅ den lovede effekten pรฅ flere standplasser.

ยซDet er komplisert for bilkjรธpereยป, forklarer Nils Sodal.

Han peker pรฅ delt ansvar. Bรฅde bilprodusenter og ladeoperatรธrer mรฅ sรธrge for at forbrukerne fรฅr den ladehastigheten de er lovet.

โ€“ De kan ikke skyve ansvaret for รฅ forstรฅ dette over pรฅ forbrukerne, avslutter Nils Sodal.



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Danmarks stรธrste messe for elbiler? Du finner den i Odense

Bilmessen i Odense er Danmarks stรธrste messe for elbiler,...

FDM frarรฅder denne bilen โ€“ dansker bรธr holde seg unna den

Bilen kan vรฆre ny. Men sikkerheten til Dacia Bigster...

AI-sikkerhetssystemer for mobilgambling

Kasinoer bรฆrer en tung byrde pรฅ skuldrene nรฅr det...

Robottaxiselskapet WeRide skal inn i 15 nye byer pรฅ fem รฅr

WeRide og Uber har nettopp utvidet samarbeidet sitt og...

General Motors: Forbud mot fossildrevne biler er skadelig

Til tross for รธkende motstand fra den fรธderale regjeringen...

Aktuelt om bil โ€“ for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgรฅr to millioner รธkter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver mรฅned, og plattformene vรฅre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nรฅ kan du ogsรฅ nyte innholdet vรฅrt pรฅ norsk! Nyt vรฅre gratis bilnyheter - hver dag.

Nederland forbyr diesel- og bensinbiler og motorsykler

I Nederland strammer flere byer grepet om kjรธretรธy med forbrenningsmotorer. Motorsykler gรฅr ogsรฅ i denne fellen. Det har blitt og blir stadig vanskeligere รฅ...

Kinesiske bilmerker anklaget for รฅ forfalske salgstall

Flere kinesiske bilmerker er nรฅ anklaget for รฅ manipulere salgstallene for รฅ fรฅ dem til รฅ se mye bedre ut enn de egentlig er....

Elbil mรฅ lades 12 ganger for รฅ kjรธre 1000 kilometer

Den nye Citroรซn e-C3 imponerer ikke nordmannen Bjorn Nyland, som mรฅtte lade elbilen 12 ganger bare for รฅ kjรธre 1.000 kilometer. Den nye Citroรซn...

Volkswagens mestselgende produkt er et ferdigmรฅltid

Volkswagen selger biler, men i virkeligheten er karriretten deres langt mer populรฆr. Nรฅ er polsen, som selger mer enn 8 millioner stykker per รฅr,...

Etter 3000 oppsigelser โ€“ Volvo stenger fabrikken

Produksjonen av elbilene Volvo EX90 og Polestar 3 er stanset ved Volvos fabrikk i South Carolina, USA. En viktig komponent fra en underleverandรธr mangler....

Bilgiganten fรฅr ny sjef โ€“ blรธr 870 millioner kroner

Informasjonsgiganten Stellantis har fรฅtt ny administrerende direktรธr. Det er Antonio Filosa som nรฅ skal ha ansvaret for konsernets totalt 14 bilmerker. Filosa ledet tidligere...

Danmarks stรธrste messe for elbiler? Du finner den i Odense

Bilmessen i Odense er Danmarks stรธrste messe for elbiler, superbiler og mye mer โ€“ og den kommer sterkt tilbake med alt fra prรธvekjรธringer til...

Bilgiganten skal bruke 6 milliarder pรฅ nye V8-motorer

General Motors vil bruke 6 milliarder dollar pรฅ utvikling av sjettegenerasjons V8-motorer til Chevrolet Silverado og GMC Sierra til tross for tidligere utfordringer med...

BYD saksรธkt for slavehandel โ€“ 31 ansatte delte ett toalett

Kinesiske BYD er saksรธkt for menneskehandel og dรฅrlige arbeidsforhold ved en ny fabrikk i Brasil. Aktoratet krever en halv milliard kroner. Sjokkerende anklager om...

Nicklas ble sjokkert: Tilhengerfestet koster 41 000 kroner

Nicklas Linder trodde han mรฅtte betale svimlende 41.000 kroner for et tilhengerfeste til Range Roveren sin. Men selve lรธsningen har spart ham for en...

43 prosent av sjรฅfรธrene vil nรฅ velge รฅ ikke kjรธpe Tesla

Hele 43 prosent av elbileiere velger nรฅ รฅ ikke kjรธpe Tesla pรฅ grunn av Elon Musks politiske handlinger, selv om Tesla Model Y fortsatt...

Victoria kjรธrer en 34 meter lang lastebil: ยซDet er gรธyยป

Mot Victoria Deichmann. En av sjรฅfรธrene som takler de nรฅ lovlige 34,5 meter lange lastebilene. Nye regler รฅpner for rekordbrytende lastebilkonvoier. Victoria Deichmann er...