Toyota nekter รฅ legge bensinmotoren bak seg, til tross for bilindustriens trend mot elbiler. Japanerne har planer om en liten enhet med 400 hestekrefter.
Toyota planlegger รฅ utvikle en ny, kompakt bensinmotor med en effekt pรฅ 400 hestekrefter.
Motoren, en firesylindret kasse, er designet for รฅ levere hรธy ytelse til tross for sin beskjedne stรธrrelse.
Hestekreftene er et sentralt element i Toyotas strategi, da japanerne รธnsker รฅ demonstrere at forbrenningsmotorer fortsatt kan vรฆre aktuelle i en tid med รธkende fokus pรฅ elektrifisering.
Motoren, som ble presentert pรฅ Tokyo Auto Salon 2025, er plassert i midten av en Toyota Yaris. Sรฅ akkurat som tidligere MR2. Den nรธyaktige bruken av motoren i Toyotas modellutvalg er ennรฅ ikke offentliggjort.
En versjon av motoren, som japanerne skal bruke til racing, yter hele 600 hestekrefter. Noe som tilsvarer 300 hestekrefter pr liter. Den imponerende effekten understreker potensialet i Toyotas nye motorteknologi.
Toyota har mรธtt kritikk for sitt fortsatte fokus pรฅ forbrenningsmotorer i en tid da mange andre bilprodusenter fokuserer pรฅ elektrifisering. Selskapet forsvarer sin strategi ved รฅ fremheve motorens kompatibilitet med e-drivstoff som kan gjรธre den mer miljรธvennlig.
I motsetning til mange andre bilprodusenter som faser ut forbrenningsmotorer, bekreftet Toyota i fjor utviklingen av nye 1,5-liters og 2,0-liters motorer. Den nye 400 hestekrefters motoren er ytterligere et bevis pรฅ at Toyota nekter รฅ tro at elmotoren er den eneste levedyktige lรธsningen for bilindustrien i fremtiden.
Ifรธlge Toyotas teknologisjef, Hiroki Nakajima, er den nye motoren en ยซgame changerยป. En mindre kraftig versjon av motoren forventes รฅ yte rundt 296 hestekrefter og 400 Nm.
Mens Toyota fortsatt har bensinbilene i gang, tviler japanerne nรฅ offisielt pรฅ potensialet til hydrogenmotoren. Blรฅ. fordi teknologien mangler stรธtte. Les mer om det her .