Porsche 911 Carrera GTS Hybrid markerer et nytt kapittel i Porsches historie med introduksjonen av hybridteknologi i deres ikoniske modell.
Porsche 911 Carrera GTS Hybrid representerer første gang Porsche har integrert hybridteknologi i sin berømte modellserie. Denne nye modellen er utviklet med ekstra kraft og en innovativ drivlinje, og presenteres samtidig som en oppdatering av hele 911-serien.
Den nye 911 Carrera GTS Hybrid er utstyrt med en nyutviklet 3,6-liters boxermotor som fungerer sammen med to elektriske motorer. Den ene elektriske motoren er plassert i turboen, hvor den umiddelbart genererer ladetrykk.
Den andre motoren er integrert i den 8-trinns PDK-girkassen og gir ekstra hestekrefter og dreiemoment.
Et kompakt høyspentbatteri som erstatter det tradisjonelle 12-voltsbatteriet driver de elektriske motorene. Batteriet kan lagre 1,9 kilowattimer strøm og fungerer med en spenning på 400 volt. Strømmen til batteriet genereres delvis av turboens elektriske motor, som også fungerer som en generator.
Den totale vektøkningen til hybridteknologien er begrenset til 50 kilo. Selv uten elektrisk assistanse yter den nye boxermotoren 485 hk, mens elmotorene øker totaleffekten til 541 hk og et dreiemoment på 610 Nm. Dette gir en forbedring på 61 hk sammenlignet med forrige versjon av 911 Carrera GTS.
LES OGSÅ: Bilmerke saksøkt – skylder 2,4 millioner i husleie
Den nye 911 Carrera GTS Hybrid akselererer fra 0 til 100 km/t på 3 sekunder og har en toppfart på 312 km/t. Bilen er utstyrt med Porsche Dynamic Chassis Control (PDCC) og aktiv bakhjulsstyring som standard.
Denne modellen er inspirert av motorsport, og Porsche har trukket på erfaring fra deres elektrifiserte racerbiler. "Vi måtte utvikle og teste et bredt spekter av ideer og konsepter for å komme frem til et hybridsystem som passer perfekt til en 911," sier Frank Moser, leder for 911 og 718 modelllinjene hos Porsche.
En pre-produksjonsversjon av den nye 911 Carrera GTS Hybrid har allerede imponert på Nürburgring Nordschleife med en betydelig raskere rundetid enn forgjengeren.
Sammen med introduksjonen av hybridteknologi i 911 Carrera GTS har den nye 911 Carrera fått en oppdatering. Det fortsetter med en to-turboladet tre-liters boxermotor som er forbedret med nye turboladere og intercooler fra 911 Turbo.
Ytelsen har økt til 394 hk, og 0-100 km/t nås på 3,9 sekunder.
Designmessig introduserer den nye 911-familien en ny front med integrerte lysfunksjoner og større luftinntak. Bak gir en redesignet lyslist og ny motorgrill et bredere utseende, mens nummerplaten er flyttet høyere opp for et mer sporty utseende.
Innvendig er den klassiske stilen videreført med nye digitale funksjoner. Instrumenteringen er nå digital på en 12,6-tommers skjerm, og infotainmentsystemet er forbedret med dypere integrasjon av Apple CarPlay og muligheten til å streame videoinnhold.
Nye Porsche 911 Carrera og Carrera GTS Hybrid vil bli lansert som Coupé og Cabriolet med bakhjulsdrift, mens Carrera GTS også er tilgjengelig med firehjulsdrift og som Targa.
Prisene i Danmark starter på 2 454 900 DKK for 911 Carrera og 3 289 900 DKK for 911 Carrera GTS. Modellene kan oppleves på Porsche Center Aarhus og Porsche Center Copenhagen høsten 2024.
Les mer om Porsches nye modeller på Porsches offisielle nettside .
Se galleri med bilen her: