Audi har gitt opp å finne en kjøper til merkets fabrikk i Brussel, Belgia. Derfor stenger fabrikken nå permanent. De siste 3000 ansatte vil miste jobben.
Audi stenger nå merkets fabrikk i Brussel. Til tross for flere runder med permitteringer den siste tiden, sysselsetter fabrikken fortsatt 3000 ansatte. Men de mister alle jobbene sine.
Fabrikken som produserer Audis første elbil, Q8 e-tron, legger ned produksjonen, og Audi har lagt bort planene om å finne kjøpere som kunne fortsette fabrikken og dermed redde arbeidsplassene.
Forsøket på å selge fabrikken for å sikre seg noen av posisjonene mislyktes da en potensiell kjøper trakk seg permanent.
– Til slutt skjedde det ingenting. Den mulige kjøperen meldte i forrige uke at de likevel ikke er interessert i Audi Brussel-fabrikken, sier Ronny Liedts fra fagforeningen ACV-Metea til mediet VRT .
Fabrikkens nedleggelse betyr at de ansatte står overfor permitteringer og at produksjonen flyttes til Mexico.
LES OGSÅ: Bilmerket slutter å selge nye biler i Danmark
Audi har bestemt seg for å stoppe produksjonen av elbiler i Brussel, og markerer slutten på en æra for de ansatte og selve fabrikken. Dermed er det kun én bilfabrikk igjen i Belgia. Nemlig Volvoer utenfor byen Gent.
I løpet av høsten har det vært uro blant arbeiderne ved fabrikken. Blant annet stjal en rekke ansatte noe for 200 nye biler, som ble lagret på fabrikken i protest.
Det er heller ingenting som tyder på at Audis fabrikkarbeidere i Belgia vil fortsette å jobbe mot fabrikknedleggelsen nå som de har utsikter til arbeidsledighet.
– Vi kan ikke garantere at vi fortsetter å jobbe. For øyeblikket er underleverandørene i streik. Så folk kan ikke jobbe her heller, sier Liedts til VRT.
Generelt sett er Audi et bilmerke under press. Senest ryktes det at merket er på vei ut av Formel 1-avtalen, som ellers ville sendt merket ut på startruten i 2026. Les mer om det her.
Hos søstermerket Volkswagen er du om mulig under enda mer press på grunn av dårlig økonomi. Merkets økonomidirektør mener det er to til tre år på det meste for å snu den økonomiske utviklingen i Wolfsburg. Av samme grunn kan det bli nødvendig med flere fabrikkstenginger i Tyskland, mener Volkswagen.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!