I Dodge Viper GTS er cubic konge. Den 8-liters V10 naturlig aspirerte motoren stjeler oppmerksomheten i den voldsomme bakhjulsdriften til en sportsbil.
Inntak, kompresjon, arbeidsslag og eksos – eller som amerikanerne sier; suge, klemme, banke, blåse – det er så enkelt arbeidet til en 4-taktsmotor kan beskrives. Men sjelden oppleves den så essensiell og fundamental som i en Dodge Viper med V10 naturlig aspirert motor. Tidligere eide jeg en Dodge Viper – nærmere bestemt i august 1998. Det var en bil som gjorde et enormt inntrykk på mannen bak rattet og disse linjene, skriver Bil Magasinet. På fire dager klarte jeg å tilbakelegge 2300 km i glassfiberbilen. Jeg hentet den i Brussel, kort frem og tilbake over den splitter nye Storebæltsbroen, over Danmark to ganger og tilbake til Belgia. 22 år senere står jeg ansikt til ansikt med en bil akkurat som den: En Dodge Viper GTS i blått med hvite striper og sort skinnkabin. Tett clutch i Dodge Viper jeg slipper inn i det bolleformede førersetet, som låser meg inn som en bolt som glir inn i gjengene på. en nøtt. Høyre arm hviler på den enorme kardantunnelen, og hånden faller automatisk til en 90-graders vinkel, klar til å betjene den lille, korte girspaken. Jeg husker tydelig at clutchen må ha en solid gjenge, så jeg sparker den til bunnen før jeg slipper girspaken for å snu clutchen. De ti sylindrene tar tak med et lat rumling, og det buldrer som et tordenvær langt ute i horisonten. . Jeg kan ikke engang komme i gang. Jeg har nok å gjøre med minnene fra den gang for 22 år siden. På den tiden var jeg klar til å selge alt for å bli eier av det 456 hestekrefters amerikanske jernet med V10-motor og mer kraft enn Evel Knievel (den mest kjente og sinnssyke stuntmannen i USA). Det var åpenbart at den store, men samtidig svært lave Dodge (eller Chrysler som den ble kalt i Europa) teknisk sett ikke var mer avansert enn en ostehøvel. Men det hadde noe helt spesielt ved seg. Viper-drømmen Den spesielle auraen som gjør et kjøretøy til en drøm, og denne drømmen var umiskjennelig: Viper GTS hadde et dramatisk og svært erotisk eksteriør, mens interiøret huset en enorm 8-liters V10-motor. Derfor er det uimotståelig. Jeg ble solgt. Og det var Bo Christensen, bilnord og eier av Viper også på disse sidene. På slutten av 80-tallet het Chryslers produktsjef Bob Lutz. Hvis du vet noe om topplederne i den amerikanske bilindustrien, vil du vite at selv om han er kledd i dress og slips, er han en ekte bilnerd som ikke er redd for å få olje på fingrene. Jeg har møtt ham flere ganger og han er en karismatisk eldre herre. Og det var nettopp han som sto i spissen for Viper-prosjektet. Klikk 'NESTE SIDE' for å lese videre