En klage fra blant annet næringslivet hjalp uansett ikke. I hvert fall ikke med det første. Stockholm har lov til å forby alle bensin- og dieselbiler.
Stockholm – Bystyret i Stockholm har fått tillatelse til å forby diesel- og bensinbiler i en nullutslippssone.
Forvaltningsretten har avvist klager på vedtaket om innføring av miljøsone i Stockholm.
Miljøsonen, som skulle tre i kraft ved årsskiftet, ble stanset i november etter en rekke klager.
Klagene kom fra både bedrifter og privatpersoner.
Nå har imidlertid forvaltningsretten kommet til at det ikke er grunn til å endre vedtaket om innføring av miljøsonen.
– Forvaltningsretten mener det ikke er bevist at bystyrets vedtak er i strid med loven. Det er derfor ingen grunn til å omgjøre vedtaket, skriver riksadvokat Eva-Lotta Hedin i en pressemelding .
Det er fortsatt uklart hva som vil skje nå. Fylkesnemnda må godkjenne planene før miljøsonen kan innføres. Det er imidlertid også mulig å anke vedtaket til neste instans.
– Ambisjonen er å åpne miljøsonen til våren, sier trafikkrådsmedlem Lars Strömgren (MP) i en melding.
På lengre sikt er det planer om å utvide miljøsonen.
– Det at sonen er så liten gjør den mindre håndterlig. Noen synes det går for fort, andre at sonen bør være større, sa Lars Strömgren i et intervju med Vi Bilägare i fjor.
Stockholm har dermed tatt et steg nærmere å forby diesel- og bensinbiler i den sentrale delen av byen. Forbudet vil gjelde i en nullutslippssone som er planlagt for Stockholm sentrum.