Toyotas V6-motor forurenser for mye i forhold til de kommende Euro 7-forskriftene. Så nå vil Lotus ha AMGs 4-liters V8-motor.
En Lotus Emira med V8-motor kan bli virkelighet.
Uansett har Lotus' administrerende direktør, Feng Qingfeng, informert merkets investorer om at alternativer utforskes.
Dette gjøres for å holde interessen for merkets eneste modell som fortsatt er tilgjengelig med forbrenningsmotor i live.
Den nåværende V6-motoren fra Toyota yter 400 hestekrefter. Men Feng Qingfeng uttalte at en effektøkning av V6-motoren er uaktuelt. Den Toyota-utviklede motoren vil ikke kunne oppfylle de kommende utslippskravene i Europa kalt Euro 7.
Lotus planla opprinnelig å fase ut V6-motoren og i stedet erstatte den med AMGs 4-sylindrede 2-liters bensinmotor.
Men AMG har vanskeligheter med å rettferdiggjøre motoren i Mercedes' egne modeller; kundene blir hengende etter , og V6-motoren er Lotus-kundenes foretrukne valg.
Så i stedet for å kutte ned, vurderer Lotus sterkt å utvide motorrommet til Emira. I fjor leverte merket totalt 5 272 eksemplarer av modellen på verdensbasis. En rekord for kanskje det minste Geely-merket noensinne.
Mulig AMG V8-motor for Lotus Emira
Matt Windle er sjef for Hethel-fabrikken i England, der bilene bygges, og den nye direktøren for Lotus Cars i Europa.
– USA er et utrolig viktig marked for oss for bilen. Det har det alltid vært. Så ser vi på markedets etterspørsel etter produktet fremover, sier han til Autocar .
Windle bekreftet ikke direkte en V8-motor. Han sa imidlertid at selskapet ser på «alternativer til dagens motorer».
– Det er et veldig, veldig kompetent produkt som vi sannsynligvis ikke har utnyttet fullt ut ennå, så vi ser på alle mulighetene, sier regissøren om Emira.
AMG leverer også sin 4-liters twinturbo V8-motor til Aston Martin. Det britiske merket bruker den i alt fra sportsbiler til GT-biler og DBX SUV-en.
Fremtiden til Lotus Emira
Det er fortsatt ukjent hvor mye tilpasning det vil kreve å presse en V8-motor inn i den relativt lille Lotusen. Eller om ingeniørene har tenkt i de banene fra starten av.
En ny Lotus med V8-motor blir den første siden Lotus Esprit V8. Den modellen ble utgått fra Lotus' modellserie tilbake i 2004.
På den tiden var merket eid av det malaysiske Proton Holdings. Det var først i 2017 at kinesiske Geely, som også eier Volvo, Polestar og Smart, overtok hele virksomheten.