21. november, 2024

Småbilmerket bygger siste modell med Audis 5-sylindre

Det lille nederlandske bilmerket Donkervoort er klar til å pensjonere både Audis femsylindrede bensinmotor og sin egen F22-modell.

Nederlandske Donkervoort har bestemt seg for å pensjonere den 2,5-liters 5-sylindrede bensinmotoren som merket har kjøpt fra Audi i mange år.

Som en markering av motorens betydning for Donkervoort, sender merket en endelig versjon av deres F22-modell, kalt "Final Five", ut på gatene. Kun fem eksempler av denne spesielle bilen skal produseres.

2,5-liters turbomotor yter 500 hestekrefter, som i kombinasjon med bilens lave vekt skal gi alt annet på fire hjul kamp til mål.

F22 Final Five veier kun 716 kilo. Noe som gir et effekt/vektforhold på hele 698 hk pr tonn.

Vekten er redusert med ytterligere 34 kilo i forhold til standardmodellen på grunn av massiv bruk av karbonfiber. Hele kroppen er for eksempel laget av det fjærlette materialet.

LES OGSÅ: Dansk by innfører kritisert forbud mot biler

Bilen er ytterligere optimalisert med keramiske bremser, som sparer 2,5 kilo ufjæret vekt pr. hjul. I tillegg må det legges til karbonfiberfelger og et eksosanlegg i titan. Eksosen alene gjør bilen 4 kilo lettere.

Selve drivverket består av en femtrinns manuell girkasse, som overfører kraften til bakhjulene via en Torsen-differensial.

Donkervoort opplyser at bilen akselererer fra 0-100 km/t på bare 2,5 sekunder og kan nå en toppfart på 290 km/t. I tillegg til akselerasjon trekker bilen opp til 2,3G gjennom svinger takket være et avansert fjæringssystem.

Donkervoort hadde ikke vært Donkervoort hvis det ikke var for et hav av statister. Det samme gjør Final Five-bilene. Inkludert et taksystem, oppgradert klimaanlegg, oppvarmede seter (ja, oppvarmede seter), et tilpasset interiør, kamera foran og bak, et alarmsystem og karbonfiberseter fra Recaro (antagelig ikke den tyske divisjonen, som er i ferd med å gå konkurs. )

Men… vent. For det er dårlige nyheter. Alle fem eksemplarene av F22 Final Five er allerede solgt. Prisen startet i går på 2,35 millioner kroner. Dette plasserer bilen i samme prisklasse som en Ferrari 296 GTB uten avgift.

Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!

https://youtu.be/W3hnSE2ReBg?si=En9h93SHyDedo3E1

Latest

Don't miss

Batterigiganten vurderer konkurs

Den svenske batterigiganten Northvolt er nå under et slikt...

Bildelsgiganten stenger 727 butikker for å unngå konkurs

Den amerikanske kjeden av bildelebutikker Advance Auto Parts stenger...

Bugatti Mistral er verdens raskeste cabriolet

Bugatti satte fartsrekord. Bugatti W16 Mistral er verdens raskeste...

1,1 millioner danske sjåfører får INGEN hjelp i 2025

Staten forventer at bensin og diesel vil falle i...

Travl bilgigant har ansatt 200 000 på 3 måneder

Hos BYD kjemper de hele tiden med Tesla om...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Forsker foreslår at alle elbiler må ha en ny knapp

Buttons gjør comeback i nye biler. Snart kan det komme en knapp som kan redusere dekkslitasjen, tror svensk forsker. Elbiler og dekkslitasje henger uløselig...

Bilgiant sier opp ytterligere 2.900 ansatte

Ford i Tyskland har vært på en seriøs diett i år, og nå mister ytterligere 2900 ansatte jobben. De fleste på fabrikken i Köln....

EU vil tvinge bilister til å skrote eldre biler

Med en ny lov vil EU tvinge bilistene til å skrote biler hvis reparasjoner og utskiftninger koster mer enn bilens verdi. Men det er...

Så mye rekkevidde taper elbiler i kaldt vær

Det er den tiden av året. Det har blitt kaldt igjen. Og det lider elbiler av. Norsk NAF har funnet ut hvordan det går...

XPENG G6 vinner stor pris for teknologisk innovasjon

XPENG G6 har blitt kåret til "Årets teknologiske frontlober" på Auto Awards 2024 i København. XPENG G6 har nettopp fått tittelen "Årets teknologiske frontlober"...

Hvordan planlegge den perfekte bilferien

Bilferie er en enkel og morsom måte å feriere på, hvor man er mye sammen som en gruppe. Det krever imidlertid litt planlegging, så...

BMW har mistet det store problemet med forbrenningsmotoren

BMW kan ha mistet årsaken til et av forbrenningsmotorens største problemer – nemlig sot. Løsningen ligger i et nytt patent. BMW har søkt patent...

1,1 millioner danske sjåfører får INGEN hjelp i 2025

Staten forventer at bensin og diesel vil falle i literpris. Derfor får ikke 1,1 millioner dansker noen hjelp til høyere veiskattefradrag. Staten forventer at...

Ford avviser Tesla-ryktene som "helt falske"

Ryktet har allerede spredt seg helt til regissørenes korridorer på Ford, hvor de nå føler behov for å vise historien om en Tesla-overtakelse. Det...

Danske elbileiere gjør den samme dyre feilen

Dette kan koste danske elbileiere dyrt. Likevel gjør mange av dem samme feil - nemlig at bremsepedalen skal være. Mange eiere av elbiler i...

Det er over – spesiell Porsche eksisterer ikke lenger

Etter 2500 eksempler skrotet Porsche 911 Dakars samlebånd. Bilen må aldri bygges om. Porsche 911 Dakar er nå ute av produksjon etter en ellers...

Mazda revet i midten – 18-åring kunne gå unna ulykken

En 18 år gammel mann gikk bort fra en ulykke som ellers rev hans Mazda6 i to. Motparten - en 45 år gammel mann...