Kinesiske CATL har satt taket for en ny batteripakke pรฅ 9 MWh. Energilagringssystemet kan lade 150 elbiler eller forsyne en husholdning med strรธm i รฅrevis.
Kinesiske CATL, et av de stรธrste selskapene innen batteriteknologi, har avduket en ny batteripakke kalt Tener Stack.
Selskapet annonserte dette selv i en pressemelding .
Batteriet har en kapasitet pรฅ 9 MWh for energilagring. Systemet er designet for รฅ kunne lade opptil 150 elbiler og/eller forsyne den samme husstanden med strรธm i flere รฅr.
Selskapet annonserte i fjor at det ville engasjere seg i den delen av industrien som spesialiserer seg pรฅ energilagring.
Det er et strategisk skifte for batterigiganten. Deres ekspertise fra elbilbatterier brukes nรฅ i nye sammenhenger.
Det nye systemet ble offisielt avduket pรฅ en batterimesse i Mรผnchen. Arrangementet samler ledende aktรธrer innen batteribransjen.
Og foran dem beskrev CATL Tener Stack som verdens fรธrste produksjonsklare energilagringssystem med en kapasitet pรฅ 9 MWh.
Begrepet ยซproduksjonsklarยป indikerer, om ikke annet, at systemet er designet og testet for masseproduksjon.
Ifรธlge CATL er hele det omfattende systemet designet for รฅ passe inn i en standardcontainer med en lengde pรฅ seks meter.
Kineserne mener den kompakte stรธrrelsen er en fordel bรฅde nรฅr det gjelder installasjon og plassering.
Den store energikapasiteten รฅpner for flere bruksmuligheter. I hvert fall i teorien. For eksempel kan en enkelt Tener Stack-enhet forsyne en gjennomsnittlig husholdning med strรธm (i kinesisk skala, red.) i opptil seks รฅr.
CATL og fremtidig energilagring
I tillegg til potensialet til รฅ forsyne private hjem, kan Tener Stack ogsรฅ spille en viktig rolle for transportsektoren.
Systemet kan, hvis det ikke brukes i industri eller private hjem, ogsรฅ lade elbiler. Faktisk sรฅ mange som 150 stykker om gangen.
Ifรธlge kineserne er beregningen basert pรฅ dagens gjennomsnittlige batteristรธrrelse i moderne elbiler.
Denne teknologiske utviklingen fรธlger CATLs forrige produktlansering i april 2024. Pรฅ den tiden introduserte selskapet sitt Tener-batteri. Batteriet hadde en energilagringskapasitet pรฅ 6,25 MWh.
Sรฅ, bare litt over et รฅr har gรฅtt, og CATL er pรฅ vei mot noe som godt kan lukte som en dobling om ikke altfor lenge.
Pรฅ lanseringstidspunktet ble Tener-batteriet ansett for รฅ ha den hรธyeste energikapasiteten av alle batteripakker.
Den nye Tener Stack bygger pรฅ den samme teknologiske plattformen. CATL fremhever ogsรฅ at Tener Stack-systemet oppnรฅr hรธyere energitetthet.
Hรธy energitetthet betyr at mer energi kan lagres pรฅ mindre plass. Det er en avgjรธrende faktor for effektiviteten til storskala energilagringslรธsninger.
Den forbedrede energitettheten gjรธr ogsรฅ denne typen batteribeholdere interessante for energiselskaper fordi de trenger รฅ bruke mindre plass til รฅ lagre mindre energi.
Spรธrsmรฅlet er da hva CATL mener batteripakken bรธr koste. Og om det i det hele tatt er รธkonomisk overkommelig for noen.
En dansk direktรธr mener derimot at syntetisk drivstoff godt kan vรฆre รธkonomisk overkommelig. Ogsรฅ pรฅ en slik mรฅte at den kan konkurrere med strรธm. Les mer om det her .