Den har bare 41 hestekrefter. Men den nye Panda Mini, som er laget av Geely-gruppen, koster under 46.000 kroner ny.
Geely fornyer den kinesiske Panda Mini. Den lille elbilen med 41 hestekrefter koster under 46.000 kroner. og er designet for bytrafikk i Kina.
Geely presenterer en fornyet Panda Mini EV. Det er en liten elbil fra Volvos søstermerke. Prisen er satt betydelig lavt, under 46 000 danske kroner basert på den svenske prisen på 70 000 SEK.
Den kompakte elbilen er utstyrt med en 41 hestekrefters elmotor. Batteripakken har en kapasitet på 17 kWh.
Rekkevidden er oppgitt til 210 kilometer. Den er beregnet fra kinesiske testsykluser og anses som tilstrekkelig for bykjøring.
Geely Panda Mini EV er spesielt designet for urbane områder. Størrelsen og rekkevidden er best egnet for kortere turer i tett trafikk. Bilen er bare rundt tre meter lang.
Til tross for lav pris kommer bilen med moderne utstyr. En 8-tommers berøringsskjerm er standard i kabinen.
Hvem kjøper en Geely Panda Mini?
Den oppdaterte modellen er tilgjengelig i flere farger. Kjøpere kan velge mellom Puff Pink, Rolling White, Bamboo Green og Warm Rice.
Geely har vist frem bilen i store europeiske byer som London og Paris. Det skjedde i fantasifulle omgivelser for å skape oppmerksomhet.
Imidlertid er salget foreløpig begrenset til det kinesiske markedet. Det er ingen aktuelle planer for en lansering i Europa.
Bilen representerer en kontrast til trenden med store, tunge elbiler. Mange elektriske SUV-er veier over 2,5 tonn, noe som kan være upraktisk i byen.
Den forrige versjonen av Geely Panda Mini EV har vist seg populær i Kina. Over 284 000 eksemplarer ble solgt på bare to år.
Spesifikasjoner og utstyr for Panda Mini EV
Geely Auto, bilens produsent, er en del av Zhejiang Geely Holding Group. De eier også Volvo Cars og andre bilmerker.
Bilens primære målgruppe er urbane innbyggere i Kina. De ser etter et enkelt og rimelig transportmiddel til daglig bruk.
Motoren på 41 hestekrefter og batteriet på 17 kWh gir begrenset ytelse. Akselerasjon og toppfart er tilpasset bykjøring.
Rekkevidden på 210 kilometer dekker det daglige kjørebehovet til mange i byen. Lading forventes primært å skje hjemme eller på en ladestasjon med beskjeden strøm i byen.
Den sentrale 8-tommers skjermen samler mange av bilens funksjoner. Dette bidrar til et ryddig og enkelt dashbord.
Geely Panda Mini EV fokuserer på én ting: grunnleggende transport. Verken mer eller mindre. Kjøpere bør derfor ikke forvente mye med tanke på komfort eller andre steder.
Selv om Geely Panda Mini EV ikke kommer til Danmark akkurat nå, følger Boosted.dk utviklingen nøye. Du kan finne nyheter om andre små elbiler. Selv når det går helt galt og havner i noe som lukter konkurs. Les mer om det her .