Ok – bilen er kanskje ikke ny. Men det er fortsatt plass til de 50 skrutrekkerne, akkurat der Ladas motor ellers ville ha vært.
Elbil bygget med 50 skrutrekkere i Russland
Den populære russiske YouTube-kanalen Garage 54, kjent for sine mildt sagt uvanlige bilprosjekter, har tatt på seg noe nytt.
Russerne har bygget elbilen av en gammel Lada (hva annet, red.) Men det mest bemerkelsesverdige er at motoren faktisk ikke er noe annet enn en skrutrekker. Det er også 50 av dem.
Teamet bak, ledet av Alexei, møtte flere utfordringer i prosessen. Først og fremst måtte de forlenge karosseriet til Ladaen for å få plass til den uvanlige motoren. Dette krevde nøyaktige målinger og justeringer for å sikre at bilen fortsatt kunne kjøre.
Så kom det komplekse arbeidet med å synkronisere de 55 skrutrekkerne slik at de alle fungerte sammen som en enhet.
Inspirert av prinsippene bak flymotorer klarte russerne å få alle skrutrekkerne til å starte samtidig ved å trykke på én knapp.
Men utfordringene stoppet ikke der. Da de endelig startet den nå sammensatte motoren for første gang, var hele hytta fylt med røyk. Det viste seg å være et problem som krevde ytterligere justeringer og løsninger.
Da ørreten hadde lagt seg og ikke kom tilbake, var det tid for første prøvekjøring. Elbilen, nå med en unik skrutrekkermotor, kjørte ifølge russerne jevnt gjennom et snødekt industriområde i Russland.
Alexei beskrev den som en "fullverdig elbil". Han bemerker også at skrutrekkerne «gir overraskende mye motorkraft».
Selv om det var vanskelig å beregne nøyaktig antall hestekrefter i den nye motoren, oppfordret Alexei seerne til å komme med sine egne beregninger i kommentarfeltet.
Prosjektet ble nok en suksess for Garage 54. Det kan i det minste kjøres. Men så igjen – dette er de samme menneskene som fikk en Lada Samara til å kjøre på kumlokk.
Lada er generelt Garage 54s foretrukne utgangspunkt. Selv om de også har frosset ned en gammel BMW 3-serie og fått bilen i gang igjen.
Når det er sagt, er ikke den gamle Lada den første elbilen fra Russland. I 2023 utviklet noen personer fra det tekniske universitetet i landets hovedstad, Moskva, en mer "ren" elbil.
Problemet er bare at det er stygt som et dårlig år. Planene for en faktisk serieproduksjon kom aldri lenger enn til prat. Les mer om det her .