Så mye rekkevidde mister elbilen din i regnet

Rekkevidden til elbiler er fortsatt et problem som ikke kan unngås. Og nå viser det seg, ikke overraskende, at regn spiller en rolle.

Regnvær kan ha en betydelig effekt på rekkevidden til elbiler.

Det franske mediehuset Automobile Propre har undersøkt modellene Renault Scenic e-Tech 87, Peugeot e-3008 og Cupra Born VZ XL, og de mangler i gjennomsnitt 20 prosent av den lovede rekkevidden når det regner.

At regn også påvirker hvor langt en elbil kan kjøre, er noe få tar hensyn til når de kjøper bil.

Testen ble utført på samme rute. Værforholdene var like bortsett fra nedbøren, som ga et sammenlignbart grunnlag. Franskmennene kjørte de tre elbilene både under tørre forhold og i regn.

Regnet under testen ble beskrevet som kraftig. Vindusviskerne går med maksimal hastighet for å holde sikten din klar.

Medieutsalget påpeker imidlertid at testen ikke er strengt tatt vitenskapelig. Det må derfor tas med visse forbehold. For eksempel ble ikke den nøyaktige mengden regn som falt under testen målt.

Men bilene kom til kort i en hastighet på 110 km/t under begge værforholdene. I regnvær ble det registrert et betydelig merforbruk. Det var et gjennomsnitt på 20 prosent for elbilene som ble testet.

Det økte forbruket resulterte ikke overraskende i redusert rekkevidde. Reduksjonen var i gjennomsnitt rundt 17 prosent for biler. Dette tilsvarer omtrent 60 kilometer kortere rekkevidde på én lading.

Elbilforbruk i regn og tørt vær

Senere ble også elbilene testet i høyere hastighet. De korte 130 km/t utelukkende på tørre veier. Her ble det oppdaget noe interessant i sammenligningen.

Resultatene viste at det er «bedre» for batteriet å kjøre i 100 km/t i regn. Uansett suger den opp mindre rekkevidde enn å kjøre 130 km/t på tørre veier.

Elbiler kjører i gjennomsnitt 15 kilometer lenger med samme mengde strøm. Dette ble sammenlignet med bilene som kjørte i 130 km/t på tørt land.

Hovedårsaken til det økte forbruket av regn er vann på veibanen. Et lag med vann skaper økt rullemotstand for dekket.

Dette betyr at bilen må bruke mer energi for å bevege seg fremover. Og at det koster mer forbruksmessig å opprettholde samme hastighet.

Elbiler er generelt følsomme for ytre forhold. Ytelsen deres forringes betydelig under ulike omstendigheter. Kulde er kjent for å være en av de største dødsårsakene når det gjelder rekkevidde.

Mange danske, svenske og norske elbileiere har nok opplevd dette. Lavere temperaturer påvirker batteriets kapasitet og effektivitet negativt. Men noen elbiler er mer «kuldebestandige» enn andre.

Toyota får også mye kritikk for rekkevidden sin

Det er tydelig at regn påvirker ytelsen til en elbil. Rekkevidden er redusert på grunn av nedtrekk. Omfanget avhenger imidlertid av flere faktorer.

Men vi kan heller ikke se bort fra at trykket på gasspedalen har noe å si, uavhengig av om det regner, snør eller er humpete.

Flere elbileiere har imidlertid klaget over selve måten bilprodusentene beregner rekkevidden på bilene sine. Toyota er et av merkene som har fått mest kritikk på den fronten. Les mer om det her .

Modell Tor-veien Våt vei Forskjell i %
Renault Scenic e-Tech 87 367 kilometer 313 kilometer 17
Peugeot e-3008 372 kilometer 308 kilometer 21
Cupra Born VZ XL 433 kilometer 355 kilometer 22


Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

XPENG-eiere får tilgang til 940 000 ladere over hele Europa

Et nytt samarbeid mellom XPENG og Plugsurfing gir danske...

Bilmerke finner 5 milliarder kroner – overlever kanskje ikke

Amazon-gründer Jeff Bezos har lykkes med å finne 5...

Max Verstappen skifter hold – korer hemmelig test

Max Verstappens kontrakt med Red Bull er ikke strengere...

Utstilling kun for elbiler går konkurs med milliontap

Elbilmessen eCarExpo, ledet av Tesla og BMW, går konkurs...

Bilsjef: Vi MÅ bygge biler folk har råd til

Det er ikke noe poeng i å ha biler...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

BYD åpner hovedkvarter i EUs mest korrupte land

Ungarn er et EU-land. Men selv om landet blir kalt både korrupt og antidemokratisk av kritikere, har bilmerket BYD valgt å flytte hovedkvarteret sitt...

XPENG senker leasingprisen på G9 – her er de billige prisene

XPENG kutter prisen på G9 med opptil 1000 danske kroner. per måned – og vedlikeholder fullt utstyr og lang rekkevidde i alle varianter XPENG...

EU vil fjerne førerkort fra sjåfører over 70 år

Hos Optikerforbundet støtter direktør Per Michael Larsen et kommende EU-krav om helsesjekk for sjåfører over 70 år. Helt konkret må synet være i orden....

Bilkonsern går konkurs – stenger ned produksjonen

JRL-gruppen slipper europeiske modeller i Kina i bytte mot et samarbeid med den kinesiske Chery-gruppen. Jaguar Land Rover-gruppen – også kjent som JRL –...

Bilgiganten tredobler overskuddet – ydmyker BYD

Elbilen Geely XingYuan tar forbi BYD og blir Kinas mestselgende modell, mens søsterselskapet Volvo Cars sliter med fallende salg og store kostnadskuttplaner . Geely...

Kommunen må betale 2,8 millioner for ulovlig parkering

I Odense må kommunen betale tilbake 2,8 millioner, som ble ulovlig belastet for parkering, til eiere av diesel- og bensinbiler. Eiere av bensin- og...

Skoda suger i takhøyden – elbilen blir 23 prosent dårligere

Skoda hevder at det er for å unngå forsyningsproblemer at de utstyrer den nye Elroq 85 med et dårligere batteri. Videre har toppmodellen med...

Hvordan den nye Volvo EX90 ødelegger iPhonen din permanent

Volvos nye toppmodell EX90 er ikke bare full av feil. iPhone-eiere risikerer også å miste telefonene sine i nærheten av bilen. Volvo er klar...

Kanskje verdens sjeldneste Volvo leter etter en ny eier

Den har blitt inspisert og godkjent i Sverige, hvor den sannsynligvis også har blitt ombygd. Og nå leter denne sjeldenheten av en Volvo etter...

Til tross for 30 milliarder i underskudd – importøren må ikke spare

Til tross for et underskudd på 30 milliarder danske kroner, 20000 oppsigelser og 7 fabrikknedleggelser, benekter Nissan i Danmark at en global spareplan vil...

Bilmerker truer med å stenge fabrikker i Europa

Helt andre regler må innføres dersom bilgiganter som Renault og Stellantis fortsatt skal kunne bygge små, billige biler i Europa. Resultatet kan bli fabrikknedleggelser....

Utstilling kun for elbiler går konkurs med milliontap

Elbilmessen eCarExpo, ledet av Tesla og BMW, går konkurs – arrangørene bak Nordens eneste elbilutstilling innrømmer at millioner av kroner har gått tapt. Elbilmessen...