Avtovaz, som kom på russiske hender da Renault flyktet fra landet i 2022, har gitt Lada Niva 122 hestekrefter og kalt bilen «Sport».
Grunnmodellen har verken kollisjonsputer, ESP eller ABS. Lada får heller ikke tak i beltestrammere. Men den 'nye' Niva Sport har 124 hestekrefter.
Altså fra en teknikk som har vært på markedet siden 1977. Du kan knapt kalle Niva Sport en revolusjon. Likevel sier russen at modellen er ny.
Under panseret ligger en liten unnskyldning av 1,6-liters, 4-sylindret bensinmotor. Det betyr at Niva kan nå fra 0 til 100 km/t. I hvert fall i teorien.
På den annen side må grunnmodellen nøye seg med 83 hestekrefter. Så hva har egentlig russerne å klage på. Nei, ikke sant? De ekstra hestekreftene har også gjort at Lada-folket har måttet oppgradere girkassen med et forsterket femtegir.
I tillegg skal bilen ha hatt et mer 'sporty' understell og større bremser. Russerne utdyper imidlertid ikke hvordan det henger sammen. Til tross for disse oppgraderingene kan du fortsatt ikke få en Niva Sport med tonede støtfangere. Prisen vet vi heller ikke.
Men i russiske medier spekuleres det om startpriser fra 2 millioner rubler. Det tilsvarer vel 143.000 danske kroner. Til sammenligning koster grunnmodellen fra 70.000 kr. Det er mye penger for en bil som ikke har utviklet seg siden 1970-tallet.