Samarbeidet som Renault har med kinesiske Geely gรฅr lenger enn bare motorer. Bak frontlyktene er den nye Gran Koleos bare en Volvo.
Det er kanskje ikke lett รฅ se. Men den nye Renault Gran Koleos er kinesisk.
Eller i det minste sรฅ kinesisk som den kan bli nรฅr bilen er et resultat av et samarbeid med Volvos eier Geely i Sรธr-Korea.
Av samme grunn har ikke nye Gran Koleos mye til felles med den gamle, som ble bygget pรฅ en plattform som Renault deler med Nissan.
Hovedsaken er at den nye franskmannen er bygget pรฅ samme teknologi som Volvo XC40, C40 og Polestar 2. Altsรฅ bortsett fra motoren. Den gรฅr pรฅ bensin og er den forelรธpige frukten av Renault-Geelys motorfabrikk 'Horse'.
LES OGSร : Thomas vil endre galskapsloven โ ยซGi kausjon etter bilens verdiยป
Det fransk-kinesiske samarbeidet er planlagt รฅ bygge fem millioner forbrenningsmotorer per รฅr. Og det er ikke bare for dem selv. Nissan og Mitsubishi er blant de andre kjรธperne.
Den nye motorprodusenten vil ha 17 motorfabrikker โ blant annet i Kina og Spania โ og fem utviklingssentre pรฅ tre kontinenter.
Det blir nok arbeid til at bilmerkene kan sysselsette 19.000 personer. Derfor har Horse ogsรฅ fรฅtt en investering fra det statseide oljeselskapet i Saudi-Arabia, Aramco.
Tilbake i nye Renault betyr det at Gran Koleos i utgangspunktet leveres med en toliters, firesylindret bensinmotor med 211 hestekrefter. Det hele er koblet til en syv-trinns automatgir. Senere kommer det en versjon med firehjulsdrift og รฅtte trinn i girkassen, samt en hybridmodell.