Test: Honda NSX – Japans Ferrari

For 30 år siden forsøkte japanerne å velte Ferrari. Det fungerte ikke, selv om deres NSX var vill nok. Hopp tilbake til 2012 da vi fikk skyss.

Forventningene er ikke akkurat høye når jeg klatrer inn i den mørke NSX-kabinen. Det mørke interiøret kan tvinge en ellers livsglad person til å svelge et glass lykkepiller, og den store logoen på rattet minner meg raskt om hva jeg går inn i En Honda. Ikke akkurat bilprodusenten som har levert det meste av bilverdenens underverker. De fleste modellene heter Civic, Accord og Jazz. Kor som er langt fra å få hjertet til å galoppere av begeistring. Nettopp på grunn av dette er ikke min forståelse i det hele tatt klar på scenariet som utspiller seg når jeg vrir på rattet. Vanedannende motorlyd Startmotoren snurrer og på et brøkdels sekund er det liv i stemplene. Jeg legger litt vekt på høyrefoten og brølet fra bilen bryter morgenluften. Sveiven roterer som om den har mistet svinghjulet og lyden, uhhh lyden. Ta motoren fra den første BMW M3, bland den med gryntet fra en liten blokk V8, legg til en klype sivilisert japansk V6 og bland det hele sammen. Da sitter du igjen med en mekanisk smoothie som kan skilte med et av de mest intense lydsporene jeg noen gang har hørt fra en japaner. Jeg setter inn den godt voksne girknotten først og støter av. Styringen er uvanlig tung, gassresponsen sylskarp, og jeg vet allerede at denne korturen ikke blir så kjedelig som fryktet. Setet er montert lavt og langt bakover, men du har perfekt sikt fremover siden det ikke er noen motor å blokkere. Den sitter bak deg. Tre liter japansk teknikk En motor forut for sin tid da den dukket opp. Ikke bare har den det legendariske V-TEC-systemet, Honda har også nettopp kastet et sett med koblingsstenger i titan i suppen samt en turtallsbegrenser som bare slår inn ved 8200 rpm! Jeg spikrer gasspedalen i gulvet i femte gir og forventer et fyrverkeri av akselerasjon. Et inferno av dunkende desibel vil trenge gjennom motorveggen og inn i kabinen på sekunder. Men nei. Det skjer faktisk ingenting. Selv en standard Civic ville vært morsommere akkurat nå. Først her går det opp for meg at løsningen ligger i en reduksjon i innflytelse. På åttitallet hadde Honda et sterkt image. Ikke bare bygde japanerne kvalitetsbiler for gaten, de hadde også medvind i Formel 1, hvor de leverte den ene vinnermotoren etter den andre. De samarbeidet med lag som Lotus, McLaren, Tyrrell og Williams, og i perioden 1983-92 nådde Hondas maskiner 72 ganger toppen av pallen. LES OGSÅ: Neste XC90 blir den siste Volvoen med forbrenningsmotor Suksessen måtte feires, og nå som teknikerne hadde fått høy grad av teknologikunnskap på racerbanen, var det naturlig å bygge en gatebil basert på den opplevelsen. Men for å tilfredsstille ledelsen, måtte de som en del av prosessen nå to mål: Bilen måtte være raskere enn de europeiske konkurrentene og bedre bygget. Spesielt var Ferrari 328, som senere ble revidert til 348-modellen, en av bilene som NSX måtte slå. Klikk "NESTE SIDE" for å lese videre



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Bilsjefen er ikke i tvil: Disse bilmerkene går konkurs

Maxime Picat, Asia-sjef for bilgiganten Stellantis, advarer om at...

Bilgiganten mangler milliarder – permitterer umiddelbart 20 000 ansatte

Det må gjøres kutt hos Nissan. Veldig nedfor. Så...

Frelsen for Fiat? Elbil går nå på bensin

Stellantis-gruppen reagerer nå på sviktende salg av Fiat 500e...

92 prosent av danske sjåfører lyver – overholder ikke reglene

92 prosent av danske sjåfører mener at de er...

Volkswagen-ulykken i København har skjedd flere ganger før

Først sendte Volkswagen uferdige biler ut på markedet. Og...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

BYD åpner hovedkvarter i EUs mest korrupte land

Ungarn er et EU-land. Men selv om landet blir kalt både korrupt og antidemokratisk av kritikere, har bilmerket BYD valgt å flytte hovedkvarteret sitt...

XPENG senker leasingprisen på G9 – her er de billige prisene

XPENG kutter prisen på G9 med opptil 1000 danske kroner. per måned – og vedlikeholder fullt utstyr og lang rekkevidde i alle varianter XPENG...

EU vil fjerne førerkort fra sjåfører over 70 år

Hos Optikerforbundet støtter direktør Per Michael Larsen et kommende EU-krav om helsesjekk for sjåfører over 70 år. Helt konkret må synet være i orden....

Bilkonsern går konkurs – stenger ned produksjonen

JRL-gruppen slipper europeiske modeller i Kina i bytte mot et samarbeid med den kinesiske Chery-gruppen. Jaguar Land Rover-gruppen – også kjent som JRL –...

Bilgiganten tredobler overskuddet – ydmyker BYD

Elbilen Geely XingYuan tar forbi BYD og blir Kinas mestselgende modell, mens søsterselskapet Volvo Cars sliter med fallende salg og store kostnadskuttplaner . Geely...

Kommunen må betale 2,8 millioner for ulovlig parkering

I Odense må kommunen betale tilbake 2,8 millioner, som ble ulovlig belastet for parkering, til eiere av diesel- og bensinbiler. Eiere av bensin- og...

Skoda suger i takhøyden – elbilen blir 23 prosent dårligere

Skoda hevder at det er for å unngå forsyningsproblemer at de utstyrer den nye Elroq 85 med et dårligere batteri. Videre har toppmodellen med...

Hvordan den nye Volvo EX90 ødelegger iPhonen din permanent

Volvos nye toppmodell EX90 er ikke bare full av feil. iPhone-eiere risikerer også å miste telefonene sine i nærheten av bilen. Volvo er klar...

Kanskje verdens sjeldneste Volvo leter etter en ny eier

Den har blitt inspisert og godkjent i Sverige, hvor den sannsynligvis også har blitt ombygd. Og nå leter denne sjeldenheten av en Volvo etter...

Til tross for 30 milliarder i underskudd – importøren må ikke spare

Til tross for et underskudd på 30 milliarder danske kroner, 20000 oppsigelser og 7 fabrikknedleggelser, benekter Nissan i Danmark at en global spareplan vil...

Bilmerker truer med å stenge fabrikker i Europa

Helt andre regler må innføres dersom bilgiganter som Renault og Stellantis fortsatt skal kunne bygge små, billige biler i Europa. Resultatet kan bli fabrikknedleggelser....

Utstilling kun for elbiler går konkurs med milliontap

Elbilmessen eCarExpo, ledet av Tesla og BMW, går konkurs – arrangørene bak Nordens eneste elbilutstilling innrømmer at millioner av kroner har gått tapt. Elbilmessen...