Volkswagen ID.1 skal bygges på amerikansk teknologi

Tyskerne er ikke i stand til å levere programvaren selv til den kommende erstatningen, som vil bli kalt Volkswagen ID.1. Amerikanske Rivian skal levere bilens teknologi.

Volkswagen ID.1 vil være basert på teknologi fra amerikanske Rivian.

Avgjørelsen betyr en endring av den tyske bilprodusentens opprinnelige plan. Tyskernes kommende elbil, Volkswagen ID.1, også kjent som ID.Every1-konseptet, skal bruke programvare utviklet av det amerikanske elbilmerket Rivian.

Kjøp av amerikansk programvare skjer til tross for at Volkswagen har et omfattende internt programvareutviklingsselskap, Cariad, med rundt 6000 ansatte.

Prosjektet i Tyskland har imidlertid mislyktes så kraftig at Volkswagen har gitt Rivian 35 milliarder kroner for å rette feilen. Les mer om det her .

Volkswagens teknologisjef Kai Grünitz mener det gir god mening at tyskerne nå holder seg unna programvareutvikling.

Volkswagen ID.1 blir den første med amerikansk teknologi

– Selv etter kjøp av ny bil kan den minste Volkswagen tilpasses individuelt etter kundens behov. Dette betyr at den kan oppdateres med nye funksjoner gjennom hele levetiden.

Samarbeidet med Rivian innebærer en investering fra Volkswagen på over 45 milliarder svenske kroner.

Ifølge TechCrunch vil ID.1 ha en plattform basert på såkalt 'core computing'. Det hele er utviklet av Rivian.

Rivian tar over der Volkswagen gikk galt betyr at hele bilen må redesignes teknisk. I hvert fall sammenlignet med utgangspunktet som VW startet med for flere år siden.

Selv om Volkswagen ikke offisielt har bekreftet at Rivian er den spesifikke leverandøren, er det bekreftet fra interne kilder.

Elbilen ID.2 All, som skal lanseres i 2026, skal testes av Volkswagen selv. Men fordi ID.1 trolig blir sett på som bilen som skal redde hele konsernets økonomi, har ikke tyskerne råd til å ta feil. Bilen må være en hit hvis VW vil overleve.

Den nye elbilen, Volkswagen ID.1, ble presentert som konseptbil onsdag kveld. Produksjonen forventes å starte i 2027.

VW selv forventer at den selges for 20.000 euro i Tyskland. Det tilsvarer 150.000 kroner i Danmark.

Størrelsesmessig er modellen større enn forrige VW Up, men mindre enn en VW Polo. Den er utstyrt med en ny elektrisk motor som yter 95 hestekrefter. Nok til en toppfart på 130 km/t og en rekkevidde på rundt 250 kilometer.

  • Volkswagen ID.1 skal bygges på amerikansk teknik
  • Volkswagen ID.1 skal bygges på amerikansk teknik
  • Volkswagen ID.1 skal bygges på amerikansk teknik
  • Volkswagen ID.1 skal bygges på amerikansk teknik



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Volvos salg av elbiler stuper: 27 prosent er borte

Volvo har nettopp offentliggjort salgstallene sine for mai 2025....

USA slår fast: Alle må bygge en Ford Mustang ‘Eleanor’

Retten har avgjort: Den ikoniske Eleanor Ford Mustangen fra...

Mercedes kaller den elektriske G-klassen en fiasko

Den kan rotere av seg selv og leveres med...

RAM angrer – 5,7-liters V8-motoren er tilbake

Etter kundepress og nye forskrifter i USA, introduserer RAM...

Mercedes vil lage enda flere bensinbiler

Bensin- og dieselbiler er ikke så døde som man...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Ny nedtur for Tesla – taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen har falt betydelig, og salget av populære modeller som Model Y har halvert seg. Teslas...

Én av fire sjåfører hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt førerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervåking gjør mange bileiere misfornøyde med både bilmerker og forhandlere. Én av fire sjåfører er misfornøyd med teknologien...

Kinesisk bilmerke nekter å bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo Cars, avviser planer om nye fabrikker i Europa og USA. Det er for mange bilfabrikker,...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler – men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktøren uttaler: «Vi selger bilene som kundene etterspør – ikke de vi ønsker å selge.» Og en av de klare årsakene til etterspørselen er...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatløst investorsøk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems gått konkurs. Gundersen-familien er nå helt ute av selskapet. Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Alle bilmerker i panikk – får ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter – så bilmerker frykter fabrikknedstengninger og massive forsinkelser som påvirker elbiler. Flere europeiske bilprodusenter som Volkswagen og Mercedes-Benz...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari Enzo er tilbake på markedet. Superbilen med bare 2000 km på telleren ser etter en...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert år

Europakommisjonens forslag om årlige kjøretøykontroller for biler over 10 år møter hard kritikk fra danske politikere i flere partier, som vil stemme nei til...

Skip med 3159 biler om bord brenner fortsatt ut av kontroll

Lasteskipet Morning Midas brenner ut av kontroll utenfor kysten av Alaska. Med tusenvis av biler, inkludert elbiler og hybrider, er det nå frykt for...

Bugattis nyeste modell koster «bare» 1,7 millioner kroner

Den nye Bugatti Calandre er en klokke til 1,7 millioner kroner. Klokken, inspirert av Type 41 Royale, er kun produsert i 99 eksemplarer. Hvis...

Hellas innfører fartsbøter på 52 000 kroner

Greske myndigheter har innført strenge nye trafikkregler med massive bøter. Turister risikerer nå å miste førerkortet etter bare tre overtredelser. En ferie i Hellas...

Lamborghini står for 60 prosent av Audis fortjeneste

Lamborghini lager langt færre biler, men er en langt bedre forretning enn morselskapet Audi AG. Sammen med Bentley står italienerne for 60 prosent av...