Det nye monsteret til en Chevrolet Corvette ZR1 er klar til å kjempe mot Ferrari SF90 med 1079 hestekrefter fra fabrikken.
Den har en toppfart på minst 346 km/t, og da brøler nye Chevrolet Corvette ZR1 rundt med 1.079 hestekrefter fra fabrikk.
Sjefingeniøren til Corvetten sammenligner trekkraften med et godstog, blant annet fordi han og de andre ansatte på prosjektet har ofret nye stempler og koblingsstenger for omsetningen.
All kraft kommer fra en 5,5-liters V8-motor med doble turboer. Til sammenligning nøyer Ferrari SF90 seg med en 4-liters V8 med turbo og hybridpakke.
Amerikanerne klarer seg uten sistnevnte. Men det endrer likevel ikke det faktum at nye ZR1 er den kraftigste motoren som noen gang er masseprodusert i USA.
LES OGSÅ: Spesiell korkortregel forsvant i Danmark 1. juli
Nøyaktig hvor rask LT7-motoren, som er en videreutvikling av LT6, er det ingen som vet ennå. Men i motsetning til mange av sine europeiske konkurrenter har Chevrolet fjernet alle såkalte elektroniske fartsbegrensere i den nye Corvetten.
Og så er det enkelt, den nye amerikaneren. I hvert fall relativt. Chevy bruker bl.a. karbonfiber for å holde vekten 'nede' på 1.665 kilo. Nok til at bilen kan tilbakelegge en kvart mil på bare 9,7 sekunder.
Designmessig er det ikke mye som gjør at nye ZR1 skiller seg ut fra resten av Corvette-programmet ved første øyekast. Men gi det et nytt blikk. Det er både en gigantisk bakvinge i karbonfiber og like store luftinntak på siden. Det samme gjelder betydelig større hjul.
Amerikanerne har ikke prisen klar ennå. Men det er allerede fastslått at Chevrolet ikke vil legge noen produksjonsbegrensninger på bilen. Som et resultat bygges det så mange biler som fabrikken kan selge.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her