Selv om det ikke blir i samarbeid med Renault, fastholder Volkswagen hardnakket at prisen på elbiler kan presses ytterligere ned.
Volkswagen, Seat og Skoda har bekreftet planen sin om å utvikle rimelige elbiler i Europa for det europeiske markedet.
Volkswagen-konsernet har lenge jobbet med å tilby kompakte og billige elbiler i prisklassen rundt 20.000 euro, og lanseringen av disse modellene er nå planlagt i 2027.
Denne satsingen er en del av konsernets ambisjoner om å fremme elektrisk mobilitet for en bred kundebase og akselerere overgangen til elektriske busser.
– Fremtiden er elektrisk. For at elektromobilitet skal bli utbredt, er det behov for attraktive kjøretøy, spesielt i de rimeligste bilklassene.
LES OGSÅ: Toppdirektør forlater kriserammet bilmerke midt i en sparerunde
– Til tross for den attraktive prisen, vil våre bussbiler sette standarder i denne bilklassen når det gjelder teknologi, design, kvalitet og kundeopplevelse.
– Denne oppgaven har blitt mer krevende på grunn av økende energi-, material- og råvarekostnader.
– En ting er klart: Elektromobilitet fra Europa til Europa kan bare lykkes med politisk støtte og konkurransedyktige rammebetingelser, sier Volkswagens administrerende direktør Thomas Schäfer i en pressemelding .
Prosjektet med de billigere elbilene, som nå har startet, er en viktig milepæl i utbredelsen av elektromobilitet i Europa, mener VAG-gruppen.
Samtidig jobber de tre merkene med en strategi som skal sørge for at en rekke elbiler til under 25.000 euro kommer på veiene allerede i 2025. Dette skjer imidlertid først mot slutten av året.
Den planen inkluderer to nye kompaktbiler, en fra Volkswagen og en fra Cupra, samt to små SUV-er, en fra Skoda og en fra Volkswagen. Alle fire modellene skal bygges i Spania.
I forbindelse med dette prosjektet vil Volkswagen være avhengig av høy grad av lokalisering av leverandørkjeden i Europa. En annen fordel med denne strategien er reduksjon av lange transportveier for komponenter, noe som reduserer CO2-forurensning.