Mercedes-Benz sin elektriske lastebil eActros 600 har vunnet prisen som 'International Truck of the Year 2025' uten at alle jurymedlemmene kortslutter den.
Kan du kåre en bil som den beste i sitt slag uten å ha et kart over den? Knapt. Likevel er det akkurat det som har skjedd med Mercedes-Benz sin elektriske lastebil eActros 600.
Lastebilen har nettopp blitt kåret til 'International Truck of the Year 2025' eller årets lastebil. Men skal man tro direktøren i Daimler Trucks, Karin Rådström, er det noe som er veldig galt.
Karin Rådström forteller at kåringen skjedde uten at alle jurymedlemmer nødvendigvis hadde kart over bilen. Juryen består hovedsakelig av journalister fra 24 europeiske land.
– Nesten alle jurymedlemmer har allerede testkort eActros 600 på veier rundt om i Europa – så de hadde muligheten til å personlig oppleve lastebilens ytelse, sier Daimler Trucks’ svenske direktør Karin Rådström i en pressemelding .
Mercedes eAtros 600 har en nyutviklet elektrisk «e-aksel» utviklet for langtransport. Den er designet for 800 volt arkitektur, som vi bl.a. kjenner det fra Porsche Taycan og en girkasse med fire trinn.
LES OGSÅ: Ytterligere to bilmerker hopper over Danmark
Elmotorene genererer 536 hestekrefter ved normal bruk, men kan produsere opptil 800 hestekrefter. Lastebilens cruisekontroll og girkasse tilpasser seg på andre måter veiforhold, merking og design.
I fjor var det for øvrig også en elektrisk lastebil som vant den berømte tittelen, som derfor kan deles ut uten at juryen nødvendigvis sitter bak rattet.
Prisen har blitt delt ut helt siden 1977, da det var en Seddon Atkinson 200 som mottok æren. Seddon eksisterer forøvrig ikke lenger. Merket ble stengt av eieren, italienske Iveco, i 2009.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!