Flere nye elbiler klarer ikke ladekraften som bilmerkene lover. Forbrukerne mรฅ vรฆre bevisste for ikke รฅ bli lurt, sier nordmenn.
Den store norske elbiltesten, El Prix, starter snart igjen.
Testen undersรธker rekkevidden og ladehastigheten til 27 nye elbiler. NAF (Norges Bilforbund) advarer imidlertid allerede sjรฅfรธrer.
Syv av bilene i El Prix-testen vil ha problemer med รฅ nรฅ maksimal ladeeffekt. Dette er effekten som produsentene lover.
Onsdag 4. juni starter testen. NAF, som er det norske svaret pรฅ FDM, stรฅr bak den testen.
Resultatene er viktige for mange fremtidige elbilkjรธpere. De gir et bilde av bilenes virkelige ytelse.
Nils Sodal er senior kommunikasjonsrรฅdgiver i NAF. Han understreker alvoret i problemet.
โ Bilkjรธpere bรธr vite dette nรฅr de kjรธper bilen, sier Nils Sodal i en pressemelding .
NAF har undersรธkt รฅrsakene til de lavere avgiftseffektene. Standard ladestasjoner i Norge leverer vanligvis en maksimal strรธm pรฅ 500 ampere. Mange elbiler har et innebygd ladesystem basert pรฅ 400 volt.
Kombinasjonen av volt (spenning) og ampere (strรธm) bestemmer ladeeffekten i kilowatt. Det er her avviket oppstรฅr for noen bilmodeller. Bilen klarer rett og slett ikke รฅ fรฅ full effekt.
Teknisk utfordring ved lading av elbiler
โ Det hjelper ikke at bilmerker oppgir at bilen kan lade med for eksempel 250 kilowatt hvis kombinasjonen av spenning og strรธm ikke er hรธy nok, fortsetter Sodal.
Han mener at bilselgere har et ansvar. De mรฅ informere kundene bedre.
Kunder mรฅ vite om en bil ikke kan oppnรฅ den markedsfรธrte ladeeffekten. Det er en viktig del av kjรธpsbeslutningen. Uten den informasjonen er sjรฅfรธrene hjelpelรธse.
Lรธsningen bak krever flere trinn. Enten mรฅ ladestasjonene levere hรธyere strรธm. Eller bilfirmaene mรฅ installere systemer med hรธyere spenning i bilene.
Sodal retter derfor en oppfordring til bรฅde ladeoperatรธrer og bilmerker. Begge parter spiller en rolle i รฅ lรธse utfordringen.
Det handler om รฅ mรธte forbrukernes forventninger.
Nรฅr flere nye biler ikke kan utnytte ladestrรธmmen fullt ut, mรฅ ladeoperatรธrene reagere. ยซDet er viktig at ladeoperatรธrer kan levere den ladingen som bilene er spesifisert med, sรฅ de mรฅ fรธlge med pรฅ utviklingen herยป, sier Sodal.
Ansvar og forbrukerinformasjon om ladehastighet
I dag er det bare de nyeste Tesla-laderne, lastebilladere og noen fรฅ andre som kan levere over 500 ampere. Dette begrenser alternativene for mange elbileiere. De oppnรฅr ikke den raskeste ladingen.
Bilprodusenter mรฅ ogsรฅ oppgradere teknologien sin. Med hรธyere spenning i bilens system kunne flere modeller utnytte ladekraften bedre. De ville vรฆre i stand til รฅ oppnรฅ den lovede effekten pรฅ flere standplasser.
ยซDet er komplisert for bilkjรธpereยป, forklarer Nils Sodal.
Han peker pรฅ delt ansvar. Bรฅde bilprodusenter og ladeoperatรธrer mรฅ sรธrge for at forbrukerne fรฅr den ladehastigheten de er lovet.
โ De kan ikke skyve ansvaret for รฅ forstรฅ dette over pรฅ forbrukerne, avslutter Nils Sodal.