Det er ikke på langt nær så ille som noen kanskje fryktet. Uansett er det langt fra noen dempet V6-er som HWA har satt inn i den nye 190E.
Husker du 190E 2.5-16 Evo II? Selvfølgelig kan du. Nå har den tyske tuneren HWA AG, hvis grunnlegger faktisk også grunnla AMG, lansert en moderne versjon av bilen.
33 år etter at produksjonen stoppet ved Mercedes-fabrikken i Sindelfingen, Tyskland, er hele herligheten gjenfødt.
Det sier seg selv at vi ikke snakker om den originale 190E 2.5-16 Evo II, da det ville være både synd og skam å kutte opp de bilene. Motsatt er de nye bilene bygget på ekte, firedørs versjoner av det vanlige 190-tallet.
Ganske enkelt med alt fjernet fra karosseriet for å bli montert på nytt som nye og forbedrede deler. Faktisk er alle platedeler nå karbonfiber. Den eneste HWA-holderen fra den originale bilen er vindusviskeren.
LES OGSÅ: Marius tapte 55.000 kroner – «Bilen min er for ny»
100 biler skal bygges, og ifølge Boosteds opplysninger skal minst én av dem komme til Danmark. Alle er imidlertid utstyrt med en 3-liters V6-motor og doble turboer.
HWA har foreløpig ikke mye å si noe mer konkret om motorens muligheter. Men de vil gjerne si at ytelsen er et sted mellom 450 og 500 hestekrefter. Lyden? Ja, det er ikke helt dumt heller.
Blant annet fordi HWA har utviklet et helt nytt eksosanlegg for V6, som faktisk får den til å høres ut som noe i nærheten av en klassisk racerbil. Den nye EVO II debuterte på asfalten i Sveits. Veldig passende ved siden av en helt original Mercedes 190E 2.5-16 Evo II.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!