21. november, 2024

Test: Honda NSX – Japans Ferrari

For 30 år siden forsøkte japanerne å velte Ferrari. Det fungerte ikke, selv om deres NSX var vill nok. Hopp tilbake til 2012 da vi fikk skyss.

Forventningene er ikke akkurat høye når jeg klatrer inn i den mørke NSX-kabinen. Det mørke interiøret kan tvinge en ellers livsglad person til å svelge et glass lykkepiller, og den store logoen på rattet minner meg raskt om hva jeg går inn i En Honda. Ikke akkurat bilprodusenten som har levert det meste av bilverdenens underverker. De fleste modellene heter Civic, Accord og Jazz. Kor som er langt fra å få hjertet til å galoppere av begeistring. Nettopp på grunn av dette er ikke min forståelse i det hele tatt klar på scenariet som utspiller seg når jeg vrir på rattet. Vanedannende motorlyd Startmotoren snurrer og på et brøkdels sekund er det liv i stemplene. Jeg legger litt vekt på høyrefoten og brølet fra bilen bryter morgenluften. Sveiven roterer som om den har mistet svinghjulet og lyden, uhhh lyden. Ta motoren fra den første BMW M3, bland den med gryntet fra en liten blokk V8, legg til en klype sivilisert japansk V6 og bland det hele sammen. Da sitter du igjen med en mekanisk smoothie som kan skilte med et av de mest intense lydsporene jeg noen gang har hørt fra en japaner. Jeg setter inn den godt voksne girknotten først og støter av. Styringen er uvanlig tung, gassresponsen sylskarp, og jeg vet allerede at denne korturen ikke blir så kjedelig som fryktet. Setet er montert lavt og langt bakover, men du har perfekt sikt fremover siden det ikke er noen motor å blokkere. Den sitter bak deg. Tre liter japansk teknikk En motor forut for sin tid da den dukket opp. Ikke bare har den det legendariske V-TEC-systemet, Honda har også nettopp kastet et sett med koblingsstenger i titan i suppen samt en turtallsbegrenser som bare slår inn ved 8200 rpm! Jeg spikrer gasspedalen i gulvet i femte gir og forventer et fyrverkeri av akselerasjon. Et inferno av dunkende desibel vil trenge gjennom motorveggen og inn i kabinen på sekunder. Men nei. Det skjer faktisk ingenting. Selv en standard Civic ville vært morsommere akkurat nå. Først her går det opp for meg at løsningen ligger i en reduksjon i innflytelse. På åttitallet hadde Honda et sterkt image. Ikke bare bygde japanerne kvalitetsbiler for gaten, de hadde også medvind i Formel 1, hvor de leverte den ene vinnermotoren etter den andre. De samarbeidet med lag som Lotus, McLaren, Tyrrell og Williams, og i perioden 1983-92 nådde Hondas maskiner 72 ganger toppen av pallen. LES OGSÅ: Neste XC90 blir den siste Volvoen med forbrenningsmotor Suksessen måtte feires, og nå som teknikerne hadde fått høy grad av teknologikunnskap på racerbanen, var det naturlig å bygge en gatebil basert på den opplevelsen. Men for å tilfredsstille ledelsen, måtte de som en del av prosessen nå to mål: Bilen måtte være raskere enn de europeiske konkurrentene og bedre bygget. Spesielt var Ferrari 328, som senere ble revidert til 348-modellen, en av bilene som NSX måtte slå. Klikk "NESTE SIDE" for å lese videre

Latest

Don't miss

Verdens siste Mercedes 300 SL skal auksjoneres

Verdens siste Mercedes 300 SL, også kjent som «måkevingen»,...

Vegdirektoratet advarer bilistene: Siste sjanse

Ifølge Vegvesenet er dette absolutt siste sjanse til å...

Danske elbileiere gjør den samme dyre feilen

Dette kan koste danske elbileiere dyrt. Likevel gjør mange...

Det er over – spesiell Porsche eksisterer ikke lenger

Etter 2500 eksempler skrotet Porsche 911 Dakars samlebånd. Bilen...

Nytt bilmerke forventer å bygge 130.000 biler i år

Xiaomi har gått fra å bygge forbrukerelektronikk til elbiler....
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Tesla har igjen flest feil for periodisk syn

Bare fordi det er mange av dem er ikke nødvendigvis bra. Ikke engang i visningshallene, der Tesla-modellen presterer dårligst visuelt, sier Tüv. Tesla Model...

Ledelsen til kinesiske elbiler hører fortiden til, sier Renault

Forspranget som de kinesiske elbilene kan ha hatt, har de europeiske merkene allerede tatt igjen, sier Renault-direktør Luca de Meo. Renault-direktør Luca de Meo...

Lotus slipper taket for å kun bygge elbiler

Kinesisk-eide Lotus fortalte verden i 2021 at merket kun vil bygge elbiler senest innen 2028. Slik er det ikke lenger. Lotus slipper taket for...

En billett til Formel 1-løpet koster over 7 millioner DKK

Den dyreste billetten til Formel 1-løpet i Las Vegas koster over 7 millioner DKK. Men da er også en Aston Martin inkludert i prisen....

Alle nye biler må ha denne begrenseren fra 2025

En ny FN-rapport konkluderer ikke overraskende med at risikoen for å gjøre feil bak rattet øker med alderen. Nå får alle nye biler en...

Toyota nekter å gi opp – med tanke på dieselhybrid

Japanske Toyota tenker ikke så mye på tanken om at elbiler skal ta over hele markedet. Så nå vurderer merket en dieselhybrid. Toyota vurderer...

Tre ansatte i Hyundai ble drept under miljøtest på bilfabrikk

Sørkoreanske myndigheter har satt i gang en etterforskning etter at 3 ansatte ble drept på en Hyundai-fabrikk. Ulykken skjedde under en miljøtest. Tre ansatte...

Formel 1-kor frykter bare Kevin Magnussen

Kevin Magnussen er den eneste på banen som Williams' Alex Albon frykter å se i sidespeilene sine ute på Formel 1-banene. Alex Albon er...

Jaguar-sjefen bak ny logo nekter for narkotikabruk

Jaguar har fått ny logo. Det burde være nok til å redde merket når eller hvis produksjonen gjenopptas i 2026. Jaguar satser på at...

Volvo skroter helt spesiell bensinmotor

I flere år har Volvo bygget bensinmotorer med både den ene og den andre typen trykklading. Men nå er det slutt med kompressor og...

Forskere har lært rotter å kjøre bil

Et team av forskere har lært noen rotter å styre og bremse biler. Forsøket viste også at rotter som synger alene er mindre stresset....

Han vil ha 280.000 kroner for den 27 år gamle Nissan-logoen

En eBay-bruker vil ha hele 280.000 kroner for denne 27 år gamle Nissan-logoen. Hvis det er ekte, hvis det bare er 43 andre kopier....