Rekkevidden til elbiler er fortsatt et problem som ikke kan unngås. Og nå viser det seg, ikke overraskende, at regn spiller en rolle.
Regnvær kan ha en betydelig effekt på rekkevidden til elbiler.
Det franske mediehuset Automobile Propre har undersøkt modellene Renault Scenic e-Tech 87, Peugeot e-3008 og Cupra Born VZ XL, og de mangler i gjennomsnitt 20 prosent av den lovede rekkevidden når det regner.
At regn også påvirker hvor langt en elbil kan kjøre, er noe få tar hensyn til når de kjøper bil.
Testen ble utført på samme rute. Værforholdene var like bortsett fra nedbøren, som ga et sammenlignbart grunnlag. Franskmennene kjørte de tre elbilene både under tørre forhold og i regn.
Regnet under testen ble beskrevet som kraftig. Vindusviskerne går med maksimal hastighet for å holde sikten din klar.
Medieutsalget påpeker imidlertid at testen ikke er strengt tatt vitenskapelig. Det må derfor tas med visse forbehold. For eksempel ble ikke den nøyaktige mengden regn som falt under testen målt.
Men bilene kom til kort i en hastighet på 110 km/t under begge værforholdene. I regnvær ble det registrert et betydelig merforbruk. Det var et gjennomsnitt på 20 prosent for elbilene som ble testet.
Det økte forbruket resulterte ikke overraskende i redusert rekkevidde. Reduksjonen var i gjennomsnitt rundt 17 prosent for biler. Dette tilsvarer omtrent 60 kilometer kortere rekkevidde på én lading.
Elbilforbruk i regn og tørt vær
Senere ble også elbilene testet i høyere hastighet. De korte 130 km/t utelukkende på tørre veier. Her ble det oppdaget noe interessant i sammenligningen.
Resultatene viste at det er «bedre» for batteriet å kjøre i 100 km/t i regn. Uansett suger den opp mindre rekkevidde enn å kjøre 130 km/t på tørre veier.
Elbiler kjører i gjennomsnitt 15 kilometer lenger med samme mengde strøm. Dette ble sammenlignet med bilene som kjørte i 130 km/t på tørt land.
Hovedårsaken til det økte forbruket av regn er vann på veibanen. Et lag med vann skaper økt rullemotstand for dekket.
Dette betyr at bilen må bruke mer energi for å bevege seg fremover. Og at det koster mer forbruksmessig å opprettholde samme hastighet.
Elbiler er generelt følsomme for ytre forhold. Ytelsen deres forringes betydelig under ulike omstendigheter. Kulde er kjent for å være en av de største dødsårsakene når det gjelder rekkevidde.
Mange danske, svenske og norske elbileiere har nok opplevd dette. Lavere temperaturer påvirker batteriets kapasitet og effektivitet negativt. Men noen elbiler er mer «kuldebestandige» enn andre.
Toyota får også mye kritikk for rekkevidden sin
Det er tydelig at regn påvirker ytelsen til en elbil. Rekkevidden er redusert på grunn av nedtrekk. Omfanget avhenger imidlertid av flere faktorer.
Men vi kan heller ikke se bort fra at trykket på gasspedalen har noe å si, uavhengig av om det regner, snør eller er humpete.
Flere elbileiere har imidlertid klaget over selve måten bilprodusentene beregner rekkevidden på bilene sine. Toyota er et av merkene som har fått mest kritikk på den fronten. Les mer om det her .
Modell | Tor-veien | Våt vei | Forskjell i % |
Renault Scenic e-Tech 87 | 367 kilometer | 313 kilometer | 17 |
Peugeot e-3008 | 372 kilometer | 308 kilometer | 21 |
Cupra Born VZ XL | 433 kilometer | 355 kilometer | 22 |