Oppsagt bildirektør tjente 734.000 kroner dagen

Carlos Tavares var – helt til han ble sparket av Stellantis Group – en av de best betalte direktørene i bilindustrien. I snitt fikk han 734.000 kr. i løpet av dagen.

Den nå sparkede Stellantis-direktøren, Carlos Tavares, tjente i snitt 734.000 danske kroner per dag i løpet av årene som manager.

Han ble fjernet fra stillingen i desember, selv om kontrakten hans ikke skulle utløpe før i 2026. Offisielt heter det imidlertid at det skjedde «etter gjensidig avtale».

Tavares hadde vært direktør siden 2021, da Fiat-Chrysler Automobiles og Peugeot-Citroën slo seg sammen.

Årsrapporter fra Stellantis viser at Tavares mottok betydelige beløp årlig. I 2021 var totallønnen hans 19 153 507 euro.

Året etter økte beløpet til 23.459.006 euro. I 2023, hans mest lønnsomme år, tjente han 36 494 025 euro. I 2024 var lønnen hans 23 085 718 euro.

På sine fire år som direktør tjente Tavares totalt 102.192.256 euro. Hans årlige grunnlønn var 1 986 290 euro i 2021 og 2 000 000 euro i de påfølgende tre årene. Til sammen hadde Tavares i underkant av 800 millioner kroner satt inn på sin private konto.

Den store forskjellen mellom grunnlønn og totallønn skyldes bonuser, pensjonsordninger og andre ytelser til ansatte.

En slutt- og løslatelsesavtale er også dokumentert i 2024-rapporten. Avtalen inkluderer en betaling på 2 millioner euro i år.

Tavares vil også motta ytterligere 10 millioner euro i år. I januar 2026 vil han motta ytterligere 800.000 aksjer i konsernet. Verdien av aksjene er imidlertid allerede inkludert i lønnen for 2024.

2024 var et vanskelig år for Stellantis. Selskapets nettoresultat krympet med 70 prosent, og nettoomsetningen falt med 17 prosent. Samlet sett noterte ledelsen en salgsnedgang på 12 prosent.

2025 har startet med et hav av utfordringer for selskapet i EU, Island, Liechtenstein, Norge, Sveits og England.

Tall fra European Automobile Manufacturers Association, ACEA, viser at Stellantis falt med 16 prosent sammenlignet med januar 2024. Alle merker unntatt Alfa Romeo opplevde nedgang.

Bilfirmaet søker nå etter ny direktør. Stellantis regner med å kunne offentliggjøre navnet på Tavares' etterfølger i løpet av første halvår.

Motsatt har den plutselige sparkingen av direktøren skapt intern uro. Spesielt i USA, hvor merker som Dodge nå ser på hvordan Tavares beslutning om å fjerne V8-motoren fra programmet kan reverseres. Les mer om det her .



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Så mye strøm taper elbiler under hurtiglading

Ny test fra ADAC viser at elbiler kan miste...

Elbiler skuffer igjen hos Porsche – permitterer flere ansatte

Midlertidige og deltidsansatte ved Porsches fabrikk i Leipzig må...

Berømt Ferrari F40 skal gjenoppbygges etter brann i Monaco

De fleste trodde den var tapt for alltid da...

Oversett fotobil i 6 måneder – bøtelagt med 208 000 danske kroner

Andrea Ferretto overså en varebil med skjult kamera i...

Kinesisk bilmerke nekter å bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Ny nedtur for Tesla – taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen har falt betydelig, og salget av populære modeller som Model Y har halvert seg. Teslas...

Én av fire sjåfører hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt førerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervåking gjør mange bileiere misfornøyde med både bilmerker og forhandlere. Én av fire sjåfører er misfornøyd med teknologien...

Kinesisk bilmerke nekter å bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo Cars, avviser planer om nye fabrikker i Europa og USA. Det er for mange bilfabrikker,...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler – men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktøren uttaler: «Vi selger bilene som kundene etterspør – ikke de vi ønsker å selge.» Og en av de klare årsakene til etterspørselen er...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatløst investorsøk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems gått konkurs. Gundersen-familien er nå helt ute av selskapet. Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Alle bilmerker i panikk – får ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter – så bilmerker frykter fabrikknedstengninger og massive forsinkelser som påvirker elbiler. Flere europeiske bilprodusenter som Volkswagen og Mercedes-Benz...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari Enzo er tilbake på markedet. Superbilen med bare 2000 km på telleren ser etter en...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert år

Europakommisjonens forslag om årlige kjøretøykontroller for biler over 10 år møter hard kritikk fra danske politikere i flere partier, som vil stemme nei til...

Skip med 3159 biler om bord brenner fortsatt ut av kontroll

Lasteskipet Morning Midas brenner ut av kontroll utenfor kysten av Alaska. Med tusenvis av biler, inkludert elbiler og hybrider, er det nå frykt for...

Bugattis nyeste modell koster «bare» 1,7 millioner kroner

Den nye Bugatti Calandre er en klokke til 1,7 millioner kroner. Klokken, inspirert av Type 41 Royale, er kun produsert i 99 eksemplarer. Hvis...

Hellas innfører fartsbøter på 52 000 kroner

Greske myndigheter har innført strenge nye trafikkregler med massive bøter. Turister risikerer nå å miste førerkortet etter bare tre overtredelser. En ferie i Hellas...

Lamborghini står for 60 prosent av Audis fortjeneste

Lamborghini lager langt færre biler, men er en langt bedre forretning enn morselskapet Audi AG. Sammen med Bentley står italienerne for 60 prosent av...