Tyskerne er ikke i stand til å levere programvaren selv til den kommende erstatningen, som vil bli kalt Volkswagen ID.1. Amerikanske Rivian skal levere bilens teknologi.
Volkswagen ID.1 vil være basert på teknologi fra amerikanske Rivian.
Avgjørelsen betyr en endring av den tyske bilprodusentens opprinnelige plan. Tyskernes kommende elbil, Volkswagen ID.1, også kjent som ID.Every1-konseptet, skal bruke programvare utviklet av det amerikanske elbilmerket Rivian.
Kjøp av amerikansk programvare skjer til tross for at Volkswagen har et omfattende internt programvareutviklingsselskap, Cariad, med rundt 6000 ansatte.
Prosjektet i Tyskland har imidlertid mislyktes så kraftig at Volkswagen har gitt Rivian 35 milliarder kroner for å rette feilen. Les mer om det her .
Volkswagens teknologisjef Kai Grünitz mener det gir god mening at tyskerne nå holder seg unna programvareutvikling.
Volkswagen ID.1 blir den første med amerikansk teknologi
– Selv etter kjøp av ny bil kan den minste Volkswagen tilpasses individuelt etter kundens behov. Dette betyr at den kan oppdateres med nye funksjoner gjennom hele levetiden.
Samarbeidet med Rivian innebærer en investering fra Volkswagen på over 45 milliarder svenske kroner.
Ifølge TechCrunch vil ID.1 ha en plattform basert på såkalt 'core computing'. Det hele er utviklet av Rivian.
Rivian tar over der Volkswagen gikk galt betyr at hele bilen må redesignes teknisk. I hvert fall sammenlignet med utgangspunktet som VW startet med for flere år siden.
Selv om Volkswagen ikke offisielt har bekreftet at Rivian er den spesifikke leverandøren, er det bekreftet fra interne kilder.
Elbilen ID.2 All, som skal lanseres i 2026, skal testes av Volkswagen selv. Men fordi ID.1 trolig blir sett på som bilen som skal redde hele konsernets økonomi, har ikke tyskerne råd til å ta feil. Bilen må være en hit hvis VW vil overleve.
Den nye elbilen, Volkswagen ID.1, ble presentert som konseptbil onsdag kveld. Produksjonen forventes å starte i 2027.
VW selv forventer at den selges for 20.000 euro i Tyskland. Det tilsvarer 150.000 kroner i Danmark.
Størrelsesmessig er modellen større enn forrige VW Up, men mindre enn en VW Polo. Den er utstyrt med en ny elektrisk motor som yter 95 hestekrefter. Nok til en toppfart på 130 km/t og en rekkevidde på rundt 250 kilometer.