Den mest rasende Opel jeg har reist til Opel-byen Rüsselsheim med selve formålet å besøke de hellige hallene til Opel Classic. I lokalene her bor en unik samling av noen av tidenes fineste Opel-modeller. Det er også her de vedlikeholdes og repareres ved behov. Bilen jeg har på oppgavelisten min i dag er den legendariske Opel Lotus Omega, som også ble kalt Vauxhall Lotus Carlton da den ble solgt i Storbritannia. Selv om det finnes flere kule varianter av den såkalte Omega A i form av den sporty Omega 3000 eller den sjeldne homologeringsbilen kalt EVO 500, er Lotus Omega den mest edgy Opel av dem alle. Hjertet – en 3,6-liters inline sekser! Det er imidlertid ikke mange Opel-emblemer montert, da mange av dem i stedet er erstattet med den gule og grønne logoen til det britiske sportsbilmerket Lotus. Da bilen ble utviklet på slutten av 80-tallet, var både Opel og Lotus eid av det amerikanske bilkonsernet GM. Den potente Omega er derfor også på mange måter en samling av mekaniske største hits fra gruppens mange merker. Under panserets åpne gjeller sitter en 3,6-liters biturbomotor med seks sylindre på rad, som yter 377 hk og 557 Nm. Motoren er basert på Opels daværende 3-liters straight-sekser, som kan spores tilbake til 70-tallet, da den ble utstyrt med forgassere og begynte å tjene i Monza- og Senator-modellene. Klikk 'NESTE SIDE' for å lese videre