Etter flere år med nedgang øker CO2-utslippene fra nye biler i Europa igjen. Tysklands plutselige slutt på subsidier for elbiler er i stor grad årsaken.
Gjennomsnittlige CO2-utslipp fra nye biler i Europa tok et uventet hopp i 2024. Dette til tross for økt fokus på elbiler over hele kontinentet.
En stor del av forklaringen på denne utviklingen må finnes i Tyskland.
Tallene kommer fra Det europeiske miljøbyrået. De viser at en årelang utvikling har bremset opp. Økningen er ikke stor, men den er bemerkelsesverdig.
I 2019 slapp en ny bil ut et gjennomsnitt på 148,2 gram CO2 per korte kilometer. Innen 2023 vil dette tallet synke med nesten 28 prosent til 106,4 gram.
Den kurven har imidlertid brutt igjen. I 2024 økte utslippene litt igjen. Det nye gjennomsnittet landet på 106,8 gram CO2 per kilometer.
Det er en økning på bare 0,4 gram. Men det reiser spørsmålet om hvordan det kan skje. Salget av både hybridbiler, ladbare hybrider og rene elbiler går fortsatt sterkt.
Tysklands stopp på subsidier rammer salget av elbiler
Svaret ligger først og fremst i det største europeiske bilmarkedet. I Tyskland bestemte myndighetene seg plutselig for å fjerne subsidier for kjøp av elbiler.
Den avgjørelsen fikk store konsekvenser for bilsalget. Salget av nye elbiler falt med en fjerdedel i landet.
Det tyske markedet er så stort at det påvirker hele det europeiske gjennomsnittet. Den synkende tyske interessen var merkbar i de samlede tallene for Europa.
Markedsandelen for elbiler i Europa falt som følge av dette, og gikk fra 15,5 prosent til 14,5 prosent på bare ett år.
Dette viser hvor følsomt markedet er for politiske insentiver. Når økonomisk støtte forsvinner, reagerer forbrukerne umiddelbart.
Fremtiden for elbiler og CO2-mål i Europa
Selv om utviklingen i 2024 var et tilbakeslag, er det tegn til at CO2-utslippene har blitt satt i revers igjen.
I årets første kvartal ble det solgt 39 prosent flere elbiler i Tyskland, noe som indikerer at markedet tilpasser seg den nye virkeligheten uten statlige subsidier.
Økningen kommer imidlertid fra relativt lite salg. Og de siste tallene fra det tyske svaret til den danske transportstyrelsen KBA viser også at tyskere fortsatt kjøper flest nye bensin- og dieselbiler.
Bilprodusenter og politikere over hele Europa følger utviklingen nøye. Målene for fremtidige CO2-reduksjoner er fortsatt ambisiøse. Men ikke så ville som de har vært.
Mens tall fra den europeiske bilprodusentforeningen ACEA viser at bare 1,8 prosent av bilene i Europa er elbiler, har flere bilmerker begynt å vakle i troen på batteribytte.
Dette skjer fordi etterspørselen rett og slett ikke holder tritt med tilbudet. Med andre ord – kundene forsvinner.
For eksempel viste Volvos siste salgstall at salget av elbiler har krympet med 27 prosent sammenlignet med mai 2024. Les mer om det her .