Østerrike har stilt en rekke strenge krav til forretningstransport på et av Europas viktigste motorveinettverk. EU kritiserer det nå.
Østerrike har i flere år strammet grepet om kommersiell transport som foregår i Brennerpasset – fjellkjeden mellom Østerrike og Italia.
Østerrikerne forteller at landets innbyggere lider av støy, lange køer og høye utslippstall fra tungtrafikken. Og det vil ikke landet godta, heter det i forklaringen.
Men Italia har lenge kritisert østerrikernes måte å begrense trafikken på. Og forrige uke uttalte EU offisielt at Østerrike bryter loven om fri bevegelse innenfor unionens grenser.
Østerrike nekter imidlertid å gi seg på den grunn. I stedet hevder landet at lastebiltrafikken begrenses av ren trass. Dette gjøres for å beskytte liv og generell helse, sier østerrikske myndigheter.
LES OGSÅ: Danmarks billigste nye bil er en 11 år gammel Mitsubishi
Italias kritikk av østerrikske forhold er imidlertid ikke alene. Også bransjeorganisasjonen International Road Freight Association (IRU) uttrykker kritikk. Bransjeforeningen mener faktisk at EUs uttalelse er «krystallklar».
Italia har nå muligheten til å trekke Østerrike for den såkalte EU-domstolen i et forsøk på å løse konflikten. Men det er ikke bare tung næringstransport Østerrike slår hardt ned på.
En annen del av forbudet rammer også dansker som velger å synge i sommerferien. Les mer om det her .
Apropos lastebiler, så ble de ekstra lange lastebilene endelig godkjent for bruk på danske veier. Det skal bl.a. veie opp en kilometeravgift, som den danske SVM-regjeringen vil ramme alle lastebiler i Danmark allerede fra neste år.
I snitt regner regjeringen med at det fra nyttår vil koste 1,30 DKK å tilbakelegge én kilometer i lastebil på danske veier. Til tross for store protester vil ikke ansvarlig statsråd rulle tilbake loven. Tvert imot sier han at han er stolt av loven. Les mer her .