Bilimportøren krevde 600.000 kroner for et baksete. Altså for en bil verdt 150.000 kroner. Sjåførens forsikringsselskap er i sjokk.
Det er ikke bare støtfangere, lys og batterier som er dyre for nye biler. Det er tydeligvis baksetene også.
Forsikringsselskapet If sier til Motor.no at de står overfor en regning på 600.000 norske kroner for baksete for en bil verdt 150.000 kroner.
For å sette det inn i en dansk sammenheng tilsvarer dette at et nytt baksete i en bil til i underkant av 100.000 kroner koster nesten fire ganger så mye.
– Vi fikk en pris på 600.000 kroner for nytt baksete, sier Vidar Brustad, leder for priser og innkjøp i If, til Motor.
Gjensidige, som i likhet med If er til stede i Danmark, har også opplevd lignende priser på nye reservedeler til bruktbiler. Men ifølge Motor vil ingen av selskapene opplyse hvilke biler som er involvert.
Ifølge forsikringsselskapene handler det om å beskytte relasjonene til både bilmerkene og deres importører. Men selskapene vil gjerne bekrefte at dette er priser de har fått for å bytte ut ødelagte deler i kundenes biler.
Forsikringsselskapene er forferdet over de høye prisene. Og fortsetter dette, er det bare ett sted å hente pengene – nemlig fra kunder i form av enda høyere forsikringspremier.
Allerede har forsikringsprisene – spesielt de for biler – skutt i været de siste årene. Det hjelper absolutt ikke at folk i elbil generelt gjør mer og mye dyrere skader. Les mer om det her .
I Gjensidige er også kommunikasjonssjef Bjarne Aani Rysstad overrasket over de øvrige prisene på nye reservedeler. For eksempel er forsikringsselskapet forferdet over at noe så enkelt som en gummilist koster 10.000 norske kroner.
– Hvordan kan en enkel gummilist på en dør koste 10.000 kroner, spør kommunikasjonssjefen rektoraktig.
Ifølge konkurrenten If har prisene på reservedeler økt med i snitt 45 prosent på fire år. Det vil si fra like før koronapandemien i 2020 til 2024. Noen merker har til og med økt prisene med 62 prosent.
Slik kan selv en steinsprut utvikle seg til skade, med verkstedregningen på opp mot 100.000 norske kroner, tilsvarende 65.000 danske kroner.
En liten stein kan ved et uhell treffe frontruten, sensoren, frontlyktene og andre følsomme deler av bilen. Og da går regningen på flere titalls tusen kroner, heter det i forklaringen fra Gjensidige.