Innvendig er det ikke mye original Toyota Hilux over bilen Scott Birdsall har brosteinsbelagt. Men det er raskt.
Scott Birdsall har et vanvittig mål.
På den verdensberømte Bonneville Salt Flats i Nord-Utah skal han presse en gammel Toyota Hilux til 240 miles i timen. Ja, det tilsvarer 386 km/t.
Akkurat nå er det 'bare' 278 km/t på toppen. Eller det var i alle fall det speedometeret viste på en test i California før den faktiske distansen på den berømte saltbanen.
Målet er å sakte heve turbotrykket slik at gamle Hilux blir den raskeste i sitt slag i hele verden.
LES OGSÅ: Han spår dårlige Haas-nyheter på vei til Kevin Magnussen
For øyeblikket yter den japansk-utviklede straight-seksen (2JZ-motoren var et samarbeid mellom Toyota og Yamaha, red.) allerede svimlende 1300 hestekrefter.
Alle hestekrefter går gjennom en sekstrinns sekvensiell girkasse og direkte til bakhjulene. Så det handler om å ha en god del fryktløshet bak rattet.
Scott Birdsall er imidlertid langt fra den første til å jage verdensrekorder på fire hjul. Det samme gjør bilmerkene.
For eksempel fant Suzuki plass til mer enn 20 personer i en Grand Vitara. Men det skal selvfølgelig helst gå raskt.
For eksempel har Rimac, som i dag eier Bugatti, lykkes med å knuse hele 23 rekorder på en gang. Det skjedde i fjor.
Elbilen Nevera, som har nesten 2000 hestekrefter, er for eksempel den raskeste serieproduserte personbilen i revers noensinne.
Når det går fremover er bilen minst like gal. Hypercar går fra 0 til 100 km/t på 1,81 sekunder. Litt raskere enn de 1,85 sekundene Rimac selv regnet ut. Det hele var over da bilen hadde kjørt 30 meter.
Men nå skulle det egentlig handlet om Scott og Toyotaen. Så lenger ned i artikkelen har vi et veldig lite Youtube-klipp. Akkurat som et bevis på hvor gal en bil med forbrenningsmotor fortsatt kan være.
Les flere nyheter fra og om bilindustrien her!