Avtovaz, som kom pรฅ russiske hender da Renault flyktet fra landet i 2022, har gitt Lada Niva 122 hestekrefter og kalt bilen ยซSportยป.
Grunnmodellen har verken kollisjonsputer, ESP eller ABS. Lada fรฅr heller ikke tak i beltestrammere. Men den 'nye' Niva Sport har 124 hestekrefter.
Altsรฅ fra en teknikk som har vรฆrt pรฅ markedet siden 1977. Du kan knapt kalle Niva Sport en revolusjon. Likevel sier russen at modellen er ny.
Under panseret ligger en liten unnskyldning av 1,6-liters, 4-sylindret bensinmotor. Det betyr at Niva kan nรฅ fra 0 til 100 km/t. I hvert fall i teorien.
Pรฅ den annen side mรฅ grunnmodellen nรธye seg med 83 hestekrefter. Sรฅ hva har egentlig russerne รฅ klage pรฅ. Nei, ikke sant? De ekstra hestekreftene har ogsรฅ gjort at Lada-folket har mรฅttet oppgradere girkassen med et forsterket femtegir.
I tillegg skal bilen ha hatt et mer 'sporty' understell og stรธrre bremser. Russerne utdyper imidlertid ikke hvordan det henger sammen. Til tross for disse oppgraderingene kan du fortsatt ikke fรฅ en Niva Sport med tonede stรธtfangere. Prisen vet vi heller ikke.
Men i russiske medier spekuleres det om startpriser fra 2 millioner rubler. Det tilsvarer vel 143.000 danske kroner. Til sammenligning koster grunnmodellen fra 70.000 kr. Det er mye penger for en bil som ikke har utviklet seg siden 1970-tallet.