Audi har gitt opp รฅ finne en kjรธper til merkets fabrikk i Brussel, Belgia. Derfor stenger fabrikken nรฅ permanent. De siste 3000 ansatte vil miste jobben.
Audi stenger nรฅ merkets fabrikk i Brussel. Til tross for flere runder med permitteringer den siste tiden, sysselsetter fabrikken fortsatt 3000 ansatte. Men de mister alle jobbene sine.
Fabrikken som produserer Audis fรธrste elbil, Q8 e-tron, legger ned produksjonen, og Audi har lagt bort planene om รฅ finne kjรธpere som kunne fortsette fabrikken og dermed redde arbeidsplassene.
Forsรธket pรฅ รฅ selge fabrikken for รฅ sikre seg noen av posisjonene mislyktes da en potensiell kjรธper trakk seg permanent.
โ Til slutt skjedde det ingenting. Den mulige kjรธperen meldte i forrige uke at de likevel ikke er interessert i Audi Brussel-fabrikken, sier Ronny Liedts fra fagforeningen ACV-Metea til mediet VRT .
Fabrikkens nedleggelse betyr at de ansatte stรฅr overfor permitteringer og at produksjonen flyttes til Mexico.
LES OGSร : Bilmerket slutter รฅ selge nye biler i Danmark
Audi har bestemt seg for รฅ stoppe produksjonen av elbiler i Brussel, og markerer slutten pรฅ en รฆra for de ansatte og selve fabrikken. Dermed er det kun รฉn bilfabrikk igjen i Belgia. Nemlig Volvoer utenfor byen Gent.
I lรธpet av hรธsten har det vรฆrt uro blant arbeiderne ved fabrikken. Blant annet stjal en rekke ansatte noe for 200 nye biler, som ble lagret pรฅ fabrikken i protest.
Det er heller ingenting som tyder pรฅ at Audis fabrikkarbeidere i Belgia vil fortsette รฅ jobbe mot fabrikknedleggelsen nรฅ som de har utsikter til arbeidsledighet.
โ Vi kan ikke garantere at vi fortsetter รฅ jobbe. For รธyeblikket er underleverandรธrene i streik. Sรฅ folk kan ikke jobbe her heller, sier Liedts til VRT.
Generelt sett er Audi et bilmerke under press. Senest ryktes det at merket er pรฅ vei ut av Formel 1-avtalen, som ellers ville sendt merket ut pรฅ startruten i 2026. Les mer om det her.
Hos sรธstermerket Volkswagen er du om mulig under enda mer press pรฅ grunn av dรฅrlig รธkonomi. Merkets รธkonomidirektรธr mener det er to til tre รฅr pรฅ det meste for รฅ snu den รธkonomiske utviklingen i Wolfsburg. Av samme grunn kan det bli nรธdvendig med flere fabrikkstenginger i Tyskland, mener Volkswagen.