14. mai, 2025

Polestar får ny eier – taper 1 milliard kroner

Kinesiske Polestar sliter med økonomien. For selv om det går bedre på bunnlinjen, leter de nå aktivt etter nye investorer med Geely-gruppen på sidelinjen.

Polestar står overfor økonomiske utfordringer. Det svensk-kinesiske bilmerket søker nå aktivt etter nye investorer.

Dette gjøres for å styrke selskapets anstrengte økonomi. Geely, en av de nåværende hovedeierne, er involvert i jakten på ny kapital.

Finansdirektør Jean-Francois Mady bekreftet situasjonen på investormanér.

– Vi er i dialog med potensielle investorer. Vi jobber aktivt med nye eiere.»

Mady understreket at situasjonen ikke er akutt.

– Men nivået på kontanter er ikke bærekraftig, vi må øke nivået, sa han.

På denne måten må Polestar finne alternative finansieringskilder allerede i løpet av 2025, når de første fire månedene allerede er brent opp.

– Nye eiere er en løsning. Vi jobber aktivt med nytt eierskap i samarbeid med Geely.

Detaljer om de potensielle investorene er ennå ikke offentliggjort.

– Det er for tidlig å gi detaljer. Men mer er på vei, annonserte finansdirektøren.

Polestar trenger mye mer penger

Polestar publiserte nylig sine kvartalsvise økonomiske resultater etter flere forsinkelser. Regnskapene viser tydelig at merkevaren taper mindre penger enn i samme periode i 2024, men det er fortsatt ikke nok til å nå omsetningsmålet.

Tapet falt til omtrent 1,24 milliarder danske kroner. I fjor tapte merket litt over 1,8 milliarder kroner.

Selskapets kontantbeholdning utgjør nå litt over syv milliarder danske kroner. Det er en sum som kanskje ikke er nok for hele året dersom driften fortsetter som før.

Samtidig har bilmerket en betydelig gjeldsbelastning. Noen ville nok kalt det et gjeldsberg. Fordi de kinesiske svenskene skylder mer enn 48 milliarder kroner.

Polestar har blitt tvunget til å reforhandle vilkårene for en rekke store lån. Dette er fordi du har brutt visse krav fra kreditorene dine.

Det blir stadig vanskeligere for Polestar å stadig ta opp nye lån for å sikre overlevelse, selv om Geely har garantert å dekke eventuelle tap etter hvert.

Hvem eier Polestar nå og i fremtiden?

81 prosent av Polestar kontrolleres av Geelys hovedeier Li Shufu. Dette gjøres gjennom aksjer i Geely Sverige, Volvo Cars og PSD Investment.

Volvo Cars solgte en stor del av sin eierandel i Polestar sommeren 2024. Volvo Cars eier imidlertid fortsatt 18 prosent av aksjene i elbilprodusenten.

Polestars fremtid avhenger nå i stor grad av evnen til å tiltrekke seg ny kapital. Uten nye investeringer kan det bli vanskelig å finansiere fortsatt drift og utvikling av nye modeller.

Prosessen med å finne nye eiere eller investorer følges nøye. Her hjemme kan merket derimot notere seg at de nå har 10 000 biler på veiene. Les mer om det her .

Spørsmålet er da, hvem er interessert i å ta økonomisk ansvar for et så ungt bilmerke?

Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Tesla kan bli tvunget til å endre navn

Det amerikanske patentkontoret blokkerer Elon Musks navneideer for fremtidige...

Bilgiganten mangler milliarder – permitterer umiddelbart 20 000 ansatte

Det må gjøres kutt hos Nissan. Veldig nedfor. Så...

Toyota taper 125 millioner kroner om dagen

De nye amerikanske tollsatsene på biler skader Toyota. Faktisk...

Hver femte danske ignorerer den samme typen skader på biler

En ny studie indikerer at hver femte danske sjåfør...

5 år gammelt bilmerke skal bygge den neste Mitsubishi

Mitsubishi klarer ikke det selv. Derfor har japanerne leid...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Danskene skal skrote 750 000 fossilbiler innen 2030

Ifølge en ny prognose vil antallet bensin- og dieselbiler i Danmark ha sunket med 750 000 enheter innen fem år. Regjeringens Klimastatus 2025 spår...

De 10 billigste elbilene for privatleasing i 2025

Privatleasing av elbil er svært fornuftig, og det kan gjøres fra kun 1495 DKK. per måned – her er de beste og billigste elbilene...

Bilsjef: Vi MÅ bygge biler folk har råd til

Det er ikke noe poeng i å ha biler hvis det ikke er noe for alle. Faktisk må industrien bygge biler som sjåførene har...

Frykter konkurs: Ford er for liten for Europa

Fabrikkarbeidernes fagforeninger frykter at Ford i Europa vil gå konkurs uten amerikansk støtte. Og nå mener den tyske regissøren at merket er for lite...

Kinesisk bilmerke tar over Nürburgring

Den kinesiske teknologigiganten Xiaomi, som nå også bygger biler, har overtatt sponsorskapet til kanskje den mest berømte svingen på hele Nürburgring. Den kinesiske produsenten...

Obligatorisk utstyr får Bjarne til å hate sin nye Suzuki

Bjarne Woetmanns nye Suzuki Swift er utstyrt med det obligatoriske ISA-systemet. Han mener at fartssperren ødelegger kjøregleden og skaper farlige situasjoner i trafikken med...

Dansk ladeoperatør stenger – permitterer 30 personer

Den danske delen av den svensk-tyske ladeoperatøren E.On legger nå ned deler av virksomheten sin i Danmark. Salget av ladebokser til privatpersoner vil stoppe,...

Kinesiske merker satser nå på hybridbiler i Europa

Europeere har problemer med å ta i bruk kinesiske elbiler. Så nå satser diktaturet på hybrider for å unngå EUs tollmurer. Nye tollregler i...

Max Verstappen skifter hold – korer hemmelig test

Max Verstappens kontrakt med Red Bull er ikke strengere enn at den flyvende hollenderen får kjøre i andre klasser. Og det utnytter den nybakte...

Menn utvist – stjal 876 sidespeil til en verdi av 2 millioner kroner

To menn er dømt til lengre fengselsstraffer av retten i Lyngby etter at de ble tatt for å ha stjålet minst 876 sidespeil til...

Biltilsynet advarer: Nå jakter vi på disse sjåførene

I løpet av mai måned vil den danske trafikktilsynet, i samarbeid med Østjyllands politi, spesifikt rette seg mot sjåfører i Aarhus. Myndighetene vil ikke...

Parti: Folk uten førerkort bør automatisk havne i fengsel

Mai Mercado fra De konservative ønsker et register over gale sjåfører og fengsel for å kjøre uten førerkort. Målet er å stoppe hensynsløs oppførsel...